Magasinlesing tilbake med 7,8 prosent

PUBLISERT: 22 september 2016
OPPDATERT: 22 september
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.
Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.

Kantar TNS gjennomfører hvert år 12.000 intervjuer for å dokumentere leseroppslutning og lojalitet for ca. 120 Norske magasintitler. Ifølge deres nyeste undersøkelse går magasinlesingen samlet sett tilbake med 7,8 prosent, sammenlignet med for ett år siden.

Det kommer fram av siste lesertallsmåling fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup. Dette er lesertall beregnet og basert på markedsundersøkelser per telefon – og er altså ingen oversikt over faktisk solgte magasiner.

Prosentvis er tilbakegangen størst for segmentene mann, kvinne, og jakt/friluft. De tradisjonsrike ukebladene for voksne kvinner, som Hjemmet og Norsk Ukeblad holder stand, og det samme gjør tegneserien Pondus. En tegneserie som tilsynelatende øker er LUNCH, som kan vise til en økning på 25.000 nye lesere.

Kjendispressen faller, og Se og Hør Extra har mistet hver tredje leser – fra 221.000 til 155.000 lesere. Hovedutgaven av Se og Hør mister like mange lesere, men fra et bedre utgangspunkt – og er fortsatt største kjendisblad med 448.000 lesere.

Avisenes lørdagsmagasiner er også tapere. Mens Dagbladet Magasinet mister 121.000 lesere – hver femte leser – faller VG Helg med hele 145.000. Unntaket her er Aftenposten A-magasinet, som nå distribueres også gjennom Schibsteds regionaviser landet rundt og dermed øker noe på lesertall.

Tilbakegangen virker imidlertid som den har stagnert noe, da den ikke er langt fra like sterk om man bare ser til siste halvår.

Les mer:

Medier24
Kantar TNS

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222