I moderne tid har det alltid vært Bizdoc som har vært norsk hovedleverandør av Xerox til den grafiske bransjen. Derfor var vi mange som ble overrasket da de mistet agenturet i begynnelsen av året. Jeg traff daglig leder Petter Langkaas for en prat om nye og gamle agenturer.
Petter starter med å fortelle at Bizdoc, som også består av Raymond Rasch, har blitt forhandler for swissQprint – en sveitsisk produsent av flatbed storformatprintere og flere år på rad den mest solgte i sin størrelsesklasse i Europa. Det er også hos swissQprint, på Nize Equipments stand, at Bizdoc holder til under Sign&Print messen.
– Xerox har satset på sin Memjet i storformat men det var ikke stabilt. Og vi ser at våre kunder jobber like mye med storformat og de tjener mer penger på dette. Og gjennom agenturet for Xerox iGen arbeidet vi allerede med de store aktørene.
– Vi landet på at Swissqprint var en veldig bra match for oss innenfor storformat. Veldig gode produkter men dårlig representert i Norge. Passet oss fint, for de har service og alt og vi er en salgsorganisasjon, sier Petter Langkaas og fortsetter:
– Vi fant tonen med Lars Nikolaisen, hans danske foretak Nize Equipment har ansvar for swissQprint i hele Norden. Vi har også tatt imot den første ordren for vår del, hos et firma som allerede hadde fire maskiner. Vårt mål er å selge tre maskiner til i år.
– Men det er jo dyre maskiner, så vi kan ikke bare arbeide med dem. Har derfor lagd samarbeidsavtale med ctrl it (ctrlit), som lå under oss på Skøyen tidligere. De jobber med it og er forhandlere for Xerox, men har ikke engasjert seg i grafisk tidligere. Vi har nå flyttet inn hos dem og utnytter deres avtale og serviceorganisasjon i forhold til våre Xerox-kunder. ctrl it har også en del programvare innen dokumenthåndtering og de har servicedesk som vi kan bygge inn i våre løsninger og få en synergi.
– Vår avtale med Xerox tok slutt ved årsskiftet og gjaldt deretter i et kvartal. Da så vi en fordel i å bli del av noe større. Vi hadde sikkert ellers kunnet forhandle frem en egen avtale med Xerox. Men vi synes dette er bedre, med tanke på hvordan Xerox har utviklet seg. En typisk Xerox-partner selger kontormaskiner og en og annen grafisk maskin. For oss var det omvendt. Og den nye forretningsmodellen til Xerox er basert på dem som først og fremst selger kontormaskiner.
Når det gjelder programvare så har jo også Bizdoc hittil vært tungt involvert i Impleo. Men nå snur de helt og satser i stedet på den svenske konkurrenten Haikom, som er utviklet av et svensk team med Xerox-bakgrunn.
– Raymond og jeg satt med 50 prosent av eierskapet i Impleo. Vi vurderte om vi skulle gå dypere inn i dette. Vi var også med og etablerte foretaket i Danmark straks før nyttår. Men i en lengre periode hadde vi hatt en underliggende diskusjon om hvordan Impleo skulle kunne bli større. Vi hadde ganske enkelt ikke samme syn på fremtiden. Til slutt ble vi enige om at Stein Høiem kjøpte oss ut. Han driver nå Impleo selv.
– Vi så fremdeles behovet for å ha den typen av løsninger og kjente godt til Haikom fra Rise-familien, som har lagd den. Så vi har inngått avtale om å selge Haikom i Norge, der bare halvparten av de grafiske bedriftene har en fungerende web-til-print løsning. Så markedet er der fortsatt. Vi hadde mange forretninger på gang, som vi nå kan lande hos Haikom i stedet. Vårt hovedmål er ikke å konvertere Impleo-kunder, men å skaffe nye kunder, avslutter Petter Langkaas.
Bizdoc er på Nize Equipments stand, C:30