Danmark har begynt å åpne opp landet igjen etter at det har vært svært nedstengt. Nize equipment har vært blant vinnerne i denne perioden og har faktisk ansatt fire nye medarbeidere i 2021.
I 2008 startet Lars Nikolajsen NIZE equipment, da uten ansatte. Siden den gang har selskapet utviklet seg stille og rolig, og de har spredt sine aktiviteter til å omfatte resten av Norden.
I fjor, mens pandemien invaderte Danmark og resten av verden, innviet de sitt nye hovedkvarter i Odder.

– Vi ønsker å fokusere mer på applikasjoner, og har derfor nå to faste ansatte i vårt demo- og applikasjonssenter. Vi kan testprinte for våre kunder, gi råd om trykkmetoder, drive opplæring og utvikle produkter i samarbeid med kunden. Og i år har vi også skalert opp demosenteret med tre helt nye maskiner som vi kan holde demoer på og utvikle grafiske produkter på, sier Anne Præstegaard fra NIZE equipment.
Fire nyansettelser i første kvartal
Også på arbeidstakersiden har det skjedd mye både siden den spede begynnelse og sist, da fire nye ansatte ble ansatt i NIZE-teamet i første kvartal her i 2021. Dette er en markedsmedarbeider, Anneka Lisby Berg, en applikasjonsspesialist og designer, Flemming Grunnet Pedersen og en administrasjonsstudent, Maja Busk Rasmussen samt en tekniker i Finland. Det er nå 18 ansatte på NIZE equipment.
2020 og 2021 har gitt utfordringer og snudd ting på hodet
–Korona har snudd opp ned på mange ting, og vi vet at vi må gjøre mye annerledes i fremtiden, også etter korona-tiden. Derfor er det bra at vi nå har muligheten til å fokusere på og tilby demoer på nettet og mer streaming direkte fra det nye demosenteret. Vi kan være til stede med vår egen selger hos kunder i Norden og deretter lage en demo online direkte fra Odder, sier Anne Præstegaard.
2020 gikk ikke så ille

–Serviceteamet har vært opptatt gjennom hele perioden, både med de servicebesøkene det har vært mulig å gjennomføre og deretter med fjernservice. Vi har flyttet på vedlikeholdsbesøk, så vi har gått hele tiden. Takket være et fleksibelt personale har vi kunnet samle kundebesøk i perioder. Vi har også hatt flere salg i de forskjellige landene, forklarer Anne Præstegaard.
– Det gikk ikke så ille som vi forventet i 2020. Vi er nesten i mål med 2020-strategien vår om å være representert i hvert av de nordiske landene med salg og service. Vi ser frem til samhandel og ønsket om å investere i hele Norden. Grafisk bransje er klar for endring. Under koronaen har de vært raske med å utvikle produkter og restrukturere produksjonen, så de har fortsatt å handle med oss, fortsetter Lars Nikolajsen, og han avslutter med ordene:
– Vi har valgt å investere i en «krisetid», så vi kommer sterkere ut.