Hør Allkopi-sjefen på Sign og Print!

PUBLISERT: 31 august 2012
OPPDATERT: 14 desember

Allkopis direktør Jørn Aalefjær kommer til Sign og Print for å fortelle hvorfor Allkopi lykkes i stadig skiftende markeder og greier å tilpasse seg stadig nye kundebehov. Sammen med det svenske selskapet Holmbergs, som begge ble kjøpt opp av det spanske børsnoterte trykkerikonsernet SPS for noen år siden, er Allkopi et lokomotiv i det spanske konsernet.

Det siste året har Allkopi hatt en fortjeneste på ti prosent av en omsetning som stadig vokser.
Jørn Aalefjær følger noen helt klare prinsipper: Ikke lønnsomme produksjonsområder investeres det ikke i, verken hva gjelder maskiner eller mennesker.
Han er også målrettet og strategisk med hensyn til hvor markedsinnsatsen legges: Det er de lønnsomme næringene som olje, gass og havbruk som er interessant.
– Fremtiden ligger i digitaltrykk, inkjet og meget gode web-shop-løsninger, sier han. Selv har han ambisjoner om at Allkopi skal oppgradere sin web-shop og presentere en ny plattform for web-bestilling før jul i år.

– Vi opererer i en svært konkurranseutsatt hverdag. Det handler hele tiden om å effektivisere og foreta strategiske investeringer for å klare seg. Det gjelder å forandre seg og møte en ny virkelighet, hele tiden.
– Vi skal makte å investere mye samtidig med at vi skal generere fortjeneste til våre eiere, så vi må ha et godt grep. Samtidig er prispresset stort – det handler om pris hver dag, sier Aalefjær.
– Avhengig av hva som skjer i løpet av høsten er vi interessert i både geografisk ekspansjon og i å vokse innenfor våre eksisterende områder. Butikkene skal utvikles til å bli enda mer spennende å gå inn i – både fysisk og via webben, sier han.
Hør Jørn Aalefjærs spennende foredrag på Sign og Print!
Velkommen til Exporama 26. og 27. September!

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324