Allkopis direktør Jørn Aalefjær kommer til Sign og Print for å fortelle hvorfor Allkopi lykkes i stadig skiftende markeder og greier å tilpasse seg stadig nye kundebehov. Sammen med det svenske selskapet Holmbergs, som begge ble kjøpt opp av det spanske børsnoterte trykkerikonsernet SPS for noen år siden, er Allkopi et lokomotiv i det spanske konsernet.
Det siste året har Allkopi hatt en fortjeneste på ti prosent av en omsetning som stadig vokser.
Jørn Aalefjær følger noen helt klare prinsipper: Ikke lønnsomme produksjonsområder investeres det ikke i, verken hva gjelder maskiner eller mennesker.
Han er også målrettet og strategisk med hensyn til hvor markedsinnsatsen legges: Det er de lønnsomme næringene som olje, gass og havbruk som er interessant.
– Fremtiden ligger i digitaltrykk, inkjet og meget gode web-shop-løsninger, sier han. Selv har han ambisjoner om at Allkopi skal oppgradere sin web-shop og presentere en ny plattform for web-bestilling før jul i år.
– Vi opererer i en svært konkurranseutsatt hverdag. Det handler hele tiden om å effektivisere og foreta strategiske investeringer for å klare seg. Det gjelder å forandre seg og møte en ny virkelighet, hele tiden.
– Vi skal makte å investere mye samtidig med at vi skal generere fortjeneste til våre eiere, så vi må ha et godt grep. Samtidig er prispresset stort – det handler om pris hver dag, sier Aalefjær.
– Avhengig av hva som skjer i løpet av høsten er vi interessert i både geografisk ekspansjon og i å vokse innenfor våre eksisterende områder. Butikkene skal utvikles til å bli enda mer spennende å gå inn i – både fysisk og via webben, sier han.
Hør Jørn Aalefjærs spennende foredrag på Sign og Print!
Velkommen til Exporama 26. og 27. September!