
Indukta, Indukta Technologies og ACP Systems presenterte en kompakt UV-DTF-skriver for dekaler og UV-laseren YM 15 for fleksibel merking.
– UV-laser er en teknologi vi ikke har hatt før som lar oss nå ut til industrikunder i større grad. Det er veldig vanlig at kunder ønsker å merke produktene sine, og da er det supert fordi man kan merke alle slags materialer. Før har vi bare hatt CO2 eller fiber. Her får man alle produkter i samme laserkilde, sier Jimmy Thedvall hos Indukta Technologies.
YM 15 er en høypresisjons UV-laser som fungerer godt for merking på sensitive materialer som plast, glass og metall. Med kort bølgelengde og lav varmeutvikling får man svært fine detaljer og skarpe resultater. UV-laseren er ideell for elektronikk, medisinsk teknologi og produkter med krav til mikrogravering.
Det finnes også en lukket maskin som kundene kan ha i verkstedene eller butikkene sine. Så finnes det også merkelasere som bare er selve laserkilden. De kan tilpasses og bygges inn i industrielle produksjonslinjer for økt automatisering.
Grunnen til at maskinen må være lukket når den er i drift, er fordi den ellers kan være farlig for øynene. I industrien kan den i stedet innkapsles slik at folk ikke kommer i nærheten.
– Vi har kunnskapen til å bygge den inn i produksjonslinjer, i stor grad takket være samarbeidet med ACP Systems. Dette er gode nyheter for oss fordi vi går inn i et helt annet forretningsområde, sier Jimmy Thedvall.
Det er til og med mulig å merke på papiremballasje. Merkeflaten er 200×200 millimeter. Under messen trykket maskinen QR-koder på akryl.
– Det er typisk den typen ting man kan ha når man har produksjon. For QR-koder kan man generere unike og veldig raskt uten å måtte inkludere stor tekst på platen. Skanning fungerer utmerket selv om den ikke er mer enn åtte millimeter. Man får høy oppløsning selv der. Maskinen er veldig rask og skarp i merkingen sin, sier Jimmy Thedvall.
Fargen kan justeres
– Det som også er bra med UV, er at du kan justere frekvensen slik at du kan endre fargen litt. Du kan tilpasse materialet slik at du får litt mer på den lyse eller mørke siden, sier Jimmy Thedvall, og viser hvordan merkingen har gått fra lysegrå til nesten svart på akrylplasten.
Maskinen utvider Induktabolagens virkeområder. De kan vise den frem på alt fra en grafisk messe som Sign&Print Scandinavia til en verkstedmesse eller plastmesse.
Før messen booket tre messebesøkende en avtalt time fordi de visste at UV-laseren da ville være tilgjengelig for en nærmere titt. Et salg er i utgangspunktet fullført med en kunde som ber om et litt større merkeområde.
– Du kan få forskjellige styrker i laseren. De er tilgjengelige i tre, fem og ti watt. Da har du et merkeområde fra 100 millimeter opp til 200 millimeter.

Hos Indukta finner vi også en kompakt dekalprinter med den nye UV-DTF-teknologien som produserer eksponerte dekaler som man ikke trenger å rengjøre.
– Den vekker litt oppmerksomhet, sier Andreas Andersson, tekniker hos ACP Systems.
For eksempel kan du sette dekalene på krus og vannflasker. Fordelen er at du ikke trenger å rengjøre dem.
– Dette er helt eksponerte motiver som er trykket på en bærer slik at du ikke trenger å rengjøre. Så setter du det på et produkt og drar av den øvre bæreren, sier Andreas Andersson.
Rullene til printeren er 30 centimeter brede og 100 meter lange.
Da Sign&Print kom innom på messens første dag, hadde de mottatt opptil 30 leads på UV-DTF, så det er stor interesse.
Hvilke typer kunder passer det for?
– Annonsører og profileringsfirmaer har vært de største kundene. Men også eksisterende kunder som har kjøpt DTF-ene og UV-skriverne våre før. Vi begynner å se noen andre forretningsområder. Kundene våre har ofte bedre ideer om hva som kan gjøres med dem enn oss, sier Andreas Andersson.