Tekstilprinter fra Ricoh med ny teknologi

PUBLISERT: 25 oktober 2017
OPPDATERT: 25 oktober
Ricoh lanserer skrivere med ny teknologi for utskrift på klesplagg og andre tekstilprodukter.

Ricoh lanserer nå to nye skrivere som trykker rett på klesplagg, Ri 3000 og Ri 6000. Torsdag 19. oktober var det lanseringsfest i hos Ricoh i Nydalen.

Tekstilskriverne Ri 3000 og Ri 6000 byr på fleksibilitet og effektivitet for brukerne gjennom høykvalitets digitaltrykk innenfor det tradisjonelt sett svært analoge segmentet for tekstiltrykk. Deltakerne på lanseringsfesten i Nydalen fikk selv teste mulighetene i den nye teknologien ved å designe sine egne t-skjorter som ble trykket på stedet.

– Dette er et spennende produkt som allerede har fått mye oppmerksomhet i et bredt marked, fordi det gjør det enkelt å produsere små og middels store opplag raskt og kostnadseffektivt, hevder leder for kommersielt og industrielt trykk i Ricoh, Kurt Bye. Maskinene egner seg godt for alt fra grafisk bransje, større bedrifter, universiteter, høgskoler, idrettslag, ungdomslag, interesseorganisasjoner og fornøyelsesparker, forsetter han. Bye var ekstra fornøyd med at det ble avtale om kjøp av maskinen allerede på lanseringsfesten.

Fordelen med Ri 3000 og Ri 6000 i sammenligning med tradisjonelle analoge trykkemetoder er at den forenkler og forkorter produksjonsprosessen, hevdes det fra Ricohs side. Metoden oppnår svært god bildekvalitet på både lyse og mørke tekstiler uten at det går på bekostning av fargenyansene, eller detaljene i designet eller fotografiet som trykkes. Systemet produserer et fargesterkt resultat som tåler maskinvask uten at det strekker seg eller sprekker. Ricohs miljøvennlige blekk gir klare farger samtidig som det bevarer mykheten i tøyet. Maskinene har robuste skrivehoder i rustfritt stål, som gir maskinene lang levetid og bidrar til svært høy ytelse. Programvaren AnaRIP gir full kontroll over innstillingene og de forventede blekkostnadene. Systemet har også brukervennlige vedlikeholdsfunksjoner som automatisk sirkulasjon i kanalene for hvitt blekk, som forbedrer flyten og øker ytelsen. Arbeidsflytene håndteres enkelt med et nytt 7-tommers berøringspanel.

Maskinene egner seg særlig godt til trykk for promoteringsformål slik som t-skjorter, handlenett, hettejakker, collegegensere og sokker. Ri 3000 og Ri 6000 kan trykke på et bredt spekter av tekstiler fra 100 % bomull til 100 % lett polyester, samt polyesterblandinger opp til 50 %.

Les videre

Summa lover økt presisjon i kutting av tekstil

Summa lanserer L1810 Gen 2.6, som er en laserkutter for tekstilapplikasjoner. Den er rettet mot brukere som har høye volum og krever høy presisjon i kutting.
Screenshot

Høye forventninger til Epsons lave fargesublimeringsprintere

Epson lanserer to nye og lavere 64-tommers fargesublimeringsskrivere. Modellene kan konfigureres med oransje og fiolett blekk for virkelig fargerike utskrifter.
epson1

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Epson viser et-trinns tekstilprinter på Drupa

Epson introduserer tekstilprinteren Monna Lisa ML-13000 på Drupa, som ikke krever tilleggsutstyr for for- og etterbehandling eller damping og vask. Jobben fullføres i ett arbeidstrinn.
Monna-Lisa

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong