Konsumentene vil ha bærekraftig emballasje

Forbrukeren ønsker papirbasert emballasje på grunn av de bærekraftige egenskapene. Dette har ikke gått produsentene hus forbi, så i februar endret Nortura emballasjen på sine Joikakaker fra hermetikkboks til kartong.

En ny europeisk studie viser at forbrukere favoriserer papirbasert emballasje fordi dette er bedre for miljøet mens forbrukerne blir mer bevisste på miljøpåvirkningen av emballasje.

Studien, som ble initiert av Two Sides og utført av det uavhengige forskningsfirmaet Toluna, involverte 5.900 europeiske forbrukere. Formålet med studien er å få en dypere innsikt i hvordan forbrukere oppfatter emballasje, samt deres holdninger og preferanser.

Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics

Respondentene ble bedt om å velge hvilken emballasje de foretrakk mellom papir/kartong, glass, metall og plast basert på 15 parametre relatert til bærekraftighet, så vel som praktiske og visuelle attributter.
Egenskapene som forbrukerne satte mest pris på med papir/kartong var at de er bedre for miljøet, lettere å resirkulere og at det er mulig å kompostere i hjemmet.

I glassemballasje setter forbrukerne spesielt pris på at den gir god beskyttelse, kan gjenbrukes og hvordan den føles og ser ut.

–Studien vår viser at forbrukere rundt om i Europa setter pris på miljøfordelene med papirbasert emballasje, bemerker Jonathan Tame, administrerende direktør i Two Sides Ltd. –Men det er fremdeles noen feiloppfatninger, ikke minst når det gjelder papirets høye gjenvinningsgrad.

–Forbrukerne blir stadig mer bevisste på emballasjealternativene for produktene de kjøper, noe som igjen legger press på firmaene, ikke minst innen detaljhandel, legger Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics til. –”Lag, bruk og kast”-kulturen er i sakte endring, avslutter han.

Den fullstendige rapporten finner du her: nordics.twosides.info/packaging2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: