Har webben nådd toppen?

En fersk prognose fra analysebyrået IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) spår at vi går mot nye rekorder i reklameomsetningen de to neste årene. Økningen kommer på flere områder, og det er interessant å se at internettreklamen stagnerer noe i forhold til andre medier. Den øker fremdeles, men ikke i samme takt som før. Kan det være grunn til å tro at papirpublisering kan gjenvinne tapte skanser, til glede for den grafiske bransjen? Små tegn kan tyde på det.

DnB NOR lanserte nylig en håndbok for unge mennesker i oppstartfasen. Men i stedet for å lage en fancy webløsning med levende bilder, Flashanimasjoner og musikk for å treffe de unge hjemme, valgte banken å produsere en bok på over 200 sider. Den ble en kjempesuksess, og opplaget på 50.000 ble revet bort på noen dager. DnB forklarer sin tankegang i en artikkel lenger ned i nyhetsbrevet.

Omtrent samtidig rykker Nordmas Øystein Svarød ut mot den blinde troen på epostmarkedsføring i sin kronikk i den neste papirutgaven av AGI. Hans budskap er at vi nå snart må innse at webmarkedsføring bare er ett av flere mulige valg i mediemiksen, og at enkelte budskap ganske enkelt kommuniseres bedre og mer effektivt i en trykksak. Man kan gjøre mye gratis på nettet, og det er fordi mye av det ikke virker. AGI kommer ut sent i juni. Få med deg det!

Den noe hysteriske satsingen på internett og sosiale medier kan med andre ord være på hell. I så fall kan vi kanskje forvente at reklamebyråene og medierådgiverne atter tar inn de papirbaserte virkemidlene i sin rådgivende verktøykasse. Mange trykksaker har vel strengt tatt vært lagret nederst i den kassa en stund.

Men det skjer mye annet interessant i bransjen vår også, så god lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *