Hvor vil du være i 2027?

PUBLISERT: 9 mai 2022
OPPDATERT: 9 mai
Peter Ollén

Temaet for årets Sign & Print Scandinavia-messe var «Bransjen mot 2027». Årstallet ble valgt ut fra at det du investerer i nå, normalt vil bli avskrevet om fem år. Det du kjøper nå vil derfor påvirke hva og hvordan du kan produsere frem til 2027.

Faren ved investering er å se for mye på «Bransjen i 2022». Vi ser hvor vi har akutte flaskehalser som må tas tak i for å takle dagens produksjon. Når vi investerer lar vi valgene styres av de behovene som finnes i dag. Vi kan ha mye å gjøre fordi vi er for billige. Vi har ikke en skikkelig formening om hva det koster oss å produsere i forskjellige maskiner. I stedet for da å investere i det vi tjener godt på, investerer vi der det er mye å gjøre – men hvor marginene er elendige.

Ta et skritt tilbake, se på hvor du har dine aller beste marginer. Tenk på om det er mulig å få flere slike jobber. Øk prisene på det som har dårlig margin og prøv å styre kundene til det som gir bedre avkastning.

De store kundene ser på to ting – materialgjenvinning og ressurseffektivitet. De ønsker både å redusere mengden de produserer og bruke materialer som kan gjenvinnes. Ved gjenvinning har de også krav om at materialet kan gjenvinnes til det samme som det var før. At en plast kan gjenvinnes som energi i for eksempel en fjernvarmepanne, er ikke noe som regnes som et sirkulært materiale.

Hvorfor er det interessant å se på de store kundene, når de i tillegg til å presse prisene stort sett fokuserer på å redusere bruken?

Vel, fordi de store peker på hvor samfunnet er på vei. Ikea, H&M og Volvo tar valgene som etter hvert vil bli lovpålagt og som vil gi tilstrekkelige volumer til å være lønnsomme.

I dag finnes det teknikker for å produsere materialer som er betydelig mer ressurseffektive enn i dag. Det som mangler er tilstrekkelig etterspørsel til å øke volumet. Å justere produksjonsprosesser er svært kostbart og ingenting gjøres før produsenten ser at det etterspørres et tilstrekkelig stort volum.

Hvis du da ønsker å investere for å være riktig posisjonert i 2027, hvordan bør du tenke?

Inkjet vil fortsette å vokse. Ingenting tyder på at denne trykkemetoden vil være mindre viktig om fem år. På materialsiden er det imidlertid mye som tyder på et skifte til helt ny plast og totalt sett større volumer med trykt plast. Samtidig vil etterspørselen etter trykt papir avta litt. Selv om bruken av bioplast vil dobles i løpet av perioden, er det den fossile plasten som dominerer og det er her fokus vil være på sirkulariteten.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Vellykket norsk-svensk union

Ålgård Offset-eide Printagon Graphics ble startet i 2013 av noen tidligere ansatte i Aller Tryck og JMS som så en fremtid for det mangeårige ukeblad-trykkeriet og et behov for rotasjonstrykk i Sverige. Siden har det vært både oppturer og nedturer.
Printagon 3

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon