Konsumentene vil ha bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 20 mai 2020
OPPDATERT: 20 mai
Forbrukeren ønsker papirbasert emballasje på grunn av de bærekraftige egenskapene. Dette har ikke gått produsentene hus forbi, så i februar endret Nortura emballasjen på sine Joikakaker fra hermetikkboks til kartong.

En ny europeisk studie viser at forbrukere favoriserer papirbasert emballasje fordi dette er bedre for miljøet mens forbrukerne blir mer bevisste på miljøpåvirkningen av emballasje.

Studien, som ble initiert av Two Sides og utført av det uavhengige forskningsfirmaet Toluna, involverte 5.900 europeiske forbrukere. Formålet med studien er å få en dypere innsikt i hvordan forbrukere oppfatter emballasje, samt deres holdninger og preferanser.

Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics

Respondentene ble bedt om å velge hvilken emballasje de foretrakk mellom papir/kartong, glass, metall og plast basert på 15 parametre relatert til bærekraftighet, så vel som praktiske og visuelle attributter.
Egenskapene som forbrukerne satte mest pris på med papir/kartong var at de er bedre for miljøet, lettere å resirkulere og at det er mulig å kompostere i hjemmet.

I glassemballasje setter forbrukerne spesielt pris på at den gir god beskyttelse, kan gjenbrukes og hvordan den føles og ser ut.

–Studien vår viser at forbrukere rundt om i Europa setter pris på miljøfordelene med papirbasert emballasje, bemerker Jonathan Tame, administrerende direktør i Two Sides Ltd. –Men det er fremdeles noen feiloppfatninger, ikke minst når det gjelder papirets høye gjenvinningsgrad.

–Forbrukerne blir stadig mer bevisste på emballasjealternativene for produktene de kjøper, noe som igjen legger press på firmaene, ikke minst innen detaljhandel, legger Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics til. –»Lag, bruk og kast»-kulturen er i sakte endring, avslutter han.

Den fullstendige rapporten finner du her: nordics.twosides.info/packaging2020

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong