tirsdag 17. mai – uke 20
En fersk prognose fra analysebyrået IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) spår at vi går mot nye rekorder i reklameomsetningen de to neste årene. Økningen kommer på flere områder, og det er interessant å se at internettreklamen stagnerer noe i forhold til andre medier. Den øker fremdeles, men ikke i samme takt som før. Kan det være grunn til å tro at papirpublisering kan gjenvinne tapte skanser, til glede for den grafiske bransjen? Små tegn kan tyde på det.
DnB NOR lanserte nylig en håndbok for unge mennesker i oppstartfasen. Men i stedet for å lage en fancy webløsning med levende bilder, Flashanimasjoner og musikk for å treffe de unge hjemme, valgte banken å produsere en bok på over 200 sider. Den ble en kjempesuksess, og opplaget på 50.000 ble revet bort på noen dager. DnB forklarer sin tankegang i en artikkel lenger ned i nyhetsbrevet.
Omtrent samtidig rykker Nordmas Øystein Svarød ut mot den blinde troen på epostmarkedsføring i sin kronikk i den neste papirutgaven av AGI. Hans budskap er at vi nå snart må innse at webmarkedsføring bare er ett av flere mulige valg i mediemiksen, og at enkelte budskap ganske enkelt kommuniseres bedre og mer effektivt i en trykksak. Man kan gjøre mye gratis på nettet, og det er fordi mye av det ikke virker. AGI kommer ut sent i juni. Få med deg det!
Den noe hysteriske satsingen på internett og sosiale medier kan med andre ord være på hell. I så fall kan vi kanskje forvente at reklamebyråene og medierådgiverne atter tar inn de papirbaserte virkemidlene i sin rådgivende verktøykasse. Mange trykksaker har vel strengt tatt vært lagret nederst i den kassa en stund.
Men det skjer mye annet interessant i bransjen vår også, så god lesning!
Lasse Andreassen
Redaktør
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av: