Scandrafts direktør om det hurtigvoksende PPF-marknedet

Foto: Claes Nordström/Scandraft
PUBLISERT: 15 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Anders Trillkott, administrerende direktør for Scandraft. Foto: Claes Nordström.

Drøyt to år har gått siden Scandraft introduserte lakkbeskyttelsesfilmer fra GSWF i sitt sortiment. Produktutvalget er i dag det største på markedet og merket er det globalt raskest voksende merket innen PPF, ifølge Scandraft-sjef Anders Trillkott. 

Da forhandleren Scandraft ble distributør for GSWF for drøyt to år siden, var det fortsatt et relativt ukjent merke. Som en av de første distributørene i verden, var de også involvert i den innledende fasen av å bistå med produksjon av ulike datablad, opplæring og sertifiseringsprosesser.

Leverandøren av PPF produserer sin egen film, såkalt TPU-film, noe ikke alle gjør. GSWF er for tiden det raskest voksende merket i verden, ifølge Anders Trillkott, administrerende direktør i Scandraft.

– Det ser vi på antall land det er forhandlere i og hvordan det vokser hver måned, fastslår han.

Å etablere og få et helt nytt produkt til å vokse på markedet er ikke noe du gjør på et øyeblikk. Anders Trillkott er fornøyd med det Scandraft har klart å få til på de over to årene de har tilbudt GSWFs produkter i sitt sortiment:

– Etterspørselen er god. Det er selvsagt andre merker som er etablert i Sverige i dag og da må man selge inn et nytt merke og et nytt produkt. Det tar tid, men det går også veldig bra.

Flere forskjellige varianter

I sortimentet finnes Platinum blank, sateng ogh matt PPF, Smoke for frontlykter, SPF70 for soltak og Chroma Guard som er 23 tonede PPF-filmer, noen med metallisk look. Salget går bra, ifølge Trillkott, ikke minst fordi GSWF skiller seg ut fra andre typer lakkbeskyttelsesfilmer på markedet:

– På den ene siden er den tykkere og beskytter bedre. De tynnere som finnes ute på markedet har en tendens til å sprekke opp ved steinsprut. For det første er produktutvalget mye større. Ikke bare blank og matt, vi har også sateng. Vi har også flere sorte kvaliteter, sier han og legger til at GSWF også tilbyr en populær film som beskytter frontlykter i tre ulike nyanser.

Den blanke filmen gir beskyttelse for hele bilens liv. Noe som er unikt på markedet:

– En bil har en levetid på 10–15 år. Ingen andre enn GSWF har så lang garanti.

Vaidas Gecas, instruktør fra Wrapvirus, holder kurs med GSWF sine wrapping-folier. Foto: Claes Nordström
Holder sertifiseringskurs

Fremover på kalenderen tilbyr Scandraft sertifiseringskurs med GSWFs materialer. Scandraft har siden de var tidlig ute som distributør vært involvert i hvordan kursene skulle utformes.

– Vi holder jevnlig bronsesertifisering og i fjor høst var vi de første i verden som kunne tilby sølvsertifisering for de som har gjennomgått bronsesertifiseringen.

– Nytt for i år er at vi, for å møte den store interessen og nysgjerrigheten rundt et relativt nytt produkt, tilbyr et introduksjonskurs. Det kreves ingen forkunnskaper og etter gjennomgangen har du et godt innblikk i teknikken som PPF film krever.

En erfaren instruktør

Kursene arrangeres med Vaidas Gecas, Wrapvirus. Han er en sertifisert instruktør på GSWF-produkter, en av kun tre personer som innehar denne tittelen på verdensbasis. Han har gjort sammenlikninger og jobbet med de fleste kjente PPF-er på markedet i over ti år. Hvert år holder han rundt 50-60 kurs for å lære kunder og bedrifter hvordan man appliserer GSWF på kjøretøy.

– Dette produktet er veldig brukervennlig og enkelt å jobbe med. Tidligere, for ti år siden da vi jobbet med andre merker, var det mer komplisert og det var større risiko for at materialet ville bli ødelagt. Dette er en veldig avansert PPF, enkel å bruke og tilgivende.

Årets første GSWF-kurs ble holdt i Oslo 13. februar, ledet av Wrap-virus. Her sees kursleder, Vaidas Gecas, sammen med tre deltakere som har fått sine vitnemål og blitt bronsesertifisert. Foto: Scandraft.

Scandrafts kommende PPF-kurs:

16.–17. februar, GSWF bronsesertifisering i Oslo

20.–23. februar, GSWF brons- och sølvsertifisering i Trondheim

27.–28. februar, GSWF bronsesertifisering i Göteborg

1.–2. mars, GSWF sølvsertifisering i Göteborg

21. mars,  GSWF Introduksjon i Umeå

17.–18. april, GSWF bronsesertifisering i Stockholm

20.–21. april GSWF sølvsertifisering i Stockholm

Kilde: Scandraft

Les videre

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

FlexiPrint og Fespa Norway holder åpent hus

Onsdag 17.april inviterer FlexiPrint i Drammen alle Fespas medlemmer til Åpent Hus, i forbindelse med avvikling av den 63. generalforsamlingen i Fespa Norway.
flexiprint_logga

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik