Åtte nye trykkpresser fra HP

PUBLISERT: 30 mars 2016
OPPDATERT: 30 mars

Lenge har det vært kjent at HP har sikret seg den største utstillingsplassen på Drupa. Nå vet vi også at monteren skal fylles med blant annet en Indigo i B1-Alon Bar-Shanyformat – som med syv farger, lakk og sølv/gull får en totalpris på rundt 20 millioner kroner, og kan trykke på alt fra tynt papir til tykk kartong.

Videre presenterer HP blekkpresser med en kavluitet som skal måle seg med de beste offsetpressene. Dessuten lanserer de Print OS, som trolig vil snu opp ned på mye som vi har tatt som en selvfølgelighet i den administrative delen av den grafiske verden. Nå kommer alle programmene til å kunne prate med hverandre i et slags postscript for administrasjon.

-Tidligere har vi snakket mye om kostnaden per ark. Nå snakker vi isteden om kostnaden per jobb, sier HP Indigos administrerende direktør Alon Bar-Shany. – Indigo teknikken  er fortsatt i sin spede begynnelse. Det er så uendelig mye mer å utvikle omkring den, fortsetter Alon Bar-Shany og forteller at syvfargertrykken nå dekker 97 prosent av alle farger i Pantonens palett.

-Brytningspunktet mellom Indigo og blekkmaskinen har en fargedekning på rundt 25-35 prosent, sier Jan-Olof Jungersten, administrerende direktør for Visutech, som forhandler HP Indigo i Norden. Under ddette er blekk det billigste, mens Indigos digitale offset er mest økonomisk når det gjelder fargedekning over dette nivået.

HP3Et fargebilde kan ha en dekning opp mot 300 prosent farge, så egentlig kan man konstatere at blekktrykk er konkurransedyktig for produkter med litt mindre fargedekning, som foreksempel skolebøker, faktura og manualer.

 

 

 

Cola-flasker laget med HP Indigo Mosaic, som automatiskt genererer et helt unikt trykk på hvert eneste ark. Her på krympefolie til en stor kampanje for Coca-Cola.

Les videre

«Et utstillingsvindu for å få flere til å oppdage oss»

Addbrands ambisjon er å være Nordens beste grossist innen papir, konvolutter, lett emballasje og grafisk tilbehør. På Sign, Print & Promotion, 19.–20. mars, vil de vise et utvalg av deres brede produktportefølje.
Addbrand kollage

Merking med laserpresisjon

Svenske Logimark selger merking- og etikettløsninger og stiller ut på Sign, Print & Promotion for første gang. De tar med lasermaskiner og lasermaterialer for å vise hvordan man kan kombinere teknisk innovasjon med en personlig touch.
Pontus

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage

Konstant produktflyt hos Glomma Papp

Glomma Papp er en produsent av bølgepapp, solid board og utstillingsmateriale med to fabrikker i Sarpsborg. På Scanpack viste selskapet litt av hva de har å tilby.
Glomma-1-1024x683

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222