Konsumentene vil ha bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 20 mai 2020
OPPDATERT: 20 mai
Forbrukeren ønsker papirbasert emballasje på grunn av de bærekraftige egenskapene. Dette har ikke gått produsentene hus forbi, så i februar endret Nortura emballasjen på sine Joikakaker fra hermetikkboks til kartong.

En ny europeisk studie viser at forbrukere favoriserer papirbasert emballasje fordi dette er bedre for miljøet mens forbrukerne blir mer bevisste på miljøpåvirkningen av emballasje.

Studien, som ble initiert av Two Sides og utført av det uavhengige forskningsfirmaet Toluna, involverte 5.900 europeiske forbrukere. Formålet med studien er å få en dypere innsikt i hvordan forbrukere oppfatter emballasje, samt deres holdninger og preferanser.

Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics

Respondentene ble bedt om å velge hvilken emballasje de foretrakk mellom papir/kartong, glass, metall og plast basert på 15 parametre relatert til bærekraftighet, så vel som praktiske og visuelle attributter.
Egenskapene som forbrukerne satte mest pris på med papir/kartong var at de er bedre for miljøet, lettere å resirkulere og at det er mulig å kompostere i hjemmet.

I glassemballasje setter forbrukerne spesielt pris på at den gir god beskyttelse, kan gjenbrukes og hvordan den føles og ser ut.

–Studien vår viser at forbrukere rundt om i Europa setter pris på miljøfordelene med papirbasert emballasje, bemerker Jonathan Tame, administrerende direktør i Two Sides Ltd. –Men det er fremdeles noen feiloppfatninger, ikke minst når det gjelder papirets høye gjenvinningsgrad.

–Forbrukerne blir stadig mer bevisste på emballasjealternativene for produktene de kjøper, noe som igjen legger press på firmaene, ikke minst innen detaljhandel, legger Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics til. –»Lag, bruk og kast»-kulturen er i sakte endring, avslutter han.

Den fullstendige rapporten finner du her: nordics.twosides.info/packaging2020

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324