
Ricoh hadde fylt standen sin med alt fra tonerpresser til etterbehandling og annet tilleggsutstyr. Det genererte mange besøkende – og førte også til flere handeler.
– Det har vært stor interesse for printerne våre. Jeg tror det har å gjøre med at vi har tre forskjellige serier med noe for hver kundegruppe. Ricoh Pro C9500 som er vår bestselger, Pro C7500 hvis kunden ønsker en ekstra farge, og det har også vært stor interesse for lanseringen vår, «lillebror» Pro C5400. Bredden innen etterbehandling har også blitt utrolig verdsatt, sier Marie Jonson de Sharengrad som er salgssjef for Ricoh Graphic Communications Sverige.
Interessen har også ført til flere avtalesigneringer under messen. Stema Specialtryck kjøpte en Komfi Amiga 52 lamineringsmaskin, og Norrköping-firmaet Yakobs Ram och Reklam bestemte seg for en skjæremaskin, IDEAL 68.
Det ærverdige Närketryck i Hallsberg åpnet lommeboken og kjøpte både en tonerpresse, Pro C7200 med en femte farge i tillegg til CMYK, og Multigrafs «Swiss Army Kniv» Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO.
– Multigraf-maskinen er deres beste modell med rilling, perforering, skjæring og falsing i én omgang, sier Karl Elias, salgssjef direkte/indirekte Ricoh Graphic Communications Sverige, og viser hvordan et trykt ark kan legges inn i maskinen og komme ut som ferdigkuttede billetter med en perforert del på den andre siden.
Det var også en type applikasjon som Närketryck likte, et annet eksempel var et teaterprogram som var vanskelig å gjøre i noen annen maskin. De kom til messen på messens andre dag for å teste funksjonene til Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO – og det resulterte i et kjøp.

Fargejusteringsverktøy tiltrakk seg oppmerksomhet
Et nytt produkt som tiltrakk seg mye oppmerksomhet var fargejusteringsverktøyet Ricoh Automated Color Adjuster. En maskin som skal gjøre det enkelt å produsere ICC-profiler, matche farger på forhåndstrykte prøver og kjøre jobber på flere forskjellige maskiner med tilsvarende resultater.
Ricohs Peter Hahlin hadde derfor en travel dag med mange demonstrasjoner av maskinen og ga også Sign&Print en omvisning. Han forklarer at det er som et stort fotospektrometer, men sammenlignet med en håndholdt skanner som leser ett punkt om gangen, leser Automated Color Adjuster 102 punkter. Den er derfor utrolig mye raskere.
– Hovedfordelen med denne maskinen er dens enkelhet og hastighet. På under fem minutter kan du lage en fargeprofil. Som operatør trenger du heller ikke å være fargespesialist, sier Peter Hahlin.

Kundecase med Boråstapeter
På messen viste Ricoh et case med Boråstapeter for å presentere funksjonen «golden sample».
– Det kan være en kunde som kommer inn med en utskrift og sier at de vil kunne skrive ut slik at det ser likt ut. Så leser man inn utskriftsfilen eller skanner inn originalen, skriver ut filen og måler forskjellen mellom disse for å lage en ny fargeprofil. Noen ganger må vi kanskje gjøre flere forsøk før vi er fornøyde med resultatet, forklarer Peter Hahlin.
I tilfellet med Boråstapeter handlet det om trykte tapetprøver som de sender til kundene sine før et kjøp, og hvor godt disse matcher fargen på det originale tapetet.
Ricoh kjøpte en tapetrull og ba om den digitale filen, men det fantes ingen digital fil for akkurat den rullen. Så klippet de ut en firkant av tapetet og skannet den inn. Deretter kunne de bruke den automatiserte fargejusteringen til fargematching, en prosess som tok totalt 25 minutter.

Flere beslutningstakere
For nesten et år siden kjøpte Ricoh opp det nederlandske selskapet Albyco. Ricoh Sverige har utviklet en kundeportal som ble presentert på messen, hvor kunder kan bestille forbruksvarer for etterbehandling på en enkel måte.
– Du må registrere deg hos oss, og så er det en selger som er ansvarlig for hver kunde og legger til en prisliste for kunden, sier Marie Jonson de Sharengrad.
Det er også mulig å bestille andre forbruksvarer som papir via portalen, for de kundene som synes det er praktisk å ha alle kjøp på én og samme faktura.
Med både messevirksomhet og produktlanseringer fullført, oppsummerer Ricoh messen slik:
– Det har vært en utrolig god messe for oss, veldig vellykket. Det vi merker er at det kommer flere beslutningstakere, og det betyr kortere veier til beslutninger enn på forrige messe, sier Karl Elias.