En undersøkelse fra Kantar Media viser en stor tilbakegang når det gjelder hvor mange i befolkningen som leser papiraviser. Forbruket ligger nå på 21 prosent av nivået det var for 25 år siden.
Det mest slående med resultatene er den sterke tilbakegangen for papiravisene. Totalt leser 77 prosent en avis daglig i måleperioden (2024/2025) – på papir eller digitalt. Men bare 23 prosent av de spurte leste daglig en papirvis.
Hvis indeksen var 100 i 2000, har lesertallene falt til indeks 21 i 2024/2025. Dette betyr at forbruket er 21 prosent i dag sammenlignet med hva det var for 25 år siden.

Hvis man ser på den historiske utviklingen, er trenden enda tydeligere. Fra 1961 til 2025 har det vært en nedgang fra 89 prosent til 77 prosent totalt sett. Fallet har vært enda større hvis man bare ser på papiraviser, fra 89 prosent til dagens 23 prosent.
Nettaviser har gått motsatt vei, fra 1 prosent da undersøkelsene startet i 1997 til 70 prosent i dag. De to møtes et sted rundt 2013, hvoretter papiraviser har falt kraftig, mens nettaviser har økt kraftig.
Totalt 159 papiraviser har inngått i undersøkelsen, og sammenlignet med undersøkelsen året før har det vært en tilbakegang på 8,2 prosent. 59 av disse har opplevd en nedgang i lesertall, mens bare to har sett en økning. Av Norges tre største papiraviser, Aftenposten, VG og Klassekampen, er det bare VG som har økt siden forrige måling.
Blant lokale og regionale aviser med under 20 000 lesere kan man se en tilbakegang på 10,9 prosent. Spesielt de større lokalavisene har hatt en betydelig reduksjon i lesertall av sine papirutgaver.
De fleste aviser mister lesere, bare tre aviser øker i målingen: Finansavisen, E24 og Bergensavisen. Dagsavisen taper mest.
Når det gjelder digitale alternativer, leser hele 70 prosent aviser på nett daglig: 63 prosent på mobil, 19 prosent på PC og 12 prosent på nettbrett.
De som leser e-aviser holder seg på et stabilt nivå rundt 4 prosent.

Om undersøkelsen
«Forbruker & Media» (F&M) er den eneste multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, strømmetjenester, internett, digitalt medieinnhold, magasiner, fagblader, direkte reklame og kino.
Det blir målt over 1100 enkeltitler i F&M, fordelt på over 300 mediekombinasjoner og 177 avishus. Basert på dette rapporteres dekningstall for over 1700 titler (skriftlige medier, digitale medier, mediekombinasjoner og samkjøringer).
Totalt er 35 236 personer som er 12 år eller eldre, blitt intervjuet i perioden 01.07.24– 29.06.25 (2024/2025, 25/2).