PDF-spesifikasjoner skal forenkle for skiltmakere

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar

Ghent Workgroup, GWG, gir ut en ny PDF-spesifikasjon for å administrere arbeidsflyten innenfor skiltsegmentet. Det inkluderer blant annet visningsavstand og skaleringsfaktor, noe som vil forenkle arbeidet.

– Den nye spesifikasjonen er ment å dekke et veldig bredt marked. Det er derfor utfordrende å lage en felles standard. Vi ga ut en offentlig betaversjon for et halvt år siden. Den nye spesifikasjonen vil gjøre det lettere å sende PDF-filer til skiltmakerne og sette den etterlengtede standardiseringen på markedet, sier David van Driessche, administrerende direktør i GWG og Chief Technology Officer for Four Pees.

Visningsavstand og skaleringsfaktor
To deler som spesifikasjonen tar hensyn til, er ifølge Ghent Workgroup synsvidde og skaleringsfaktor. Visningsavstanden er den gjennomsnittlige avstanden mellom skiltet og betrakteren. Det kan være så lite som en meter når det gjelder plakater og opptil 75 meter for for eksempel motorveisskilt. Jo større avstand, jo lavere bildeoppløsning kan du ha.

Skaleringsfaktor er et annet vanlig konsept når vi snakker om stort format. Fordi filene kan være veldig store og ikke alle applikasjoner kan håndtere det, lager mange designere PDF-filer som er halvparten av størrelsen, eller enda mindre, av den endelige trykte størrelsen.

Åpner for flere fargespekter
I motsetning til tidligere spesifikasjoner, åpner den nye for forskjellige fargespekter som kan brukes i en PDF-fil. Dette er viktig fordi det i dag er en rekke fargespekter som brukes i markedet. For første gang tillater spesifikasjonen bruk av kalibrert RGB eller L * a * b * for alle elementene i pdf-dokumentet.

Gratis å installere
Den nye spesifikasjonen og innstillingene som kreves for å installere den, er gratis og tilgjengelige på Ghent Workgroups nettsted .

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050
Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Iskald presisjon når storselger får sin etterfølger

Lanseringen av oppfølgeren til bestselgeren Epson SC-S40600 er nå annonsert. Den nye SC-S7100 er en firefarget øko-solvent-printer med blant annet ny teknologi for skrivehodene og forbedret produktivitet.
sc-s7100
Iskald presisjon når storselger får sin etterfølger

HP lanserer hybridprinter

HP lanserer en kompakt hybrid mellom flatbed- og rull-til-rull-printere. HP Latex R-530 håndterer både stive og fleksible materialer med samme kvalitet.
HP-seminarie-skarmbild
HP lanserer hybridprinter

Skilter som skiller seg ut

RD Signs er et litauisk selskap som spesialiserer seg på skilt og visuelle kommunikasjonsløsninger, skreddersydde for et globalt marked. På Sign, Print & Promotion håper de å finne partnere i Norge.
RD kollage 2
Skilter som skiller seg ut