
Det skjer mye hos det nyopprettede Durst Nordic, tidligere Molanders Sign & Display. Sign&Print tok en prat med ny administrerende direktør Mattias Hersby om veien videre.
Selskapet stilte nylig ut med en maskin for første gang på Sign&Print Scandinavia. Mattias Hersby sier at etter mange år i reklame- og mediebransjen vet han at markedsføring er alt, ikke minst med et nytt navn og ny ledelse på plass.
– Derfor var det helt riktig for oss å stille ut i år, sier Mattias Hersby.
Han har jobbet i Schibsted-konsernet i flere roller og hos et mediebyrå med base i Tyskland, hvor Mercedes-Benz var blant kundene. Slik kom han i kontakt med trykking i form av kjøp av trykte annonser og utendørsreklame.
På spørsmål om hva hans førsteinntrykk av den grafiske bransjen er, sier han dette:
– Jeg innser at jeg har mye å lære, noe jeg gleder meg til! Jeg kan ikke snakke teknologi med en kunde i dag, men heldigvis har vi et team av teknisk kyndige folk som kan svare på spørsmål om applikasjoner og produktspesifikke problemer. Jeg forventer å være litt mer uavhengig om omtrent et år.
Han sier at han allerede kan trekke en parallell til en av sine tidligere erfaringer.
– Jeg har allerede konkludert med at Durst er bransjens Mercedes-Benz, et premiummerke med et sterkt rykte og høyeste kvalitet på alle måter.
Planskriver med lavere prislapp
På Sign&Print Scandinavia ble planskriveren P5 X vist frem, «den ultimate flatbeden» som ble lansert for omtrent et år siden. Det var første gang maskinen ble vist på en messe i Norden.
– Det er et segment som Durst ikke har vært i før, så det er litt nytt. Jeg vil ikke si at det er en innstegsmodell, men tradisjonelt har Durst hatt en ganske høy prislapp, og folk blir overrasket når vi sier hva denne modellen koster.
Durst produserer maskinene sine i Europa, nærmere bestemt i Italia og Østerrike. Så langt er rundt tretti maskiner av P5 X-modellen installert rundt om i verden.
– Målet vårt er selvsagt å få noen maskiner inn i regionen vår neste år, sier Mattias Hersby.
Det nordiske selskapet vil selge produkter fra hele porteføljen og dekker geografisk hele Norden og Baltikum. Durst er aktiv innen storformat, etikett- og emballasjesegmentene, men også keramikk og tekstiler.
– Vi jobber i et stort geografisk område med flere forskjellige språk, så det blir et spørsmål om å prioritere hvor vi skal fokusere. Det finnes markeder der vi ser større potensial, men vi vil selge overalt.

Har tro på etiketter og emballasje
I dag har Durst Nordic to selgere som dekker Sverige, Norge, Danmark og Finland samt Baltikum.
– På lang sikt må vi kanskje utvide den organisasjonen for å skape vekst. Jeg vil også selv selge når jeg har blitt varmere i trøya. Til å begynne med skal jeg møte kunder og de andre selgerne for å se hva de synes vi er gode på og hva vi kan forbedre ytterligere.
Hvordan ser du for deg fremtiden for Durst Nordic?
– Hans Molander har gjort en fantastisk jobb, og det er en flott mulighet å ta over etter ham. Da jeg tok over, sa jeg at jeg heller ikke bare vil styre, men heller se hva vi kan utvikle. Durst er et veldig godt selskap på det området som lar oss være uavhengige, samtidig som de støtter oss når vi trenger hjelp, som her på messen.
Hvilke segmenter vil være viktigst for deg?
– Egentlig alle, men ett segment som vi ikke har vært sterke på før, er etiketter og emballasje. Siden det markedet generelt er i vekst, tror jeg vi har en veldig interessant fremtid der.
– Det skjer mye hos oss, nå skal vi akselerere, sier Mattias Hersby avslutningsvis.