Magasinlesing tilbake med 7,8 prosent

Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.

Dagbladet Magasinet er en av taperne ifølge undersøkelsen.

Kantar TNS gjennomfører hvert år 12.000 intervjuer for å dokumentere leseroppslutning og lojalitet for ca. 120 Norske magasintitler. Ifølge deres nyeste undersøkelse går magasinlesingen samlet sett tilbake med 7,8 prosent, sammenlignet med for ett år siden.

Det kommer fram av siste lesertallsmåling fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup. Dette er lesertall beregnet og basert på markedsundersøkelser per telefon – og er altså ingen oversikt over faktisk solgte magasiner.

Prosentvis er tilbakegangen størst for segmentene mann, kvinne, og jakt/friluft. De tradisjonsrike ukebladene for voksne kvinner, som Hjemmet og Norsk Ukeblad holder stand, og det samme gjør tegneserien Pondus. En tegneserie som tilsynelatende øker er LUNCH, som kan vise til en økning på 25.000 nye lesere.

Kjendispressen faller, og Se og Hør Extra har mistet hver tredje leser – fra 221.000 til 155.000 lesere. Hovedutgaven av Se og Hør mister like mange lesere, men fra et bedre utgangspunkt – og er fortsatt største kjendisblad med 448.000 lesere.

Avisenes lørdagsmagasiner er også tapere. Mens Dagbladet Magasinet mister 121.000 lesere – hver femte leser – faller VG Helg med hele 145.000. Unntaket her er Aftenposten A-magasinet, som nå distribueres også gjennom Schibsteds regionaviser landet rundt og dermed øker noe på lesertall.

Tilbakegangen virker imidlertid som den har stagnert noe, da den ikke er langt fra like sterk om man bare ser til siste halvår.

Les mer:

Medier24
Kantar TNS

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: