PDF-spesifikasjoner skal forenkle for skiltmakere

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar

Ghent Workgroup, GWG, gir ut en ny PDF-spesifikasjon for å administrere arbeidsflyten innenfor skiltsegmentet. Det inkluderer blant annet visningsavstand og skaleringsfaktor, noe som vil forenkle arbeidet.

– Den nye spesifikasjonen er ment å dekke et veldig bredt marked. Det er derfor utfordrende å lage en felles standard. Vi ga ut en offentlig betaversjon for et halvt år siden. Den nye spesifikasjonen vil gjøre det lettere å sende PDF-filer til skiltmakerne og sette den etterlengtede standardiseringen på markedet, sier David van Driessche, administrerende direktør i GWG og Chief Technology Officer for Four Pees.

Visningsavstand og skaleringsfaktor
To deler som spesifikasjonen tar hensyn til, er ifølge Ghent Workgroup synsvidde og skaleringsfaktor. Visningsavstanden er den gjennomsnittlige avstanden mellom skiltet og betrakteren. Det kan være så lite som en meter når det gjelder plakater og opptil 75 meter for for eksempel motorveisskilt. Jo større avstand, jo lavere bildeoppløsning kan du ha.

Skaleringsfaktor er et annet vanlig konsept når vi snakker om stort format. Fordi filene kan være veldig store og ikke alle applikasjoner kan håndtere det, lager mange designere PDF-filer som er halvparten av størrelsen, eller enda mindre, av den endelige trykte størrelsen.

Åpner for flere fargespekter
I motsetning til tidligere spesifikasjoner, åpner den nye for forskjellige fargespekter som kan brukes i en PDF-fil. Dette er viktig fordi det i dag er en rekke fargespekter som brukes i markedet. For første gang tillater spesifikasjonen bruk av kalibrert RGB eller L * a * b * for alle elementene i pdf-dokumentet.

Gratis å installere
Den nye spesifikasjonen og innstillingene som kreves for å installere den, er gratis og tilgjengelige på Ghent Workgroups nettsted .

Les videre

Et verktøy til alle prosesser i skiltfirmaet

Det belgiske programvareselskapet Dataline Solutions har utviklet den modulære programvaren Multiline for å administrere alle funksjonene til et skiltfirma, eller et hvilket som helst annet grafisk firma.
Jef_Stoffels

Kan bli den største europeiske Fespa-messen noensinne

FESPA og European Sign Expo 2024 er bare dager unna, og messene forbereder seg på å vise frem sine nyeste produkter og løsninger innen skilting og visuell kommunikasjon.
European_Sign_Expo-800x532-1

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Etter rekordåret: Reklameinvesteringene når nye høyder

Det norske reklamemarkedet hadde en rekordsterk fremgang i 2021, til tross for dette økte den ytterligere i 2022. Det viser fersk årsstatistikk fra det uavhengige instituttet IRM.
Madeleine-Thor-webb

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz