Kaffe med trykk i

PUBLISERT: 4 juni 2025
OPPDATERT: 4 juni
Samarbeidspartnere fra et trykkeri, en blekkprodusent, et kaffebrenneri og et universitet.

Emballasjetrykkeriet Cabassi i Finland har lykkes med å trykke poser med kaffeblekk.

Det hele er et resultat av et samarbeid mellom Cabassi, Tampere University of Applied Sciences, blekkprodusenten Natural Indigo Finland og kaffebrenneriet Meira.

Det vannbaserte bioblekket produseres av kaffeavfall fra brenneriet, som deretter har blitt brukt til fleksografisk trykking av fiberbasert emballasje.

Resultatet er et naturlig og fornybart alternativ til syntetiske pigmenter som tradisjonelt brukes i emballasjetrykking.

– Dette er en reell løsning for den sirkulære økonomien. Vi har brukt en industriell sidestrøm og raffinert den til et høykvalitets biobasert fargestoff fra kaffeavfall som erstatning for syntetiske trykkblekk, sier Pasi Ainasoja, administrerende direktør i Natural Indigo Finland, i en pressemelding.

Høye forventninger

De involverte aktørene er en del av et internasjonalt konsortium av ti selskaper og universiteter som de søker forsknings- og utviklingsfinansiering på 9,5 millioner euro til. Målet er å bringe den biobaserte malingen til den globale scenen som et alternativ til syntetiske pigmenter, ved bruk av industriavfall og naturlige materialer.

– Dette er en betydelig grønn innovasjon innen global emballasjetrykking, et marked verdt hundrevis av milliarder euro, sier Dr. Kai Lankinen, som underviser og forsker på bærekraftig emballasjeproduksjon ved Tampere University of Applied Sciences.

Siste nytt

Satsing på nasjonal lesekampanje gir flere trykte skolebøker

Med mål om at norske elever igjen skal bli blant de beste leserne i verden, planlegger regjeringen et leseløft fra 2026. Statsbudsjettet foreslår derfor en bevilgning på 206 millioner kroner for å øke barn og unges leseferdigheter og leselyst.
Nordtun
Satsing på nasjonal lesekampanje gir flere trykte skolebøker

Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Det norske familieeide produktmedieselskapet Idé House of Brands har signert en intensjonsavtale (LOI) om å kjøpe opp det svenske Wackes, for å etablere Europas største distributør av produktmedier.
Wackes
Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Canon-sem-1024x683
Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Flint Groups nye blekk, Flexocure LEAP, gjør det enklere å trykke matemballasje ved å bestå migrasjonstester.
Flintxx
Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Les videre

Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Flint Groups nye blekk, Flexocure LEAP, gjør det enklere å trykke matemballasje ved å bestå migrasjonstester.
Flintxx
Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Canon lanserer ny printer for bølgepapp

Den svært automatiserte corrPRESS iB17 produserer kostnadseffektive korte og mellomstore opplag med raske behandlingstider og krever færre operatører og lavere ferdighetsnivåer, skriver Canon i en pressemelding.
Canon-corrPRESS-iB17_high-res_
Canon lanserer ny printer for bølgepapp

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”

Det skjer mye hos det nyopprettede Durst Nordic, tidligere Molanders Sign & Display. Sign&Print tok en prat med ny administrerende direktør Mattias Hersby om veien videre.
Durst-1-1024x683
Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”