3d-printing kan få foretak til å blomstre

PUBLISERT: 6 september 2019
OPPDATERT: 6 september
Ifølge Wohlers Report 2019 brukes additiv tilvirkning fremfor alt for produksjon av deler for sluttbruk, men også for prototyper. Til sammen havner jigger, armaturer, former og verktøy på en stabil tredjeplass på 18,5 prosent.

Wohlers har identifisert 3d-printing som et verktøy for foretak som vil spare tid og penger. Blant annet for å lage jigger, verktøy og fiksturer. Jigger og fiksturer er hjelpeverktøy for mekanisk produksjon. Men for at 3d-teknikken skal vokse kreves en større forståelse for teknikkens muligheter blant foretakslederne.

Det amerikanske konsulentfirmaet Wohlers Associates mener at den additive tilvirkningsteknikken kan få foretak til å spare både tid og penger. Tre av områdene der foretak kan benytte seg av 3d-printing er for å lage jigger, verktøy, samt former og fiksturer. Ifølge årets utgave av Wohlers Report representerer disse tre områdene 18,5 prosent av all den totale additive tilvirkningen som firmaer benytter seg av i dag.

”Kreves bredere forståelse”
For at teknikken skal kunne fortsette å vokse kreves økt forståelse. Mest er det foretakenes ledelser som trenger å oppdage mulighetene med teknikken.

– For å nå fullt potensial med den additive teknikken kreves en bredere forståelse om både mulighetene og utfordringene med teknikken, sier Ray Huff, ingeniør og kursinstruktør innen additiv tilvirkning hos Wohlers Associates og fortsetter:

Rapporten utgis årlig av Wohlers Associates.

Wohlers Report utgis årlig og viser hvordan 3d-printbransjen ser ut i dag. Tallene i rapporten baseres på opplysninger fra 3d-tilvirkere, tjenesteleverandører og produsenter från 32 land, deriblant Norge.

– Akkurat som et produktutviklingsteam må tenke på hvordan et produkt skal designes, må foretaksledelsen se fordelene med de nye metodene og programvarene.

Holder kurs
For å løfte kunnskapsnivået blant ledelsesgrupper arrangerer Wohlers sammen med America Makes et endagskurs på fire byer i USA den 28. oktober.

Disse forelesningene og praktiske workshopene kommer blant annet å berøre hvordan man konsoliderer flere deler til en. Hvordan man optimerer en komponents materiale, styrke og vekt. Men også hvordan man skaper nettstrukturer, modellerer og simulerer før selve printingen.

Vil du holde deg oppdatert på utviklingen innen 3d-printing, følg nettstedet 3dpnorge.no

Les videre

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Slår et slag for trykte skolebøker

Bransjeorganisasjonen Intergraf tar opp spørsmålet om betydningen av trykte læremidler for elevenes leseforståelse. Dette skyldes de sterkt forverrede resultatene i den siste PISA-undersøkelsen. Også den norske regjeringen retter oppmerksomheten mot temaet etter et kunnskapsoppsummering fra Skjermbrukutvalget som peker i samme retning.
Skjermbruk

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324