PDF-spesifikasjoner skal forenkle for skiltmakere

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar

Ghent Workgroup, GWG, gir ut en ny PDF-spesifikasjon for å administrere arbeidsflyten innenfor skiltsegmentet. Det inkluderer blant annet visningsavstand og skaleringsfaktor, noe som vil forenkle arbeidet.

– Den nye spesifikasjonen er ment å dekke et veldig bredt marked. Det er derfor utfordrende å lage en felles standard. Vi ga ut en offentlig betaversjon for et halvt år siden. Den nye spesifikasjonen vil gjøre det lettere å sende PDF-filer til skiltmakerne og sette den etterlengtede standardiseringen på markedet, sier David van Driessche, administrerende direktør i GWG og Chief Technology Officer for Four Pees.

Visningsavstand og skaleringsfaktor
To deler som spesifikasjonen tar hensyn til, er ifølge Ghent Workgroup synsvidde og skaleringsfaktor. Visningsavstanden er den gjennomsnittlige avstanden mellom skiltet og betrakteren. Det kan være så lite som en meter når det gjelder plakater og opptil 75 meter for for eksempel motorveisskilt. Jo større avstand, jo lavere bildeoppløsning kan du ha.

Skaleringsfaktor er et annet vanlig konsept når vi snakker om stort format. Fordi filene kan være veldig store og ikke alle applikasjoner kan håndtere det, lager mange designere PDF-filer som er halvparten av størrelsen, eller enda mindre, av den endelige trykte størrelsen.

Åpner for flere fargespekter
I motsetning til tidligere spesifikasjoner, åpner den nye for forskjellige fargespekter som kan brukes i en PDF-fil. Dette er viktig fordi det i dag er en rekke fargespekter som brukes i markedet. For første gang tillater spesifikasjonen bruk av kalibrert RGB eller L * a * b * for alle elementene i pdf-dokumentet.

Gratis å installere
Den nye spesifikasjonen og innstillingene som kreves for å installere den, er gratis og tilgjengelige på Ghent Workgroups nettsted .

Les videre

Høye forventninger til Epsons lave fargesublimeringsprintere

Epson lanserer to nye og lavere 64-tommers fargesublimeringsskrivere. Modellene kan konfigureres med oransje og fiolett blekk for virkelig fargerike utskrifter.
epson1

Et verktøy til alle prosesser i skiltfirmaet

Det belgiske programvareselskapet Dataline Solutions har utviklet den modulære programvaren Multiline for å administrere alle funksjonene til et skiltfirma, eller et hvilket som helst annet grafisk firma.
Jef_Stoffels

Kan bli den største europeiske Fespa-messen noensinne

FESPA og European Sign Expo 2024 er bare dager unna, og messene forbereder seg på å vise frem sine nyeste produkter og løsninger innen skilting og visuell kommunikasjon.
European_Sign_Expo-800x532-1

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1