Har webben nådd toppen?

PUBLISERT: 8 juni 2011
OPPDATERT: 8 juni

En fersk prognose fra analysebyrået IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) spår at vi går mot nye rekorder i reklameomsetningen de to neste årene. Økningen kommer på flere områder, og det er interessant å se at internettreklamen stagnerer noe i forhold til andre medier. Den øker fremdeles, men ikke i samme takt som før. Kan det være grunn til å tro at papirpublisering kan gjenvinne tapte skanser, til glede for den grafiske bransjen? Små tegn kan tyde på det.

DnB NOR lanserte nylig en håndbok for unge mennesker i oppstartfasen. Men i stedet for å lage en fancy webløsning med levende bilder, Flashanimasjoner og musikk for å treffe de unge hjemme, valgte banken å produsere en bok på over 200 sider. Den ble en kjempesuksess, og opplaget på 50.000 ble revet bort på noen dager. DnB forklarer sin tankegang i en artikkel lenger ned i nyhetsbrevet.

Omtrent samtidig rykker Nordmas Øystein Svarød ut mot den blinde troen på epostmarkedsføring i sin kronikk i den neste papirutgaven av AGI. Hans budskap er at vi nå snart må innse at webmarkedsføring bare er ett av flere mulige valg i mediemiksen, og at enkelte budskap ganske enkelt kommuniseres bedre og mer effektivt i en trykksak. Man kan gjøre mye gratis på nettet, og det er fordi mye av det ikke virker. AGI kommer ut sent i juni. Få med deg det!

Den noe hysteriske satsingen på internett og sosiale medier kan med andre ord være på hell. I så fall kan vi kanskje forvente at reklamebyråene og medierådgiverne atter tar inn de papirbaserte virkemidlene i sin rådgivende verktøykasse. Mange trykksaker har vel strengt tatt vært lagret nederst i den kassa en stund.

Men det skjer mye annet interessant i bransjen vår også, så god lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1