Sommernummeret av Sign & Print

PUBLISERT: 11 juni 2020
OPPDATERT: 11 juni

Sommernummeret av Sign & Print er på vei til våre abonnenter, om du da ikke allerede har fått det. I dette nummeret har vi reportasjer fra Hexis, Fræna Trykk, Reklame-Huset, Fagtrykk, Printfarm,  Trykk Service, TMG og Maxibit.

Vi tar også en titt på nye maskiner fra Ricoh og Canon og et par nye programvarer som hjelper deg med produksjonen.

Hexis forteller om at foliering vinner terreng på interiørmarkedet og gir oss en oversikt over kurs de tilbyr, Fræna Trykk turde å satse – og vant. Reklame-Huset betjener sine lokale kunder (Råholt – Eidsvoll) med det meste. Web-to-print løsning gjør det sømløst for Fagtrykks kunder. Printfarm i Øvre Årdal går digitalt. Adm dir Lars Nilsson hos Marabu forteller om å drive firma i krisetider. Trykk Service byttet ut en maskin med to nye. Christian Ahlberg er tredje generasjons oppfinner, nå finner han opp nye og bedre produkter for Maxibit.

Får du ikke bladet tilsendt kan du melde deg som abonnent her. Har du flyttet kan du sende oss en epost til prenumeration@agi.se så skal vi sørge for at du mottar neste nummer til riktig adresse. Neste nummer er planlagt å skulle komme ut 8. september, og der tar vi bl.a. for oss nyheter som skulle ha vært presentert på årets Sign, Print & Promotion-messe, som er utsatt til neste år.

Les videre

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Årets Pantonefarge

"En koselig ferskentone som ligger mellom rosa og oransje", årets Pantone-farge 2024 er Peach Fuzz. Den beskrives som varm og myk med en vintage følelse samtidig som den har en moderne stemning. For 25. gang er Årets Pantone-farge kåret og denne gangen er det en fløyelsmyk ferskentone.
Pantone-2024-3-1024x683

Et bærekraftig kinderegg

Ellco etikett tar grep mot de høye strømprisene, rehabiliterer taket og legger solcellepaneler.
front

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag