Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”

PUBLISERT: 20 oktober 2025
OPPDATERT: 20 oktober
Mattias Hersby, ny administrerende direktør i Durst Nordic, tror at etiketter og emballasje vil bli viktige vekstsegmenter.

Det skjer mye hos det nyopprettede Durst Nordic, tidligere Molanders Sign & Display. Sign&Print tok en prat med ny administrerende direktør Mattias Hersby om veien videre.

Selskapet stilte nylig ut med en maskin for første gang på Sign&Print Scandinavia. Mattias Hersby sier at etter mange år i reklame- og mediebransjen vet han at markedsføring er alt, ikke minst med et nytt navn og ny ledelse på plass.

– Derfor var det helt riktig for oss å stille ut i år, sier Mattias Hersby.

Han har jobbet i Schibsted-konsernet i flere roller og hos et mediebyrå med base i Tyskland, hvor Mercedes-Benz var blant kundene. Slik kom han i kontakt med trykking i form av kjøp av trykte annonser og utendørsreklame.

På spørsmål om hva hans førsteinntrykk av den grafiske bransjen er, sier han dette:

– Jeg innser at jeg har mye å lære, noe jeg gleder meg til! Jeg kan ikke snakke teknologi med en kunde i dag, men heldigvis har vi et team av teknisk kyndige folk som kan svare på spørsmål om applikasjoner og produktspesifikke problemer. Jeg forventer å være litt mer uavhengig om omtrent et år.

Han sier at han allerede kan trekke en parallell til en av sine tidligere erfaringer.

– Jeg har allerede konkludert med at Durst er bransjens Mercedes-Benz, et premiummerke med et sterkt rykte og høyeste kvalitet på alle måter.

Planskriver med lavere prislapp

På Sign&Print Scandinavia ble planskriveren P5 X vist frem, «den ultimate flatbeden» som ble lansert for omtrent et år siden. Det var første gang maskinen ble vist på en messe i Norden.

– Det er et segment som Durst ikke har vært i før, så det er litt nytt. Jeg vil ikke si at det er en innstegsmodell, men tradisjonelt har Durst hatt en ganske høy prislapp, og folk blir overrasket når vi sier hva denne modellen koster.

Durst produserer maskinene sine i Europa, nærmere bestemt i Italia og Østerrike. Så langt er rundt tretti maskiner av P5 X-modellen installert rundt om i verden.

– Målet vårt er selvsagt å få noen maskiner inn i regionen vår neste år, sier Mattias Hersby.

Det nordiske selskapet vil selge produkter fra hele porteføljen og dekker geografisk hele Norden og Baltikum. Durst er aktiv innen storformat, etikett- og emballasjesegmentene, men også keramikk og tekstiler.

– Vi jobber i et stort geografisk område med flere forskjellige språk, så det blir et spørsmål om å prioritere hvor vi skal fokusere. Det finnes markeder der vi ser større potensial, men vi vil selge overalt.

P5 X planskriveren, som Durst kaller «den ultimate flatbed-skriveren», ble vist frem på messen.
Har tro på etiketter og emballasje

I dag har Durst Nordic to selgere som dekker Sverige, Norge, Danmark og Finland samt Baltikum.

– På lang sikt må vi kanskje utvide den organisasjonen for å skape vekst. Jeg vil også selv selge når jeg har blitt varmere i trøya. Til å begynne med skal jeg møte kunder og de andre selgerne for å se hva de synes vi er gode på og hva vi kan forbedre ytterligere.

Hvordan ser du for deg fremtiden for Durst Nordic?

– Hans Molander har gjort en fantastisk jobb, og det er en flott mulighet å ta over etter ham. Da jeg tok over, sa jeg at jeg heller ikke bare vil styre, men heller se hva vi kan utvikle. Durst er et veldig godt selskap på det området som lar oss være uavhengige, samtidig som de støtter oss når vi trenger hjelp, som her på messen.

Hvilke segmenter vil være viktigst for deg?

– Egentlig alle, men ett segment som vi ikke har vært sterke på før, er etiketter og emballasje. Siden det markedet generelt er i vekst, tror jeg vi har en veldig interessant fremtid der.

– Det skjer mye hos oss, nå skal vi akselerere, sier Mattias Hersby avslutningsvis.

Siste nytt

Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Medarbeiderne på Sign production på Årnes har fått en ny kollega, roboten UR10e. Den fungerer som assisterende operatør og automatiserer repetitive oppgaver og effektiviserer arbeidsflyten.
Glenn-Veronica
Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring-the-Future-Mockup_800x600
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Skalerbarhet og produktivitet er noe HP fremhevet da de nylig lanserte tre nye produkter: HP Latex FS70 W storformatprinter, HP Latex Productivity Kit og oppgraderinger til HP PrintOS Production Hub.
HP-Latex-FS70-W-768x513
HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Les videre

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

På slutten av sommeren kjøpte Plockmatic Group tyske Renz, kjent for sine trådbindingsmaskiner. Derfor var det også noe Plockmatic gjerne fremhevet under Sign&Print Scandinavia.
Rez-3-1024x683
Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Canon var ansvarlig for mange maskinsalg under Sign&Print Scandinavia. En trykkpresse fraktes kun et kvartal unna, til Kista Snabbtryck.
kista_2533
Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Indukta-selskapene introduserte UV-laser for mikrogravering

Indukta, Indukta Technologies og ACP Systems presenterte en kompakt UV-DTF-skriver for dekaler og UV-laseren YM 15 for fleksibel merking.
inducta_2345
Indukta-selskapene introduserte UV-laser for mikrogravering