Messe for trykt interiørdesign i juni

PUBLISERT: 26 april 2018
OPPDATERT: 26 april

18 presentasjoner på det tekniske sporet og 10 mer på det kreative sporet gir en intens lærings- og nettverksagenda under den andre utgaven av PID-konferansen (Printed Interior Decoration), som finner sted den 5.-6. juni 2018 på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Düsseldorf. Deltakere vil oppleve de nyeste trykkteknologiene for hjemmetekstiler, bakgrunnsbilder, laminerte gulvbelegg, trepaneler, tepper, bygg og mobilt interiør.

Interiørdesign av Knoblauch, en av foredragsholderne på det kreative sporet.

– Storformatprinting og industriell blekkstråleprinting har generelt i stigende grad stimulert utviklingen av printede produkter for interiørdekor, samt personalisering av designelementer. Trenden har utvidet seg i det faglige miljøet og funnet veien inn i butikker, barer, hoteller, kontorer og andre kommersielle områder. Det benyttes digital printteknologi for å skape en rekke unike design på tre, glass, tekstiler og annet materiale, sier Peter Buttiens, administrerende direktør for ESMA (European Specialist Printing Manufacturers Association), som arrangerer messen.

– På den ene siden er denne trenden drevet av økonomiske aspekter, noe som har resultert i etterligning av dyre materialer som eksotiske tretyper eller veggdekorasjonsteknikker som fresker og veggmalerier. På den annen side opplever vi en stadig tilbakevendende etterspørsel etter bruk av storskala bilder som tapeter eller takdeksler, bare at nå kan de produseres i den fineste kvalitet, og møte visuelle forventninger, lyskrav og de overordnede sluttbrukernes krav. I denne sammenhengen inviterer vi både teknologileverandører, samt trykkere, interiørdesignere, butikkdekoratører og arkitekter til PID 2018, sier Buttiens.

Printed Interior Decoration vil diskutere emner som spenner fra substrater, arbeidsflyt og prepress, gjennom trykksystemer, blekk og etterbehandling, til forskrifter og casestudier, ikke bare fra leverandører, men fra alle som er involverte i den kreative prosessen, deriblant designere og printleverandører. Noen av temaene som tilhører hovedkonferansesporet, inkluderer:

Stoler og kuber dekket med lydabsorberende digitalt trykt stoff av PONGS Textiles, en av utstillerne og foredragsholderne på PID 2018.
  • «Omvandle tomme rom til områder for levende» av Xavier Jouvet fra Antalis
  • «Fascinerende design med additiv fargemiks» av Dr Marc Hunger fra Merck Group
  • «Tapeter, aluminium, HPL – standard bredformatskrivere for skreddersydde løsninger» av Stefan Höfs fra Roland DG
  • «Bruk av blekkskrivere for innredning» av Dr. Dieter Holzinger fra Tiger Coatings
  • «Løse fargeavvik i dekorasjonsindustrien» av Jan Seguda fra ColorGATE
  • «Hvordan løse konfliktene mellom den menneskelige oppfatning og numeriske spektrale verdier av multispektral teknologi» av Michael Nothelfer fra Caddon

I tillegg til faglige presentasjoner:

  • «Hvordan digitalt utvikle kreative og funksjonelle interiørtekstiler» av prof. Marc Van Parys fra Unitex
  • «Konseptuelt rammeverk eller Overflate Imaging Konsept» av prof. Hitoshi Ujiie fra Jefferson University
  • «Utforske redesign-muligheter ved å bruke lag i blekkskriver-trykt tekstil» av prof. Kislaya Choudhary fra National Institute of Fashion Technology

I alt 18 presentasjoner vil finne sted på hovedsporet og ytterligere 10 foredrag vil bli avholdt på det parallelle kreative sporet, inkludert:

De nye selvklebende filmene fra ASLAN Schwarz, en av utstillerne på PID 2018.
  • «Hva som fortsatt må gjøres for god arbeidsflyt i den industrielle virkeligheten av design for innredning» av prof. Angelika Rösner fra Hochschule Niederrhein
  • «Kollektiv design – kollektiv tenkning» av tekstildesigneren Katharina Jebsen
  • «Historiefortelling for interiør med storformatprinting. Opplev omvandlingen av en restaurant «av Caroline Zöller fra Forteam Kommunikation
  • Debbie McKeegan fra Texintel
  • Carl Huijskens fra Incatro Room Acoustics
  • Jörg Stein fra Comexpo

Med høyt nivå på både de tekniske og de inspirerende forelesningene, samt en muligheten til nettverking på 25 stands, informerer PID trykkere, dekoratører, designere og varemerkeeiere om innovasjons- og applikasjonsmuligheter som tilbys av digitale blekkstråleprintere og andre utskriftsprosesser.

Konferansen åpner om morgenen den 5. og lukker om ettermiddagen den 6. juni. Delegater kan nå registrere seg online for 595 EUR. Redusert inngangsavgift for ESMA-medlemmer (495 EUR), utskriftstjenesteytere (295 EUR), designere, arkitekter og akademikere (195 EUR) – alle priser er gjenstand for 19% moms.
For delegatregistrering og oppdateringer om konferanseagenda, vennligst besøk https://printedinteriordecoration.org

Printed Interior Decoration arrangeres av ESMA i samarbeid med 3T Inkjet Textil Consulting og har media støtte fra Specialist Printing Worldwide, IDtex og MD magasiner.

Les videre

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01