
Epson la vekt på tekstiler på sin stand under Fespamessen i Berlin.
Richard Garp, ansvarlig for storformat og kommersielle produkter for Epson i Sverige fortalte at selskapet som så mange andre på Fespamessen har valgt å vektlegge tekstiler.
– Vi har ikke papir med oss i det hele tatt, bortsett fra litt signage og solventprints. Det har mer og mer blitt en tekstilmesse for oss også, sier Richard Garp.
En nyhet som var utstilt var Epsons nye tekstilprinter SureColor SC-F2100. En mindre t-shirtmaskin som er oppfølgeren til F2000.
– Det er en virkelig storselger som nå er ytterligere forbedret. En av forbedringene er at den har en innebygd rengjøringspatron, slik at den selv kan stå for mye av vedlikeholdet.
– Hvitt blekk er alltid en problematikk i alle printere men nå har man en innebygd rengjøring og på dette viset kan den selv ta seg av akkurat dette vedlikeholdet.
Programvaren er forbedret og den har dessuten fått en raskere utskriftshastighet.
– Det tar et halvt til ett minut å trykke en t-skjorte, avhengig av fargene. Alt i bomull er det mulig å trykke på, sier han og legger til at 50 prosent bomull er kravet for å kunne gå i maskinen.
Kunder som kan få bruk for produktene er mange, mener Garp:
– Det er ganske bredt vil jeg si, alle typer printshops, men også vanlige trykkerier som vil lage tekstiltrykk i raske korte serie. Og så har vi jo reklamefirmaer som selger PR-produkter.

Videre viste Epson prøver på rull til rull printere og ulike applikasjoner i myke og harde materialer. Alt fra tekstil, hjemmeinnredning, bord, treplater til mobildeksler og briller kan man printe på med Epsons løsninger. Her er regelen at materialene skal inneholde polyester.


En annen nyhet på standen er den store Mona-Lisa – en industriell tekstilprinter produsert av italienske Robustelli. Den er bygd i samarbeid med Epson som står for printhoder og blekk. Maskinen ble lansert i 2003. Sommeren 2016 kjøpte Epson selskapet.
– Etter å ha hatt denne i noen år og innsett tekstilens fremmarsj så kjøpte vi dette firmaet sommeren 2016, sier Richard Garp og legger til at 350 maskiner hittil har blitt installert.
– Den selges ikke i Norden idag, men på sikt ser vi at det kommer til å bli slik.
– Jeg tror personlig at markedet ikke er kjempestort hjemme for å lage trøyer og klær. Nesten alle klesprodusenter er konsentrert på Como, utenfor Milano i Italie.
Ifølge Richard Garp blir fortsatt pålitelige maskiner og en høy printkvalitet viktige for Epson for å være sunlige i konkurransen og for å ta markedsandeler.
– Det er mange produsenter, men det er viktig å ha en organisasjon med god service. Et stort varemerke gir en annen trygghet, sier Richard Garp.