Reklame-Huset utvider til ferdiggjøring

PUBLISERT: 23 april 2020
OPPDATERT: 23 april
Åge Skjellum Bakken og Olav Granly på Reklame-Huset på Råholt. Idéen er å kunne ordne alt: trykksaker, promotion og emballasjer.

– Løser problemer for kunder? Det gjør vi hele tiden. Om så flyet skal gå om en og en halv time, så fikser vi det slik at alt kommer frem.

Denne holdningen ligger bak det at Olav Granly nå driver Reklame-Huset i tredje generasjon. Fokus på kundene er også grunnen til at bedriften i dag er en helt annen enn det fotoatelieret som bestefar startet i 1958.

Produkter som lages i Reklame-Huset.

Bredden i det i dag fem mann store foretaket er enorm. Her er trykkpressene fra Canon. Her er det også storformat og komplett etterbehandling fra Quadient (tidligere Neopost) for å kunne lage alt fra visittkort til emballasjer. Så om det skulle være seg at en bil skal folieres eller om det er en roll-up eller en t-skjorte eller en brosjyre som trengs – så ordner Reklame-Huset det.
– Når en leverandør skal treffe oss, så ber vi dem komme i frokostpausen. Da hører alle ansatte hva det er nytt på markedet eller nye produksjonsmetoder/varer. Dette gjør at og møtet blir mere personlig og alle får ta del i kunnskap og nye maskiner/materialer som finnes. . Og hvis produktet/maskinene så skal inn i bedriften, så har vi kunnskap av hva dette nye er. Og denne metoden inspirerer til gode ideer for videreutvikling av alt nytt , sier Olav Granly. Og er ikke minst hyggelig for alle parter…

Det startet som et fotoatelier. Tredje generasjon har nå, under Olav Granlys ledelse, utviklet et fullservicehus.

Olav er egentlig utdannet bilmekaniker.
– Ja, og så har jeg vært dørvakt. Og kickbokser. Og jobbet i nærtv og nærradio. Men i 1994 tok jeg over etter min far. Vi hadde ikke produsert trykksaker før, men alt innen skilt og tekstiler og ikke minst reklameartikler. Kun kjøpt noe trykksaker til kunder ute hos andre for å kunne levere alt. I 2011 kjøpte vi Romerike grafisk og stilte da med eget trykkeri også. Og deretter utvidet maskinparken til heldigitalt og tilhørende ferdiggjøringsmaskiner. Slik at vi nå tilbyr alt fra skilter, tekstiler, bildekor via trykksaker til emballasjer.

At konseptet i Reklame-Huset er interessant, bevises av at man på sin siste kick-off hadde besøk av både salgsdirektøren for Canon Norge og kommunens ordfører.
Fra Canon har Reklame-Huset både en Imagepress 800 og det helt nye flaggskipet Imagepress 910, med en hel del ekstrautstyr.
– Jeg kunne ikke data eller noe slikt da jeg startet. Men jeg gir meg aldri og ble selvlært. Og nå har vi hele bredden med produksjon i eget hus av skilter, tekstiler, bildekor via trykksaker til emballasjer.

Hele gjengen på Reklame-Huset. Alle engasjerer seg for at kunden skal bli fornøyd. Foran fra venstre står Tone Røe Skaar og den som holder bokstaven R er Olianna Skjellum.
Bak står Åge Skjellum Bakken, Olav Granly og Svein Olav Larsen.

Nytt skjærebord
Når jeg intervjuer Olav Granly, har han nettopp investert i et Intec skjærebord fra Quadient. Sverre Hagerup-Nilsen har solgt maskinen og forteller at Reklame-Huset har fått en enhet som både kan skjære, perforere, rille og lage kiss-cut. Sammen med muligheten for å sugemate, har dette blitt en enhet som står og passer seg selv med å etterbehandle det som kommer fra Canon-printerne. Trykket blir så mye mer verdt når det kan forvandles til en kartong eller brettes eller skjæres ut til etiketter. Kiss-cut innebærer at etikettene skjæres fri mens de fortsatt sitter igjen på bakgrunnspapiret.

Veldig avanserte beskjæringer kan gjøres med Intec ColorCut.

– Sverre var her og solgte en GMP Qtopic 380 lamineringsmaskin til oss. Da fortalte han om skjæremaskinen, sier Olav Granly som ble i fyr og flamme!.
– Vi ble nysgjerrige, reiste til Oslo og likte det vi så. Vi bestilte maskinen pronto nå i mars og fikk den levert noen uker senere.
Sverre Hagerup-Nilsen forteller at det er en helt ny modell, som er 30 prosent hurtigere enn den forrige, samtidig som prisen fortsatt ligger på 200 000 kroner.

Dekaler kan skjæres ut med kiss-cut teknikken, slik at de sitter igjen på beskyttelsespapiret.

– Tidligere måtte vi bestille stanseformer. Nå gjøres stansingen i stedet digitalt, ut i fra originalfilen, med hjelp av skjærekniv og rillepenn. Åge hos oss tar nå et trykk, legger så på et laminat eventuelt, som for eksempel trykk av på gull- eller sølvfolie og kjører deretter SRA3 arkene i Intec ColorCut. Resultatet er en eksklusiv emballasje. Eller et visittkort med runde hjørner. Eller et inspirerende innbydelseskort. Ettersom alt er digitalt kan opplaget være alt fra noen enkelteksemplarer av en prototype og opp til tusentalls, hvor det kanskje skal være forskjellige språk- eller designvarianter.
Men en kan også printe ut etiketter på Canon maskinen for så å skjære de ut i den formen en ønsker på Intec bordet. Perfekt pass !
Sverre Hagerup-Nilsen legger til at hele prosessen er så enkel at til og med en selger kan forstå den.
Ideelt for maskinen er å kjøre trykk som er gjort på 300-400 grams papir. Men som sagt. Plast, klebefolie etc takler den glatt ! En kan velge om en vil skjøre gjennom eller kun gjennom klebefolien og ikke bakpapiret… Alt er mulig !! Enkel og robust maskin !


Intec ColorCut
Du legger de ferdigtrykte arkene i et magasin.
Når sugematingen drar inn arket, så leser et kamera av en qr-kode som forteller hva som skal gjøres med arket.
Deretter avleses arket for å se nøyaktig hvor hjørnene ligger og kompenserer for eventuell skjevhet i arket.
Deretter stanses, perforeres, skjæres og kiss-cuttes på arkene.
De ferdige arkene legges ut i en avlegger.
Forskjellige opplag kan legges ovenpå hverandre. Ettersom qr-koden avleses på hvert ark, så vet Intec ColorCut akkurat hva som skal gjøres med det enkelte arket.

 


GMP Qtopic 380 Folie- och effektfoliemaskin
Du trykker først selve grunntrykket.
Deretter legger du, i GMP Qtopic 380, på en transparent eller helfarget folie over hele arket.
Så trykker du på nytt, nå med svart toner, på alle stedene som skal ha metallfolie.
Til slutt kjører du gjennom GMP Qtopic 380 igjen. Da fastner folien på de stedene som har trykk.
Resultatet er en eksklusiv emballasje, et inbydelseskort eller lignende.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1