
Innebygde 3D-sensorer kan, sammen med KI-analyse, måle hvor mange som går forbi både trykt og digital utendørsreklame, og hvor lenge de ser. Teknologien gjør det også mulig å vite kjønn og alder på personen som blir eksponert.
Det svenske selskapet Aspace har utviklet løsningen som kan måle effekten av reklame utendørs og i miljøer som varehus.
Selskapet skriver i en pressemelding at svenske selskaper investerer flere milliarder kroner i utendørsreklame og reklame i butikk. Men frem til nå har de ikke hatt noen måte å vite hvor mange som faktisk ser reklamen og hvordan den påvirker kundereisen.

«Kompromissløs målbarhet»
– Aspace er bygget på ideen om at reklame skal være like målbar og effektiv i det fysiske rommet som den er på nett. Teknologien vår muliggjør kompromissløs målbarhet som ikke går på bekostning av nøyaktighet eller valuta for pengene. Dette er ikke bare en lansering, det er et nytt kapittel for hele bransjen, sier Douglas Lagercrantz, administrerende direktør og medgründer av Aspace.
Men med den nye løsningen kjøper ikke lenger annonsører potensielle visninger uten faktisk observasjon. Kampanjer kan optimaliseres i sanntid, basert på faktisk synlighet. Hvis målene ikke nås, justeres eksponeringen automatisk inntil målene er nådd. Ifølge selskapet selv gjøres målingen med 3D-sensorer og KI-analyse uten at det går på bekostning av GDPR eller personvern.

Salgsdrivende
Aspace har også utviklet en løsning innen detaljhandelsannonsering, både analog og digital, der systemet måler hvordan forbrukere samhandler med skjermer og produkter i fysiske butikker. Dette gir annonsører innsikt og ROI (Return on Investment) på et detaljert nivå, noe som tidligere ikke var mulig i det analoge rommet.
– Retail Media med våre digitale skjermer gir oss muligheten til å drive salg direkte i butikkmiljøet, der kjøpsbeslutninger tas. Med Aspaces teknologi kan vi følge opp og optimalisere kampanjer i sanntid, noe som gir oss troverdighet som avsender og legger til et nytt nivå av forretningsfordel og avkastning på markedsføringsinvesteringer for våre kunder, sier Marcus Lord, leder for Retail Media hos Stadium.
Dette viser statistikken under premiereuken i Stockholm.
- En kampanje innen bilsegmentet leverte 1 081 832 kontakter med 82 701 unike individer og en gjennomsnittlig observasjonstid på 3 sekunder.
- En ledende forsikringsaktør nådde over 1 million visninger – booket SoV * 15 %, levert 19,6 % takket være smart automatisert optimalisering.
- En av de største drikkevareaktørene ble vist i gjennomsnitt 13 ganger per individ.
- Et raskt voksende skjønnhetsmerke testet tre varianter og nådde over 740 000 kontakter – A/B-testing i den virkelige verden, midt i byen.
* SoV – Share of voice måler hvor synlig et merke er sammenlignet med konkurrentene innenfor et bestemt marked.
Kilde: Aspace