Pantonefargen for 2023 er...

PUBLISERT: 7 desember 2022
OPPDATERT: 3 januar
Bilde: Pantone

Den beskrives som full av kraft og energi, en dyprød nyanse som balanserer perfekt mellom det varme og det kalde. Årets Pantone-farge for 2023 kalles «Viva Magenta».
Hvert år utpeker Pantone Color Institute en bestemt farge som får tilnavnet «Årets farge». Denne gangen med navnet «Pantone 18-1750 Viva Magenta». I fjor var det en lilla-blå variant, Veri Peri, som ble kåret til årets farge 2022. I år lander du noen hakk unna på fargeskalaen i en dyp rød nyanse.

Fargen er utviklet sammen med Huge, som Pantone har samarbeidet med i mange år. Årets farge er resultatet av et designeksperiment som utforsker forholdet og spenningen mellom ny teknologi og menneskelig kreativitet.

Med inspirasjon fra AI og metaverset har Pantone skapt årets dyprøde farge. Bilde: Pantone.

Teamet har blitt inspirert av kunstig intelligens og metaversene til å lage en ‘Magentaverse’, som kan sees på Pantone x Artechouse-utstillingen i Miami. Utstillingen er et visuelt fargeeksperiment som har som mål å utfordre mennesket, naturen og teknologien.

– Med årets farge 2023 ønsker Pantone å heve viktigheten av farge til et nytt nivå. Viva Magenta har sin opprinnelse i fargen vi naturlig har farget med siden årtusener; den karakteristiske røde fargen til cochenillelusen. Men fargen uttrykker også styrke, selvfølelse, noe mange trenger i tiden vi lever i. I tillegg til den «drømmevirkelighet» i den virtuelle verden, hvor du kan være hvem du vil i et slags evig univers, sier Louise Klarsten, CEO ColourHouse.se, Pantone-partner i Sverige i mange år.

Bilde: Pantone.

Hun beskriver årets farge som grenseløs og kraftig, og viser kraften i å bruke farge som en måte å uttrykke et merke, et produkt eller en stemning på.

– Med årets farge ønsker Pantone også å fremheve viktigheten av farge som en egenskap i design, for å gjøre stemmen sin hørt og trollbinde betrakteren inn i en samtidskunstnerisk samtale, som sprer glede. Pantone hjelper oss med å heve blikket mot noe uventet og utfordrende, i vår tid med utfordringer er fargens betydning enda større enn i gode tider, avslutter Louise Klarsten.

Fargekoden for årets farge er Pantone 18-1750 Viva Magenta / 7636C /sRGB 187 38 73 /.

Bilde: Pantone
Bilde: Pantone
Bilde: Pantone

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324