Scandrafts direktør om det hurtigvoksende PPF-marknedet

Foto: Claes Nordström/Scandraft
PUBLISERT: 15 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Anders Trillkott, administrerende direktør for Scandraft. Foto: Claes Nordström.

Drøyt to år har gått siden Scandraft introduserte lakkbeskyttelsesfilmer fra GSWF i sitt sortiment. Produktutvalget er i dag det største på markedet og merket er det globalt raskest voksende merket innen PPF, ifølge Scandraft-sjef Anders Trillkott. 

Da forhandleren Scandraft ble distributør for GSWF for drøyt to år siden, var det fortsatt et relativt ukjent merke. Som en av de første distributørene i verden, var de også involvert i den innledende fasen av å bistå med produksjon av ulike datablad, opplæring og sertifiseringsprosesser.

Leverandøren av PPF produserer sin egen film, såkalt TPU-film, noe ikke alle gjør. GSWF er for tiden det raskest voksende merket i verden, ifølge Anders Trillkott, administrerende direktør i Scandraft.

– Det ser vi på antall land det er forhandlere i og hvordan det vokser hver måned, fastslår han.

Å etablere og få et helt nytt produkt til å vokse på markedet er ikke noe du gjør på et øyeblikk. Anders Trillkott er fornøyd med det Scandraft har klart å få til på de over to årene de har tilbudt GSWFs produkter i sitt sortiment:

– Etterspørselen er god. Det er selvsagt andre merker som er etablert i Sverige i dag og da må man selge inn et nytt merke og et nytt produkt. Det tar tid, men det går også veldig bra.

Flere forskjellige varianter

I sortimentet finnes Platinum blank, sateng ogh matt PPF, Smoke for frontlykter, SPF70 for soltak og Chroma Guard som er 23 tonede PPF-filmer, noen med metallisk look. Salget går bra, ifølge Trillkott, ikke minst fordi GSWF skiller seg ut fra andre typer lakkbeskyttelsesfilmer på markedet:

– På den ene siden er den tykkere og beskytter bedre. De tynnere som finnes ute på markedet har en tendens til å sprekke opp ved steinsprut. For det første er produktutvalget mye større. Ikke bare blank og matt, vi har også sateng. Vi har også flere sorte kvaliteter, sier han og legger til at GSWF også tilbyr en populær film som beskytter frontlykter i tre ulike nyanser.

Den blanke filmen gir beskyttelse for hele bilens liv. Noe som er unikt på markedet:

– En bil har en levetid på 10–15 år. Ingen andre enn GSWF har så lang garanti.

Vaidas Gecas, instruktør fra Wrapvirus, holder kurs med GSWF sine wrapping-folier. Foto: Claes Nordström
Holder sertifiseringskurs

Fremover på kalenderen tilbyr Scandraft sertifiseringskurs med GSWFs materialer. Scandraft har siden de var tidlig ute som distributør vært involvert i hvordan kursene skulle utformes.

– Vi holder jevnlig bronsesertifisering og i fjor høst var vi de første i verden som kunne tilby sølvsertifisering for de som har gjennomgått bronsesertifiseringen.

– Nytt for i år er at vi, for å møte den store interessen og nysgjerrigheten rundt et relativt nytt produkt, tilbyr et introduksjonskurs. Det kreves ingen forkunnskaper og etter gjennomgangen har du et godt innblikk i teknikken som PPF film krever.

En erfaren instruktør

Kursene arrangeres med Vaidas Gecas, Wrapvirus. Han er en sertifisert instruktør på GSWF-produkter, en av kun tre personer som innehar denne tittelen på verdensbasis. Han har gjort sammenlikninger og jobbet med de fleste kjente PPF-er på markedet i over ti år. Hvert år holder han rundt 50-60 kurs for å lære kunder og bedrifter hvordan man appliserer GSWF på kjøretøy.

– Dette produktet er veldig brukervennlig og enkelt å jobbe med. Tidligere, for ti år siden da vi jobbet med andre merker, var det mer komplisert og det var større risiko for at materialet ville bli ødelagt. Dette er en veldig avansert PPF, enkel å bruke og tilgivende.

Årets første GSWF-kurs ble holdt i Oslo 13. februar, ledet av Wrap-virus. Her sees kursleder, Vaidas Gecas, sammen med tre deltakere som har fått sine vitnemål og blitt bronsesertifisert. Foto: Scandraft.

Scandrafts kommende PPF-kurs:

16.–17. februar, GSWF bronsesertifisering i Oslo

20.–23. februar, GSWF brons- och sølvsertifisering i Trondheim

27.–28. februar, GSWF bronsesertifisering i Göteborg

1.–2. mars, GSWF sølvsertifisering i Göteborg

21. mars,  GSWF Introduksjon i Umeå

17.–18. april, GSWF bronsesertifisering i Stockholm

20.–21. april GSWF sølvsertifisering i Stockholm

Kilde: Scandraft

Les videre

Skjæring med samarbeidende roboter

Automatisering med robotløsninger. Dette er fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
Zund-1-1024x683

Ny HP Latex-modell avduket på Sign&Print Scandinavia

HP Latex-familien har fått et nytt medlem, modellnavn 630 W. Maskinen hadde verdenspremiere hos ikke mindre enn tre utstillere under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex og Antalis.
hplatex2-1024x683

Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
konica_labelexpo_01_small

Tredobbelt med nyheter og fullspekket timeplan

Norske Print Supplies kommer til Stockholm og Sign&Print-messen for blant annet å presentere tre nye varemerker i sin portefølje. Men også for kanskje å finne nye medarbeidere.
Fredrik-och-Gaute-Print-Supplies-1024x684 (1)

Siste nytt

Fremhever trofast tjener – og kommende hybrider

I løpet av første kvartal 2024 planlegger Agfa å lansere to helt nye hybridmaskiner. Dessverre så de ikke dagens lys under Sign&Print Scandinavia, men besøkende kunne likevel høre noen detaljer om de kommende nyhetene.
agfa4253-1024x682

Skjæring med samarbeidende roboter

Automatisering med robotløsninger. Dette er fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
Zund-1-1024x683

Ny HP Latex-modell avduket på Sign&Print Scandinavia

HP Latex-familien har fått et nytt medlem, modellnavn 630 W. Maskinen hadde verdenspremiere hos ikke mindre enn tre utstillere under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex og Antalis.
hplatex2-1024x683

Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
konica_labelexpo_01_small