Verden skjelver i buksene

PUBLISERT: 11 august 2011
OPPDATERT: 11 august

Panikk på børsene verden over har fått mange til å tenke med gru på den siste finanskrisen i 2008/2009. Det gjenstår fremdeles å se om dette blir en langvarig resesjon med store skadevirkninger. Det er umulig å si, så lenge børsen er opphetet og nervøs. Et par gode nyheter kan være nok til å gjenopprette tryggheten igjen, og dermed også stabiliteten på finansmarkedet.

Uansett er ekspertene enige om at vi er vitne til et krakk. Ordet brukes vanligvis for å beskrive et børsfall på over 20 % i løpet av en kort periode. Oslo Børs falt nylig ca 22 % på en og en halv uke. Men det kan fremdeles snu.

Skulle det verste skje, slik at vi igjen går inn i en periode med stagnasjon i all aktivitet, økt arbeidsledighet og et ikke-fungerende lånemarked, vil vår bransje igjen måtte ta mye av støyten. Forhåpentlig har bransjen klart å bygge opp økonomien igjen etter finanskrisen, men det er grunn til å tro at mange slett ikke har maktet det ennå. Fenomenet vi i så fall opplever, er en såkalt dobbeldipp. Det innebærer et stort fall og mange tap i en periode, slik vi var vitner til i 2008/2009. Deretter følger det en oppgangsperiode. Den har mange i Norge opplevd lenge allerede, men for de grafiske virksomhetene har oppgangen latt vente på seg. Svært få har klart å gjenskape økonomien de hadde før finanskrisen slo til. Kommer det da et nytt fall – en dobbeldipp – vil vi dessverre oppleve flere konkurser igjen. Eksperter antyder et worst case scenario på 8.000 konkurser. Disse vil mest av alt ramme nyetablerte småbedrifter, som det fins ekstra mange av i disse dager.

Mest av alt håper vi selvsagt at økonomien kommer i balanse igjen snarest mulig. I motsatt fall håper jeg at styresmaktene vil takle problemene annerledes enn sist. Da fikk forsikringskonsernene, bedriftsgigantene og bankene ”krisepakker” og lettelser på mange områder. For småbedriftene fortonet det seg annerledes. Mange trodde på og regnet med en mykere linje fra myndighetenes side, for eksempel når det gjaldt inndriving av offentlige krav, merverdiavgift og skatt. I stedet reagerte fylkesskattesjefer og kommunekasserere med skjerpede krav og en hardere og mindre fleksibel linje. Plutselig var det for eksempel ikke lenger mulig å få splittet et skattebeløp i flere deler.

Jeg vet det, for jeg opplevde det selv. Jeg sliter fremdeles med ettervirkningene fra sist, og er livredd for en ”dobbeldipp”. Denne gangen – hvis det blir en ”denne gang” – håper jeg på nye toner fra våre ledere. Å stikke kjepper i hjula på våre småbedrifter er å sage over greina vi alle sitter på. De små bedriftene – deriblant de fleste grafiske virksomhetene – utgjør 90 % av næringslivet i Norge.

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong