
Svenske Plockmatic har flere nyheter å presentere på Sign- og Print Scandinavia. Det blir flere smarte etterbehandlingsløsninger for skjæring, bokproduksjon og emballasjeapplikasjoner.
Plockmatic stiller ut to heftemaskiner og brosjyrestiftere, BM4000 og BM5000, på messestanden sin.

– Den gjør faktisk den samme jobben, men med litt høyere hastighet i BM5000. Det er et litt større system som tar litt høyere volum, sier Mikael Eriksson, selger hos Plockmatic.
Så er det også en del nye tilskudd i porteføljen.
– DigiFold Pro XL er en løsning for rilling-, falsing- og perforering. Og DigiFold Ultra, hvor vi har lagt til en skjæreløsning i rill- og falsdelen som kutter arket rent. Den er ny, og det er første gang vi viser den frem. På Drupa gjorde vi en liten forhåndsvisning, men nå er den sluppet, sier Mikael Eriksson.
Produsenten vil vise frem flere forskjellige automatiske skjærebord, hvorav noen er nye på det svenske markedet. Morgana ColorCut SC7000-Pro-T kombinerer mating med høyhastighets skjæring og rilling. Morgana ColorCut FB9500 Pro-T er et kompakt skjærebord med automatisk mating.
De vil også vise frem noen andre typer smarte skjæreløsninger for for eksempel visittkort.
Emballasjetrenden holder stand
Hvilke trender forholder dere dere til?
– En trend er dette med emballasje som går sterkt, og det er derfor vi kjøpte Intec, som nå er en del av Plockmatic-gruppens portefølje. Så har vi også en emballasjestans som er litt mer for digitaltrykk.
Tidligere i år kjøpte Plockmatic tyske Renz og viser nå frem en mindre wire-O-maskin (wirebinding) i standen.
Plockmatic har hovedkontor i Stockholm. I fjor feiret selskapet sitt 50-årsjubileum og innviet sin nye fabrikk i Riga.
– Det er virkelig flott å føle at Plockmatic, som er et svensk selskap, har en vilje til å vokse seg større med det vi gjør. Nå er vi inne i vårt 51. år og vi fortsetter å vokse, sier Mikael Eriksson.
Hva er dine forhåpninger til messen?
– Håpet er selvfølgelig å ha mange kunder som er interesserte. Det føles som om det er mye interesse og har lyst til å komme til messen når man snakker med hverandre. Når jeg reiser rundt blant kundene, er det så langt ingen som ikke har tenkt å komme. Det føles positivt. Det blir gøy. De er interessert i ferdiggjøringen. Så håpet er mange kunder og mange besøkende.