Håp om høytrykk

PUBLISERT: 29 juni 2012
OPPDATERT: 29 juni

På tide å glemme både dyptrykk, boktrykk, silketrykk og digitaltrykk for noen uker. Nå går vi for varige høytrykk, late dager og en fin sommer. I skrivende stund ser det ikke direkte lyst ut, for her hamrer regnet mot vinduet, men som de evige optimister vi er, vet vi jo at alt blir bedre i morgen!

Det har vært et begivenhetsrikt halvår, der det meste på en eller annen måte har hatt noe med Drupa å gjøre. Nå er papirutgaven med Drupa-rapporten på vei ut i postkassene, og vi vender langsomt tilbake til normalen. Nå blir det spennende å se hva Drupa har ført til av inspirasjon og motivasjon for framtida. Det var i hvert fall en oppløftende messe, i følge alle rapporter og egen opplevelse.

Sign og print neste

Vår egen messe, Sign og print, er nå på det nærmeste fullbooket. Mange leverandører og produsenter nedlegger betydelige ressurser i å vise sitt beste i møtet med nye kontakter, mulige samarbeidspartnere og potensielle kunder. En av dem er Skangraf AS fra Larvik.

– Vi har drevet på siden 1994, sier Rikard Sells i Skangraf. – Vi betjener kunder over hele landet, hovedsakelig skiltprodusenter, silketrykkerier og digitaltrykkerier. Vi håper å møte mange av dem på Sign og print, der vi blant annet vil vise et helt nytt sortiment helfolieringsfolie fra Orafol, som vi er distributør for i Norge. Vi tar med oss en bil inn på standen, så vi får vist produktene ”live”. Vi satser ganske stort på denne messen, og akter å dokumentere vår store bredde innenfor selvklebende materialer og alle typer storformatmedia tilpasset de nye produksjonsprosessene, for eksempel tekstiler, magnetmaterialer, refleks og thermalmedia. Og når jeg sier ”bredde”, så mener jeg det bokstavelig, sier Sells. – Vi leverer storformat i virkelig store formater!

Les mer om utstillere, foredrag og miniseminarer og last ned din fribillett på www.signogprint.no.

Da tar AGI en sommerpause. Det kommer ingen nyhetsbrev i juli, om det da ikke skulle skje noe helt oppsiktsvekkende i bransjen. Vi ønsker alle bransjekolleger og venner en avslappende og innholdsrik sommer!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1