God sommer!

Store deler av bransjen stenger nå dørene i noen uker. Også AGI flater ut i hengekøya og erstatter tastaturet med golfkøller og sommerkonserter i juli. I august er vi sterkt tilbake, blant annet med innledende informasjon om neste års DRUPA-opplevelser i Düsseldorf.

Nyhetsbildet er preget av sommerlig lav aktivitet om dagen, men vi biter oss merke i at utviklingen på miljøfronten fortsetter ufortrødent. Nå skjerpes kravene til Svanemerking av papir. Vi har ikke fått tid til å sjekke hva de nye kravene medfører av investeringer for papirprodusentene, men støtter i utgangspunktet alle fornuftige miljøkrav som fører til reduserte CO2-utslipp. Papir er og blir et miljøvennlig medium, også sammenliknet med digital informasjon, som vi har påpekt mange ganger før. Stadig flere papirtyper er produsert med gjenbruk for øye. Så sant vi velger og anbefaler de rette papirtypene og tar kildesorteringen på alvor, har papiret en viktig og klimavennlig funksjon også i framtida.

Men la oss nå la klimadebatten ligge i noen uker. Det som teller nå, er sommervær og slaraffenliv. AGI ønsker alle lesere og hele bransjen er avslappende, livgivende sommer!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: