Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 3 november 2025
OPPDATERT: 3 november
Idé House of Brands og Wackes ønsker å fortsette sin ekspansjon i det europeiske markedet sammen. Foto: Pressebilde

Det norske familieeide produktmedieselskapet Idé House of Brands har signert en intensjonsavtale (LOI) om å kjøpe opp det svenske Wackes, for å etablere Europas største distributør av produktmedier.

Ifølge selskapene markerer dette en viktig milepæl i den europeiske produktmediebransjen, og sammen vil de bli en betydelig aktør i det europeiske markedet. Oppkjøpet vil ikke bare styrke IDÉ House of Brands’ tilstedeværelse i Sverige, men også legge grunnlaget for fortsatt ekspansjon i Europa.

– Dette oppkjøpet gjøres med både hjerte og hjerne. Wackes er et selskap vi alltid har hatt stor respekt for. Vi jobber på en lignende måte, og begge selskapene setter kunderelasjoner i sentrum for alt vi gjør. Denne fusjonen vil trygge og sikre fremtiden for våre kunder, ansatte og partnere, sier Lasse Lauritzen, administrerende direktør i Idé House of Brands.

Fusjonen vil skape verdi for kunder og interessenter i hele regionen og styrke selskapenes felles ambisjon om å lede utviklingen innen bærekraft, produktsikkerhet og sikre forsyningskjeder.

– Idé House of Brands er den perfekte partneren for å forme fremtiden til selskapet vårt. Våre hovedeiere vil fortsette å spille en aktiv rolle og reinvestere i Idé House of Brands, sier Thomas Davidsson, administrerende direktør i Wackes.

Transaksjonen forventes å være fullført i desember 2025, forutsatt at vanlige betingelser oppfylles.

Wackes foretok en investering i det norske markedet våren 2023, du kan lese mer om det her:

Svensk produktmedieselskap investerer i Norge

Om Wackes

Wackes ble grunnlagt i 1983 i Borås med ambisjonen om å tilby profilprodukter og produktmedietjenester av høy kvalitet til store og mellomstore bedrifter og organisasjoner. Produktene og tjenestene som selskapet tilbyr er ment å styrke kundenes merkevarer. Wackes har vokst og utvidet sin virksomhet og kundebase gjennom årene, blant annet gjennom oppkjøp. De har nå kontorer i Borås, Gøteborg, Malmö, Stockholm, Helsingfors, Oslo og Shanghai. Wackes omsatte i 2024 for nesten 175 millioner SEK, med en EBITDA på 9,3 millioner SEK.

Om Idé House of Brands

Idé House of Brands er en ledende leverandør av produktmedier til bedriftsmarkedet i Norden. Selskapet har 38 års erfaring innen konseptutvikling, design, produksjon og logistikk av produktmedier og leverer komplette konsepter innen uniformer/arbeidsklær, gaver/internstrategier/HMS, kampanjer og profilprodukter, massekonsepter, storformat, kontorrekvisita og trykksaker. Idé House of Brands AS omsatte for 453 millioner NOK i 2024 og en EBITDA på 32 millioner NOK.

Siste nytt

Satsing på nasjonal lesekampanje gir flere trykte skolebøker

Med mål om at norske elever igjen skal bli blant de beste leserne i verden, planlegger regjeringen et leseløft fra 2026. Statsbudsjettet foreslår derfor en bevilgning på 206 millioner kroner for å øke barn og unges leseferdigheter og leselyst.
Nordtun
Satsing på nasjonal lesekampanje gir flere trykte skolebøker

Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Canon-sem-1024x683
Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Flint Groups nye blekk, Flexocure LEAP, gjør det enklere å trykke matemballasje ved å bestå migrasjonstester.
Flintxx
Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

I samarbeid med Canon har kunstneren Cathrine Maske denne høsten utendørsutstillingen "Translucence" i Botanisk hage i Oslo, der gjennomskinnelighet brukes som kunstnerisk språk.
Fra-venstre-Kåre-Lundeby-Cathrine-Maske-og-Anton-Strand-og-Foto-Sigmun-Maske-Os
Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

Les videre

Skipnes og Svenil går sammen under nytt navn

Fra 1. november 2025 er de to søsterselskapene Skipnes AS og Skipnes Svenil AS, tidligere Svenil Skilt AS, fusjonerte under det nye navnet Skipnes Svenil AS.
Skipnes
Skipnes og Svenil går sammen under nytt navn

Avskogningsforordning utsettes delvis

I slutten av september kunngjorde EU-kommissær Jessika Roswall at innføringen av EUDR-avskogningsforordningen kunne bli utsatt med ytterligere ett år. Nå kommer det ny informasjon om hvordan det går videre.
EUDR-Roswall-1024x683
Avskogningsforordning utsettes delvis

De styrker sin posisjon med nytt oppkjøp

Sverige: Scantima Group kjøper opp Swefix Automations virksomhet.
Scanteam-1
De styrker sin posisjon med nytt oppkjøp

Anders Trillkott forlater Scandraft

Materialleverandøren Scandraft gjør en endring i ledelsen. Anders Trillkott går av som administrerende direktør i selskapet.
Anders-Trillkott-22c
Anders Trillkott forlater Scandraft