Personalisering av sportsutstyr og bekledning er en hurtig voksende trend, som det var stort fokus på under ISPO München, verdens ledende globale messe for sportsartikler, med over 2.700 utstillere og 80.000 besøkende.
Digital print gjør det lettere å flytte fra masseproduksjon til massepersonalisering på tvers av et bredt spekter av produkter innenfor sportsutstyrmarkedet. På ISPO, som fant sted den 28.-31. januar, viste blant andre Roland DG sitt sortiment av digitale printere, som er utviklet for å imøtekomme nettopp behovet til denne voksende industrien.
Med den digitale print-teknologien er det mulig å tilpasse sportsartikler og gi dem et unikt uttrykk. Det gjelder produkter som fotballer, surfbrett, skihjelmer, flagg, atletisk tøy og andre typer av sportsbekledning og -utstyr, som alle kan få et helt personlig uttrykk.
Roland-teamet viste en rekke teknologier på standen for å imøtekomme kravene fra det nåværende og fremtidige sportsmarkedet. Rolands VersaUV LEF-printere er ideelle til direkte print av tekst og bilder på et stort utvalg av materialer, deriblant akryl, plast, tre, bord, metall, glass og skinn* samt på en rekke andre gjenstander som smartphone deksel, golfballer, fiskespoler, hockeypucker, drikkeflasker, trofeer og mye mer.
Roland demonstrerte også sin kompakte VersaSTUDIO BN-20 enhet, som brukes til å lage klistremerker, etiketter, termotransfer til tøy, POS-displays, plakater og mer. BN-20 er også perfekt til personalisering av spillertøy.
Besøkende fikk også se METAZA MPX-95, en desktop fotoprinter, som kan printe tekst og bilder på plaketter, trofeer, medaljer og annet.
*) Primer kan være nødvendig til visse applikasjoner.