Magasinlesing tilbake med 7,8 prosent

PUBLISERT: 22 september 2016
OPPDATERT: 22 september
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.

Kantar TNS gjennomfører hvert år 12.000 intervjuer for å dokumentere leseroppslutning og lojalitet for ca. 120 Norske magasintitler. Ifølge deres nyeste undersøkelse går magasinlesingen samlet sett tilbake med 7,8 prosent, sammenlignet med for ett år siden.

Det kommer fram av siste lesertallsmåling fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup. Dette er lesertall beregnet og basert på markedsundersøkelser per telefon – og er altså ingen oversikt over faktisk solgte magasiner.

Prosentvis er tilbakegangen størst for segmentene mann, kvinne, og jakt/friluft. De tradisjonsrike ukebladene for voksne kvinner, som Hjemmet og Norsk Ukeblad holder stand, og det samme gjør tegneserien Pondus. En tegneserie som tilsynelatende øker er LUNCH, som kan vise til en økning på 25.000 nye lesere.

Kjendispressen faller, og Se og Hør Extra har mistet hver tredje leser – fra 221.000 til 155.000 lesere. Hovedutgaven av Se og Hør mister like mange lesere, men fra et bedre utgangspunkt – og er fortsatt største kjendisblad med 448.000 lesere.

Avisenes lørdagsmagasiner er også tapere. Mens Dagbladet Magasinet mister 121.000 lesere – hver femte leser – faller VG Helg med hele 145.000. Unntaket her er Aftenposten A-magasinet, som nå distribueres også gjennom Schibsteds regionaviser landet rundt og dermed øker noe på lesertall.

Tilbakegangen virker imidlertid som den har stagnert noe, da den ikke er langt fra like sterk om man bare ser til siste halvår.

Les mer:

Medier24
Kantar TNS

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage
Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett
Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund
Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2
Folie for tøffe tak