Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Pack for the Future setter søkelys på design for gjenvinning av 20 utfordrende emballasjeformater. Foto: Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.

Grønt Punkt Norge arrangerte forrige uke «Pack for the Future», for første gang i Norge. Konseptet er hentet fra Belgia og Nederland, og utfordrer emballasjeprodusenter til å finne løsninger for emballasje som tradisjonelt er vanskelig å materialgjenvinne i praksis.

Arrangementet var fulltegnet med over 200 påmeldte deltakere og utstillere, og engasjementet var stort da konferansen gikk av stabelen på Sjølyst møtesenter 15. oktober.

– Det er utrolig gøy å se at interessen er så stor. Det viser at medlemmene våre tar ansvar og ønsker å ligge i forkant av kravene som kommer, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Pack for the Future setter søkelys på design for gjenvinning på tvers av 20 utfordrende emballasjeformater og de praktiske konsekvensene av EUs emballasjeforordning. Viktige elementer i dette arbeidet er blant annet gjenvinnbarhetskriterier og dokumentasjon for å sikre at løsninger faktisk blir godkjent og gjenvunnet i praksis.

Johannes Daae i Grønt Punkt Norge står bak den norske versjonen av Pack for the Future. Foto: Grønt Punkt Norge
Nye regler presser frem nye løsninger

– Enkelte er nok litt desperate etter det som føles som en storm av kommende reguleringer for hva slags emballasje som blir tillatt i fremtiden. Derfor er det viktig at vi som produsentansvarssystem legger til rette for at de kan finne både informasjon og emballasjeløsninger som er i tråd med kommende regler, sier Røine.

Tilbakemeldingene fra deltakerne har vært utelukkende positive. Flere trekker fram viktigheten av å ha en felles møteplass for alle som jobber med emballasje.

– Det er inspirerende å møte så mange engasjerte aktører og få innsikt i hvordan vi sammen kan bidra til en mer sirkulær økonomi, sier Robin Heine Krosby fra Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri.

Totalt 12 emballasjeprodusenter viste fram sin gjenvinnbare emballasjeløsninger. All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis. Foto: Grønt Punkt Norge
Fra inspirasjon til handling

Selve konseptet er utviklet av Fost Plus (Belgia), Verpact/KIDV (Nederland) og Wageningen University & Research, som arrangerte tilsvarende konferanse i mai. I Norge har utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge vært primus motor for arrangementet.

– Da vi var i Belgia i mai ble vi så inspirert og begeistret at vi var ikke i tvil om at vi ønsket å tilby våre medlemmer det samme, sier Daae.

På Skøyen viste 12 emballasjeprodusenter frem sine løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater. All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis.

Pack for the Future skal identifisere og vise frem gjenvinnbare løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater, i tråd med EUs nye emballasjeforordning (PPWR). Foto: Grønt Punkt Norge
Faglig og praktisk

I tillegg til utstillingene fikk deltakerne faglig innhold fra scenen. Her var temaene blant annet den kommende emballasjeforordningen, CEN-standarder og design for gjenvinning.

Utstillerne var: CMSA SA, ACE Packaging, MCC Label, Multipapir Packaging Sustainable Packaging, Sealed Air, Rottneros Packaging AB, Wipak, Schur, CCL Label, adapa Group, Faerch og Amcor. I tillegg deltok organisasjonene RecyClass, Norner, RISE PFI og Den Norske Emballasjeforening.

Pack for the Future
  • Et europeisk initiativ som fremmer emballasjeløsninger som er sirkulære og gjenvinnbare i praksis – ikke bare i teori.
  • Skal identifisere og vise frem gjenvinnbare løsninger for 20 utfordrende emballasjeformater, i tråd med EUs nye emballasjeforordning (PPWR).
  • All emballasje som ble utstilt er testet og vurdert som gjenvinnbar i praksis.
  • Utviklet av Fost Plus (Belgia), Verpact/KIDV (Nederland) og Wageningen University & Research.

Siste nytt

Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Byen Lienz, eller "Dolomittenes perle" i Tyrol i Østerrike, er også kjent som solens by. Solen skinner visstnok veldig ofte over byen, og det gjorde den da Sign&Print dro dit for å være vitne til premieren på Dursts nye digitale presse P5 SMP, en storformatpresse, et 16 meter langt beist som retter seg mot utstillingsmateriell og bølgepapp. Den skal sees på som et alternativ til UV-presser med én gjennomgang.
Maskinenx
Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

Hvilken type folie passer for et visst innredningsoppdrag? Cover Styl har utviklet et KI-verktøy som skal gjøre den designbeslutningen lettere.
kitchen_cover_styl_adhesive_covering_77d024f5b3-1
Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

To store svenske trykkerier blir ett

Konsolideringer i bransjen fortsetter, og de neste i rekken er Eskils Tryckeri og Stema Specialtryck. Fra 2026 vil de slå seg sammen til et felles selskap med en omsetning på omtrent 250 millioner svenske kroner.
Stema-Eskils-webb-1024x683
To store svenske trykkerier blir ett

Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Med tre nye produkter på vei til markedet markerer Canon sin posisjon som markedets ledende leverandør av inkjetbaserte trykkløsninger.
Canon_01
Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Les videre

Trykte medier vinner (for det meste) over online i CO2-sammenligning

De som ønsker å handle mer bærekraftig, bør i økende grad stole på trykte medier. Dette er konklusjonen i en fersk LCA-studie (Life Cycle Assessment) utført av Öko-Institut Freiburg, som sammenlignet klimagasspotensialet til trykte medier og nettannonsering.
online-print
Trykte medier vinner (for det meste) over online i CO2-sammenligning

Roland vant pris for strukturprinter

Roland DGs teksturprinter DIMENSE DA-640 tildeles gullmedaljen på Marketing Festival Fair 2025 i Warszawa.
medale-FM-2025-19
Roland vant pris for strukturprinter

Blindeskrift er et interessant nisjemarked

Braille, punktskrift – eller blindeskrift som leses med fingrene til svaksynte – kan i prinsippet produseres av enhver UV-printer som kan legge farger lagvis. Men hvis det skal gjøres rasjonelt, bærekraftig og i samsvar med eksisterende standarder på feltet, er det vanskelig å komme utenom det amerikanske selskapet Direct Color Systems (DCS).
braille-DCS_05
Blindeskrift er et interessant nisjemarked

Faktorer for suksess: farge, hastighet og fleksibilitet

Marabu tror sterkt på sitt nye storformatmerke Liyu. En av fordelene er fleksibiliteten i hvordan maskinene kan utstyres for store volumer eller spennende blekksett. Men er det interesse for neon- og fluoriserende farger?
FotoJet-2025-11-12T143615.355-768x512
Faktorer for suksess: farge, hastighet og fleksibilitet