Falsk alarm

PUBLISERT: 19 august 2011
OPPDATERT: 19 august

En ny finanskrise ville vært ødeleggende for hele bransjen. Nå ser det ut til at vi kan puste ut og belage oss på roligere tider igjen. Krisen hadde denne gangen sitt utgangspunkt i tullenyheter som fikk børsene til å gå av hengslene. Det er i seg selv nok til å skape en viss frykt for alle som prøver å skape noe. Skal det altså bare rykter og løse innspill til for å velte hele den vestlige verdensøkonomien? Det er skremmende, og enda verre; det er noe vi kan gjøre veldig lite med. Bortsett fra å la være å la oss skremme. Stø kurs framover pleier å være det eneste redskapet som virker mot uventede og uønskede børssvingninger.

I mellomtiden skjer det positive ting. Denne uken har jeg vært på besøk hos Allkopi på Fornebu, som kunne melde at de kjøper hele tre eksemplarer av Ricohs nye digitale produksjonsmaskin Pro C751. Allkopi blir den første virksomheten i verden som starter produksjon med det som forventes å bli en arbeidshest innen digitaltrykk. Dette er en avtale i øvre prisklasse, men vi har ikke lyktes i å ta rede på de konkrete tallene. Både Ricoh og Allkopi holder kortene tett til brystet, uten at vi helt skjønner hvorfor. Allkopi er selvsagt en scoopkunde for Ricoh, som markerte betydningen ved å sende en topp til Norge i anledning den nye kontrakten.  Peter Williams, Executive Vice President i Ricoh Production Printing Business Group var overstrømmende i sin omtale av Allkopi som innovatører i bransjen, og var for øvrig et friskt pust og et meget interessant bekjentskap. Vi kommer tilbake til både hans tanker og Allkopis investering i AGIs papirutgave i september.

Omtrent samtidig kommer nyheten om at Xerox skal levere utstyr og administrere printertjenestene til IT-giganten Cisco på verdensbasis. Avtalen omfatter over 460 Cisco-kontorer over hele verden, inklusive Ciscos kontor Norge. Verden er med andre ord ikke nedlagt ennå.

Krisen var bare rykter. Rist løs og pust ut!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324