Bygger familiebedrift av voksende sport

PUBLISERT: 10 januar 2022
OPPDATERT: 10 januar
Frisbeegolf er en raskt voksende sport. Da skal det selvsagt også printes på frisbeene.

For noen er frisbeegolf en morsom fritidsaktivitet, for andre er det seriøs konkurranseidrett. For familien Eliassen i Hokksund er det blitt en sterkt voksende familiebedrift.

Idrett i vekst
De fleste av oss har en eller annen gang kastet en frisbee-plate, i lek med barn eller hund, eller som en morsom fritidsaktivitet. Det du kanskje ikke visste, er at frisbeegolf er en raskt voksende konkurranseidrett over hele landet, allerede med 85 aktive klubber tilsluttet Norges idrettsforbund. For familien Eliassen i Hokksund har frisbeegolf vært “familieidrett nummer én” gjennom mange år, og nå har de tatt lidenskapen et langt skritt videre, til familiebedriften Alfa Discs Sport AS, drevet av de tre brødrene Christoffer, Alexander og Benjamin Eliassen sammen med Reidar Finnerud, samt faren Jan Runar Eliassen som støttespiller.

– Det er veldig spennende og lærerikt å drive en bedrift der vi også har et sterkt personlig engasjement for produktene og sporten, sier daglig leder Alexander Eliassen når vi møter ham og broren Christoffer i lokalene som både er butikk og produksjonssted. I denne familiebedriften er de nemlig ikke mindre ambisiøse enn at de har satt i gang produksjon av den første norskproduserte frisbee-platen noensinne.

– Det er en såkalt midrange-plate, som treffer både nybegynnere og erfarne spillere godt, og som passer både for backhand- og forehand-kast. Den har fått navnet Apollo, selv om man ikke kan kaste den helt til månen, sier de to frisbee-gründerne med et smil. – Og så er det et navn som våre amerikanske kunder liker godt, legger Christoffer til.

Med Arizona-printer fra Canon printer de rett på frisbee-platene.

Overgått forventningene
Frisbeegolf kan spilles både på parkbaner og skogsbaner, vanligvis 9, 15 eller 18 «hull», og på samme måte som en golfspiller benytter ulike køller til ulike slag, bruker en frisbeegolfspiller ulike plater til ulike kast. Hos Alfa Discs leverer de et stort spekter av plater, mens det foreløpig er Apollo-disken de produserer selv. Støpeprosessen foregår hos en samarbeidende plastindustribedrift, før Alfa Discs selv printer overflaten med en Arizona-printer fra Canon. Arizona-printeren kan printe med høy kvalitet og robusthet på alle typer gjenstander inntil 5 centimeter tykkelse, og er derfor velegnet for oppgaven.

– I samarbeid med Jarle Mikkelsen i Canon skal vi få laget maler som kan ligge fast på platen, det vil bidra til at vi kan øke produksjonskapasiteten. Erfaringene gjennom høsten har vist oss at Canon-printeren er egnet for formålet, og at printing i eget hus både blir enklere og rimeligere enn om vi skulle utført det eksternt, sier Alexander.

Halvparten av medlemmene i familiebedriften i Hokksund. Christoffer Eliassen (t.v.) arbeider mye med klubbene og med markedsføring i sosiale medier, mens Alexander er daglig leder.

Valgte print i eget hus
Hvorfor er printet så viktig? – Dekoren på overflaten kan tilpasses kunden, klubben eller et enkelt arrangement, eller det kan være en del av platens identitet og gjenkjennbarhet. Uansett må printet være av så høy kvalitet og med så robust blekk at det tåler bruk utendørs over tid. Det ser vi at det blir med denne printeren, og vi får også gode tilbakemeldinger på både egenskaper og utseende fra kunder her i landet og internasjonalt, sier Alexander og Christoffer.

Så da går familiebedriften i Hokksund for videre vekst?

– Det gjør vi absolutt. Med produksjon, butikk, markedsføring og salgskanaler etablert, er det gode vekstmuligheter. Det forsiktige målet for høsten var å levere 500 til 1000 frisbeedisker, men fasiten viser at vi nærmer oss 30.000 plater. Det forteller mye om potensialet, svarer familien Eliassen mens Arizona-printeren jobber.

Butikk og produksjon i Hokksund. Apollo er familiebedriften Alfa Discs eget varemerke, mens de leverer et komplett utvalg i produktseriene Crystal Line og Chrome Line.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI