1 848 personer hadde registrert seg da Sign, Print & Pack-messen stengte i Helsinki den 15. mars. På to dager hadde denne helt nye messen lykkes i å tiltrekke seg flere besøkende enn tilsvarende messer i Danmark og Norge.
– Noen ganger var trykket så stort at vi bare måtte slippe inn folk uten å registrere dem, forteller ansvarshavende for messen, Peter Ollén. Så antakelig hadde vi ytterligere noen hundretalls personer i hallen.
– Det kjentes utrolig deilig å få være med og lage en positiv og optimistisk messe i et land der man i 15 år har gått i motbakke og kjempet hardt for å holde hodet over vannet. Først minsket etterspørselen etter papir, så kollapset Nokia og russerne sluttet å kjøpe cruiseskip. Etter finanskrisen sluttet Europa å bygge, og da ble det ingen etterspørsel etter Kone heiser. Finlenderne har hatt nesten en utrolig uflaks. Men siden ett år tilbake reiser landet seg, og ser et stigende BNP og optimisme. Nokia er den tredje mest solgte mobilen i Storbritannia og heisproduksjonen kjører så det gløder, samtidig som papirbransjen har omstilt seg til emballasjer, der det er stabil og sterk vekst – ikke minst takket være e-handel.
– Emballasjeløsninger var også det som ble mest etterspurt på messen. Trykkeriene løper om kapp for å møte e-handelens behov for unike sekundæremballasjer og her kommer vi til å se vekst i mange år fremover, avslutter Peter Ollén.