Har webben nådd toppen?

En fersk prognose fra analysebyrået IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) spår at vi går mot nye rekorder i reklameomsetningen de to neste årene. Økningen kommer på flere områder, og det er interessant å se at internettreklamen stagnerer noe i forhold til andre medier. Den øker fremdeles, men ikke i samme takt som før. Kan det være grunn til å tro at papirpublisering kan gjenvinne tapte skanser, til glede for den grafiske bransjen? Små tegn kan tyde på det.

DnB NOR lanserte nylig en håndbok for unge mennesker i oppstartfasen. Men i stedet for å lage en fancy webløsning med levende bilder, Flashanimasjoner og musikk for å treffe de unge hjemme, valgte banken å produsere en bok på over 200 sider. Den ble en kjempesuksess, og opplaget på 50.000 ble revet bort på noen dager. DnB forklarer sin tankegang i en artikkel lenger ned i nyhetsbrevet.

Omtrent samtidig rykker Nordmas Øystein Svarød ut mot den blinde troen på epostmarkedsføring i sin kronikk i den neste papirutgaven av AGI. Hans budskap er at vi nå snart må innse at webmarkedsføring bare er ett av flere mulige valg i mediemiksen, og at enkelte budskap ganske enkelt kommuniseres bedre og mer effektivt i en trykksak. Man kan gjøre mye gratis på nettet, og det er fordi mye av det ikke virker. AGI kommer ut sent i juni. Få med deg det!

Den noe hysteriske satsingen på internett og sosiale medier kan med andre ord være på hell. I så fall kan vi kanskje forvente at reklamebyråene og medierådgiverne atter tar inn de papirbaserte virkemidlene i sin rådgivende verktøykasse. Mange trykksaker har vel strengt tatt vært lagret nederst i den kassa en stund.

Men det skjer mye annet interessant i bransjen vår også, så god lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


En ”doldis” er den største skiltmakeren

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

De største skiltene. Og de minste. Bokstaver som er oppbygde hver for seg med bakgrunnsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spenner over en hel fasade. Tre, metall, akryl. Spesialistkunnskap om sveising og belysning. Og om vindens krefter. Det er bara en del av den kunnskapen som Signtronic besitter.

Publisert av: 

Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: