Satsing på nasjonal lesekampanje gir flere trykte skolebøker

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 3 november 2025
OPPDATERT: 3 november
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap)

Med mål om at norske elever igjen skal bli blant de beste leserne i verden, planlegger regjeringen et leseløft fra 2026. Statsbudsjettet foreslår derfor en bevilgning på 206 millioner kroner for å øke barn og unges leseferdigheter og leselyst.

Regjeringen skriver i en pressemelding at planen er å bruke minst én milliard kroner ekstra på kampanjen de neste fire årene.

– Å kunne lese godt er avgjørende for forståelse og læring i alle fag, for videre utdanning og for arbeid. Regjeringen ønsker å sørge for at elevene leser hver dag, har tilgang til flere bøker og får hjelp til å bli bedre lesere. Målet vårt er klart: Norske barn og unge skal igjen bli blant verdens beste lesere, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Færre skjermer – flere trykte bøker

Den nye lesekampanjen inneholder fem hovedtiltak som skal bidra til å styrke både leseferdigheter og leseglede:

  • Flere bøker, både i barnehagen og på skolen.
  • Mindre skjermtid for de yngste.
  • En lesekommisjon som blant annet skal foreslå tiltak for å styrke barn og unges leseferdigheter og leselyst, og gi anbefalinger om hva som gir best leseundervisning.
  • Intensiv leseopplæring for elever på alle nivåer.
  • Daglig lesing på alle trinn – minst 15 minutter i strekk hver dag.

Leseløftet bygger på «Sammen om lesing – Lesestrategien 2024–2030» og det regjeringen allerede har gjort de siste årene, som omfatter betydelig større bevilgninger til trykte lærebøker, en styrket satsing på skolebiblioteker og en videreføring av den nasjonale satsingen «Tid for lesing».

– I 2021 overtok vi en skole med historisk dårlige læringsresultater. Skolehverdagen hadde blitt for skjermbasert, for teoritung og for stillesittende. Vi må også ta vår del av det historiske ansvaret for det. Løsningen er imidlertid ikke å gi elevene enda mer av det samme. Derfor tar vi kraftige grep for å snu den negative trenden slik at elevene lærer mer og bedre, sier Kari Nessa Nordtun.

Et løft også for grafisk bransje

Regjeringens leseløft, som i praksis betyr flere trykte lærebøker, ønskes velkommen av den grafiske bransjen. Robert Wright, bransjesjef i Grafisk Bransjeforening, kommenterer forslaget i en uttalelse slik:

– Vi er selvsagt glade for dette initiativet. At unge lærer å lese er avgjørende for fremtiden til det trykte ord! Lesing er en grunnleggende ferdighet som legger grunnlaget for læring, sosial deltakelse og personlig utvikling, så det er positivt å se at regjeringen nå foreslår en kraftig styrking av leseopplæringen, sier Robert Wright.

Han håper også at midlene som bevilges til fysiske lærebøker vil bli trykket i Norge, noe som kan gi fordeler for både miljøet og lokalsamfunnet.

– Altfor mange bøker og trykte materialer produseres i utlandet, og det er synd av mange grunner. Å kjøpe grafiske tjenester og produkter fra norske produsenter er et viktig bidrag til norsk arbeidsliv, noe som bidrar til å bevare lokale arbeidsplasser og viktig kompetanse. I tillegg er det kortreist og bærekraftig, sier Robert Wright.

Fakta: Fordeling av midler 2026

Tilskudd til kommuner for innkjøp av fysiske lærebøker: 120 millioner kr

Styrket tilskudd til skolebibliotekene slik at tilskuddet også kan brukes til bokinnkjøp, en dobling fra dagens nivå: 51,3 millioner kr

Midler til en lesekommisjon som blant annet skal foreslå tiltak for å styrke barn og unges leseferdigheter og leselyst og utvikle støttemateriell i form av innholdslister til læreplanen for lærere: 15 millioner kr

Bøker i førskolen: 10 millioner kr

Støtte til elever med lesevansker/dysleksi: 10 millioner kr

Totalt nye midler til lesetiltak i 2026: 206,3 millioner kr

Siste nytt

Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Det norske familieeide produktmedieselskapet Idé House of Brands har signert en intensjonsavtale (LOI) om å kjøpe opp det svenske Wackes, for å etablere Europas største distributør av produktmedier.
Wackes
Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Canon-sem-1024x683
Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Flint Groups nye blekk, Flexocure LEAP, gjør det enklere å trykke matemballasje ved å bestå migrasjonstester.
Flintxx
Ny UV-farge uten fotoinitiatorer

Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

I samarbeid med Canon har kunstneren Cathrine Maske denne høsten utendørsutstillingen "Translucence" i Botanisk hage i Oslo, der gjennomskinnelighet brukes som kunstnerisk språk.
Fra-venstre-Kåre-Lundeby-Cathrine-Maske-og-Anton-Strand-og-Foto-Sigmun-Maske-Os
Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

Les videre

Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Canon-sem-1024x683
Samtale om trykkets fremtid i en verden i endring

Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

I samarbeid med Canon har kunstneren Cathrine Maske denne høsten utendørsutstillingen "Translucence" i Botanisk hage i Oslo, der gjennomskinnelighet brukes som kunstnerisk språk.
Fra-venstre-Kåre-Lundeby-Cathrine-Maske-og-Anton-Strand-og-Foto-Sigmun-Maske-Os
Kunst, lys og teknologi møtes i Botanisk hage

Flere messehandeler for Ricoh

Ricoh hadde fylt standen sin med alt fra tonerpresser til etterbehandling og annet tilleggsutstyr. Det genererte mange besøkende – og førte også til flere handeler.
Ricoh-4-1024x683
Flere messehandeler for Ricoh

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring-the-Future-Mockup_800x600
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport