En ny europeisk studie viser at forbrukere favoriserer papirbasert emballasje fordi dette er bedre for miljøet mens forbrukerne blir mer bevisste på miljøpåvirkningen av emballasje.
Studien, som ble initiert av Two Sides og utført av det uavhengige forskningsfirmaet Toluna, involverte 5.900 europeiske forbrukere. Formålet med studien er å få en dypere innsikt i hvordan forbrukere oppfatter emballasje, samt deres holdninger og preferanser.
Respondentene ble bedt om å velge hvilken emballasje de foretrakk mellom papir/kartong, glass, metall og plast basert på 15 parametre relatert til bærekraftighet, så vel som praktiske og visuelle attributter.
Egenskapene som forbrukerne satte mest pris på med papir/kartong var at de er bedre for miljøet, lettere å resirkulere og at det er mulig å kompostere i hjemmet.
I glassemballasje setter forbrukerne spesielt pris på at den gir god beskyttelse, kan gjenbrukes og hvordan den føles og ser ut.
–Studien vår viser at forbrukere rundt om i Europa setter pris på miljøfordelene med papirbasert emballasje, bemerker Jonathan Tame, administrerende direktør i Two Sides Ltd. –Men det er fremdeles noen feiloppfatninger, ikke minst når det gjelder papirets høye gjenvinningsgrad.
–Forbrukerne blir stadig mer bevisste på emballasjealternativene for produktene de kjøper, noe som igjen legger press på firmaene, ikke minst innen detaljhandel, legger Magnus Thorkildsen, landssjef for Two Sides Nordics til. –»Lag, bruk og kast»-kulturen er i sakte endring, avslutter han.
Den fullstendige rapporten finner du her: nordics.twosides.info/packaging2020