Messe for trykt interiørdesign i juni

PUBLISERT: 26 april 2018
OPPDATERT: 26 april

18 presentasjoner på det tekniske sporet og 10 mer på det kreative sporet gir en intens lærings- og nettverksagenda under den andre utgaven av PID-konferansen (Printed Interior Decoration), som finner sted den 5.-6. juni 2018 på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Düsseldorf. Deltakere vil oppleve de nyeste trykkteknologiene for hjemmetekstiler, bakgrunnsbilder, laminerte gulvbelegg, trepaneler, tepper, bygg og mobilt interiør.

Interiørdesign av Knoblauch, en av foredragsholderne på det kreative sporet.

– Storformatprinting og industriell blekkstråleprinting har generelt i stigende grad stimulert utviklingen av printede produkter for interiørdekor, samt personalisering av designelementer. Trenden har utvidet seg i det faglige miljøet og funnet veien inn i butikker, barer, hoteller, kontorer og andre kommersielle områder. Det benyttes digital printteknologi for å skape en rekke unike design på tre, glass, tekstiler og annet materiale, sier Peter Buttiens, administrerende direktør for ESMA (European Specialist Printing Manufacturers Association), som arrangerer messen.

– På den ene siden er denne trenden drevet av økonomiske aspekter, noe som har resultert i etterligning av dyre materialer som eksotiske tretyper eller veggdekorasjonsteknikker som fresker og veggmalerier. På den annen side opplever vi en stadig tilbakevendende etterspørsel etter bruk av storskala bilder som tapeter eller takdeksler, bare at nå kan de produseres i den fineste kvalitet, og møte visuelle forventninger, lyskrav og de overordnede sluttbrukernes krav. I denne sammenhengen inviterer vi både teknologileverandører, samt trykkere, interiørdesignere, butikkdekoratører og arkitekter til PID 2018, sier Buttiens.

Printed Interior Decoration vil diskutere emner som spenner fra substrater, arbeidsflyt og prepress, gjennom trykksystemer, blekk og etterbehandling, til forskrifter og casestudier, ikke bare fra leverandører, men fra alle som er involverte i den kreative prosessen, deriblant designere og printleverandører. Noen av temaene som tilhører hovedkonferansesporet, inkluderer:

Stoler og kuber dekket med lydabsorberende digitalt trykt stoff av PONGS Textiles, en av utstillerne og foredragsholderne på PID 2018.
  • «Omvandle tomme rom til områder for levende» av Xavier Jouvet fra Antalis
  • «Fascinerende design med additiv fargemiks» av Dr Marc Hunger fra Merck Group
  • «Tapeter, aluminium, HPL – standard bredformatskrivere for skreddersydde løsninger» av Stefan Höfs fra Roland DG
  • «Bruk av blekkskrivere for innredning» av Dr. Dieter Holzinger fra Tiger Coatings
  • «Løse fargeavvik i dekorasjonsindustrien» av Jan Seguda fra ColorGATE
  • «Hvordan løse konfliktene mellom den menneskelige oppfatning og numeriske spektrale verdier av multispektral teknologi» av Michael Nothelfer fra Caddon

I tillegg til faglige presentasjoner:

  • «Hvordan digitalt utvikle kreative og funksjonelle interiørtekstiler» av prof. Marc Van Parys fra Unitex
  • «Konseptuelt rammeverk eller Overflate Imaging Konsept» av prof. Hitoshi Ujiie fra Jefferson University
  • «Utforske redesign-muligheter ved å bruke lag i blekkskriver-trykt tekstil» av prof. Kislaya Choudhary fra National Institute of Fashion Technology

I alt 18 presentasjoner vil finne sted på hovedsporet og ytterligere 10 foredrag vil bli avholdt på det parallelle kreative sporet, inkludert:

De nye selvklebende filmene fra ASLAN Schwarz, en av utstillerne på PID 2018.
  • «Hva som fortsatt må gjøres for god arbeidsflyt i den industrielle virkeligheten av design for innredning» av prof. Angelika Rösner fra Hochschule Niederrhein
  • «Kollektiv design – kollektiv tenkning» av tekstildesigneren Katharina Jebsen
  • «Historiefortelling for interiør med storformatprinting. Opplev omvandlingen av en restaurant «av Caroline Zöller fra Forteam Kommunikation
  • Debbie McKeegan fra Texintel
  • Carl Huijskens fra Incatro Room Acoustics
  • Jörg Stein fra Comexpo

Med høyt nivå på både de tekniske og de inspirerende forelesningene, samt en muligheten til nettverking på 25 stands, informerer PID trykkere, dekoratører, designere og varemerkeeiere om innovasjons- og applikasjonsmuligheter som tilbys av digitale blekkstråleprintere og andre utskriftsprosesser.

Konferansen åpner om morgenen den 5. og lukker om ettermiddagen den 6. juni. Delegater kan nå registrere seg online for 595 EUR. Redusert inngangsavgift for ESMA-medlemmer (495 EUR), utskriftstjenesteytere (295 EUR), designere, arkitekter og akademikere (195 EUR) – alle priser er gjenstand for 19% moms.
For delegatregistrering og oppdateringer om konferanseagenda, vennligst besøk https://printedinteriordecoration.org

Printed Interior Decoration arrangeres av ESMA i samarbeid med 3T Inkjet Textil Consulting og har media støtte fra Specialist Printing Worldwide, IDtex og MD magasiner.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324