Regn med finnene

PUBLISERT: 22 mars 2018
OPPDATERT: 22 mars

1 848 personer hadde registrert seg da Sign, Print & Pack-messen stengte i Helsinki den 15. mars. På to dager hadde denne helt nye messen lykkes i å tiltrekke seg flere besøkende enn tilsvarende messer i Danmark og Norge.

– Noen ganger var trykket så stort at vi bare måtte slippe inn folk uten å registrere dem, forteller ansvarshavende for messen, Peter Ollén. Så antakelig hadde vi ytterligere noen hundretalls personer i hallen.

– Det kjentes utrolig deilig å få være med og lage en positiv og optimistisk messe i et land der man i 15 år har gått i motbakke og kjempet hardt for å holde hodet over vannet.  Først minsket etterspørselen etter papir, så kollapset Nokia og russerne sluttet å kjøpe cruiseskip. Etter finanskrisen sluttet Europa å bygge, og da ble det ingen etterspørsel etter Kone heiser. Finlenderne har hatt nesten en utrolig uflaks. Men siden ett år tilbake reiser landet seg, og ser et stigende BNP og optimisme. Nokia er den tredje mest solgte mobilen i Storbritannia og heisproduksjonen kjører så det gløder, samtidig som papirbransjen har omstilt seg til emballasjer, der det er stabil og sterk vekst – ikke minst takket være e-handel.

– Emballasjeløsninger var også det som ble mest etterspurt på messen. Trykkeriene løper om kapp for å møte e-handelens behov for unike sekundæremballasjer og her kommer vi til å se vekst i mange år fremover, avslutter Peter Ollén.

Den norske Sign, Print & Pack-messen går av stabelen 19.-20. september på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo.

Les videre

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Automatisert og tilkoblet – Horizon på Drupa 2024

Horizon planlegger å ha en sterk tilstedeværelse på Drupa 2024. Med en stand på mer enn 1600 m² vil fokus være på helautomatiserte systemer og start-til-slutt arbeidsflyt.
Horizon-drupa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324