Magasinlesing tilbake med 7,8 prosent

PUBLISERT: 22 september 2016
OPPDATERT: 22 september
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.

Kantar TNS gjennomfører hvert år 12.000 intervjuer for å dokumentere leseroppslutning og lojalitet for ca. 120 Norske magasintitler. Ifølge deres nyeste undersøkelse går magasinlesingen samlet sett tilbake med 7,8 prosent, sammenlignet med for ett år siden.

Det kommer fram av siste lesertallsmåling fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup. Dette er lesertall beregnet og basert på markedsundersøkelser per telefon – og er altså ingen oversikt over faktisk solgte magasiner.

Prosentvis er tilbakegangen størst for segmentene mann, kvinne, og jakt/friluft. De tradisjonsrike ukebladene for voksne kvinner, som Hjemmet og Norsk Ukeblad holder stand, og det samme gjør tegneserien Pondus. En tegneserie som tilsynelatende øker er LUNCH, som kan vise til en økning på 25.000 nye lesere.

Kjendispressen faller, og Se og Hør Extra har mistet hver tredje leser – fra 221.000 til 155.000 lesere. Hovedutgaven av Se og Hør mister like mange lesere, men fra et bedre utgangspunkt – og er fortsatt største kjendisblad med 448.000 lesere.

Avisenes lørdagsmagasiner er også tapere. Mens Dagbladet Magasinet mister 121.000 lesere – hver femte leser – faller VG Helg med hele 145.000. Unntaket her er Aftenposten A-magasinet, som nå distribueres også gjennom Schibsteds regionaviser landet rundt og dermed øker noe på lesertall.

Tilbakegangen virker imidlertid som den har stagnert noe, da den ikke er langt fra like sterk om man bare ser til siste halvår.

Les mer:

Medier24
Kantar TNS

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik