
Canon ønsker å holde deg i hånden når du tar steget inn i fremtiden. I tillegg til profesjonelle utskriftsmaskiner tilbyr de uutnyttet kraft i såkalte KI-agenter som for eksempel kan holde oversikt over e-posten din og bestille materialer i det øyeblikket du mottar en bestilling – hvis du tillater det.
– Vi er positive og ambisiøse, begynner Matteus Celinski, leder for arbeidsplass og produksjon hos Canon Svenska, som har det største standområdet på messen.
Der vil de vise den anerkjente fotoutstillingen World Unseen med taktile utskrifter, som selv svaksynte kan delta i.

Utskriftene er laget med en relieffteknikk som gir opptil fire millimeter struktur og er produsert med en Canon Arizona 2340 planskriver, som også er utstilt på stedet.
– Vi har fått mange henvendelser i det siste om taktil printing. Så det vil vi vise frem og snakke om hvordan vi jobber med. Det er noe vi bruker mye tid på. Det er en morsom applikasjon som har fått litt oppmerksomhet, og vi har solgt tre Arizona-er til nettopp slike applikasjoner, sier Matteus Celinski.
Bygger en plakatfabrikk
Deretter skal de demonstrere storformatskriveren Canon Colorado-serien som bruker UV-gel blekk.
– Det er en bestselger som fortsetter å vekke interesse. Med de nyeste oppgraderingene kan du skrive ut lag på lag i Colorado-serien. Vi skal vise det i kombinasjon med en Fotoba-plakatfabrikk. Det er etterbehandling der printene beskjæres ned til riktige størrelser. Det blir en komplett løsning som vi tar med oss.

De skal også vise den vannbaserte storformatprinteren Canon imagePROGRAF PRO-4600, som primært brukes til fotoutskrifter av høy kvalitet.
På tonerpressesiden vil tre maskiner ta plass. Dette er imagePRESS V1350, V900 og innstegsmaskinen imageFORCE C7165.
Ved siden av vil det være en Plockmatic UV-coater som gir utskriftene et beskyttende belegg.
Via videoskjerm vil Canon også vise frem etikettpressen LabelStream LS2000 og inkjetprinteren Canon VarioPress IV7 B2.

Agenter tar over administrasjonen
Canon vil også vise hvordan KI-agenter kan effektivisere digitale arbeidsflyter, for eksempel innen ordrehåndtering og fakturering. De er uavhengige systemer som bruker kunstig intelligens til å analysere data, ta beslutninger og tilpasse seg nye oppgaver.
– Enkelt sagt er det en digital ansatt i den grafiske bransjen. KI-agenter kan for eksempel overvåke e-poster og se hva en ordre er. Den kan sjekke om det er nok materiale på lager eller forberede en ordre for å kjøpe materialet. Hvis du stoler på systemet, kan det gjøre det selv, eller la en operatør gjøre det. Mange sliter med fakturering. Roboten kan se gjennom alle ordrene og fakturere.
«Det handler om inspirasjon»
Temaet for Canons utstilling er «Step into the future».
– Det er budskapet vi ønsker å spre på standen vår. Det handler om inspirasjon og muligheter med nye teknologier, arbeidsflyter og applikasjoner. Ambisjonen er alltid å vise frem våre muskler. Vi er markedsledere i mange segmenter. Det er absolutt en mulighet til å utvikle seg med Canons mange applikasjoner og muligheter til å utvikle virksomheten. Samtidig viser vi teknologier som kan effektivisere arbeidsflyter. Det føles som om det er behov for å investere. Markedet er tøft, sier Matteus Celinski.

Han mener det er viktig å se på nye applikasjoner og måter å effektivisere virksomheten på. For eksempel gjennom KI-agenter.
– Det er en måte å frigjøre tid til å utvikle nye applikasjoner eller bruke mer tid på salg og produksjon av selve trykksaken.
Han sier at Canon alltid liker messer.
– Det er et av våre flaggskip. Vi er supertrendy, og det er rett i tid for oss. Vi kommer med et stort engasjement og en positiv følelse for muligheter.