PDF-spesifikasjoner skal forenkle for skiltmakere

Ghent Workgroup, GWG, gir ut en ny PDF-spesifikasjon for å administrere arbeidsflyten innenfor skiltsegmentet. Det inkluderer blant annet visningsavstand og skaleringsfaktor, noe som vil forenkle arbeidet.

– Den nye spesifikasjonen er ment å dekke et veldig bredt marked. Det er derfor utfordrende å lage en felles standard. Vi ga ut en offentlig betaversjon for et halvt år siden. Den nye spesifikasjonen vil gjøre det lettere å sende PDF-filer til skiltmakerne og sette den etterlengtede standardiseringen på markedet, sier David van Driessche, administrerende direktør i GWG og Chief Technology Officer for Four Pees.

Visningsavstand og skaleringsfaktor
To deler som spesifikasjonen tar hensyn til, er ifølge Ghent Workgroup synsvidde og skaleringsfaktor. Visningsavstanden er den gjennomsnittlige avstanden mellom skiltet og betrakteren. Det kan være så lite som en meter når det gjelder plakater og opptil 75 meter for for eksempel motorveisskilt. Jo større avstand, jo lavere bildeoppløsning kan du ha.

Skaleringsfaktor er et annet vanlig konsept når vi snakker om stort format. Fordi filene kan være veldig store og ikke alle applikasjoner kan håndtere det, lager mange designere PDF-filer som er halvparten av størrelsen, eller enda mindre, av den endelige trykte størrelsen.

Åpner for flere fargespekter
I motsetning til tidligere spesifikasjoner, åpner den nye for forskjellige fargespekter som kan brukes i en PDF-fil. Dette er viktig fordi det i dag er en rekke fargespekter som brukes i markedet. For første gang tillater spesifikasjonen bruk av kalibrert RGB eller L * a * b * for alle elementene i pdf-dokumentet.

Gratis å installere
Den nye spesifikasjonen og innstillingene som kreves for å installere den, er gratis og tilgjengelige på Ghent Workgroups nettsted .

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: