Designprosessen for digitaltrykte stoffer

Designer Wenche Lyche snakket om utfordringene med å overføre analoge mønstre til digitale.

Kunsten å utvikle mønstre og detaljer for digitalt tekstiltrykk. Det var temaet for dagen da designeren Wenche Lyche holdt sitt foredrag på Sign & Print & Promotion-messen.
Wenche Lyche er utdannet motedesigner ved Beckmans Collage of Design i Stockholm. De siste årene har hun jobbet mye med å utvikle tekstilmønstre som deretter trykkes digitalt med en Mimaki-printer. Under foredraget fortalte hun om hvordan den kreative prosessen går.

Blant annet lager hun sine egne pensler av naturmaterialer, som blåbærris, for å produsere mønsteret. Hun tok også opp utfordringene med å overføre mønsteret fra analogt til digitalt, og om hvordan et stoff er bevegelig og derfor oppfører seg annerledes enn for eksempel papir.

Et eksempel på Wenche Lyches design. Buksene hennes er også egendesignede.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: