Meieriet med eget trykkeri

Foto: Karin Karltun
PUBLISERT: 1 mars 2023
OPPDATERT: 22 mars
Tine meieriers hovedkontor.

Tine er Norges største meieri-kooperativ, og blant en mengde store melketanker og produksjonsutstyr for et mangfold av meieriprodukter, finner man også et aldri så lite trykkeri.

I nybygde lokaler ved hovedanlegget på Kalbakken i Oslo, er det rigget avansert utstyr for digital småskala-produksjon av blant annet kampanjemateriell og andre grafiske produkter. Sign&Print har vært på besøk for å høre om fordelene med å ha et eget hus-trykkeri, hvor deres siste investering er et skjærebord fra Zünd.

Ved frokostbordet, til pannekakene og i grøten, finner man produkter fra Tine meierier i mange norske husholdninger. Og mens blant annet matvareemballasjene produseres hos Tetra Pak og Elopak, så har altså meierikonsernet et eget trykkeri i sine lokaler.

Og hovedanlegget på Kalbakken er jo heller ikke så rent lite, så det er viktig at man vet hvor man skal gå når man besøker trykkeriet. For etter å ha gått på kryss og tvers gjennom flere korridorer, kom vi til slutt inn i trykkeriet. Her jobber tre ansatte, og en av dem er Sverre Iversen som er avdelingsleder for trykkerivirksomheten.

– Det vi driver med her er butikkmateriell, materiell til arrangementer og til de ulike avdelingene på Tine. Og så kan det være ting som dekor-tapet, bil-dekor og skilt, men også folier til gulv og vinduer. Vi har blant annet enormt med folier i hovedbygget, sier Sverre Iversen.

En vanlig oppgave er å skrive ut materialer som skal brukes på kontoret, her er folier som er trykket med HP Latex 2000.

Så det produseres altså ikke helt det samme som det man tradisjonelt finner i melkedisken.

– Og vi lager også mange prototyper til ut-testing av ting før de kommer ut på markedet. Og da bruker vi blant annet de originale kartongene fra Elopak for å få det mest mulig autentisk, fortsetter han.

De tre ansatte på Tines trykkeri, Sverre Iversen, Glen Burlin og Bedri Kocacenk.
En helt ny investering

De noe bortgjemte lokalene er nybygd for formålet, og trioen flyttet inn her i august 2022. På gulvet står noen store digitale printere, blant annet en HP Latex R2000 som de har kjøpt fra Antalis, og midt imot finner man det siste tilskuddet; et skjærebord fra Zünd. Og plasseringen er nøye gjennomtenkt, slik at det blir en enklest mulig arbeidsflyt.

Glen Burlin ved Zünd G3 2xl-1600.

– Vi kjøpte skjærebordet for å bruke til flatjobber som vi tidligere pleide å utføre mye for hånd. Vi var nok veldig flinke til dette håndarbeidet, men det er jo ikke arbeid som er veldig bra for kropp og sinn når man står og skjærer alt for hånd. Og så ble det jo også veldig begrenset hvor store volum vi kunne håndtere, sier Sverre Iversen.

Det er et Zünd G3 2XL-1600 de har kjøpt. Dette skjærebordet har en arbeidsflate på hele 2,74 ganger 1,6 meter og kan skjære med en tykkelse på opptil 50 millimeter.

Arbeidet styres fra den tilhørende datamaskinen, og alt skjer automatisk etter oppstart. Materialet holdes på plass av ulike vakuum-soner som aktiveres i henhold til arbeidets størrelse. Ved behov for flere forskjellige skjærekniver skiftes disse automatisk, slik at operatøren gjerne kan forlate maskinen under arbeidsgangen.

Nære teknikere gir rask service

Skjærebordet kom til trykkeriet i 2022 men ble innkjøpt høsten 2021, etter nøye vurderinger.

– Vi var jo ute og snakket med mange, og til slutt sto det mellom to. Så hørte jeg fra en bekjent ved et annet trykkeri, og han hadde bare gode ting å si om Zünd. Så det ble derfor til at vi valgte denne, sier Sverre Iversen.

Planskriveren og skjærebordet står plassert rett overfor hverandre. Bedri Kocacenk og Glen Burlin arbeider sammen.

Hvordan fungerer de som leverandør?

– Jeg vil si at de er en av de bedre leverandørene etter min mening. De er veldig profesjonelle til å løse ting raskt over nettet. De er veldig «på».

Zünd har i en tid også hatt en tekniker i Norge.

– Tidligere kom teknikerne fra Danmark og Sverige, men nå har de fått en i Norge, så det gjør bare saken enda bedre, sier Sverre Iversen.

Sverre Iversen, arbeidsleder for trykkeriet.
Nye muligheter

Det nye skjærebordet har åpnet opp for produksjon av veldig mange flere typer jobber.

– Nå kan vi ta flere ting her på huset, som for eksempel å skjære tusenvis av magneter til blant annet merking av hyller. Det er nok ikke mange som ville klart å stå der i timevis for å skjære slikt manuelt, og nå gjør vi dette mye raskere uten å belastes med monotont arbeid.

Ved bordet sitter Glenn Burlin og han har akkurat satt i gang en pappeske til skjæring. Den skal bli til en adventskalender.

– Skjærebordet utgjør jo en veldig stor forskjell. Alt går mye raskere nå, og det er mange gode funksjoner på bordet som man kan bruke når man skjærer slike ting som dette, sier han. Vi lager også veldig store kartongprodukter, som for eksempel pop-displays.

Og det er akkurat denne typen arbeid de vier mye tid til på trykkeriet.

Det ferdige resultatet av adventskalenderen.
In-house er en fordel

Å være et hustrykkeri er jo ganske åpenbart forskjellig fra rene trykkeribedrifter på flere måter, da man bare har én kunde. Men de produserer likevel for flere selskaper som er en del av det samme konsernet, som for eksempel Diplom-Is og Fjordland. Og dersom tiden ikke strekker til, så er det alltid mulig å sette ut jobbene til eksterne produsenter.

– Vi har jo veldig gode samarbeidspartnere i eksterne trykkerier dersom det er slik at vi føler at vi ikke har kapasitet til et oppdrag, eller om det blir et altfor stort volum for oss.

Hva betyr det for Tine å ha et eget hustrykkeri?

– For organisasjonen er det så klart en fordel at vi kan gjøre ting veldig raskt, men også at vi har muligheten til å finne raske kreative løsninger i tett samarbeid med oppdragsgiver.

Bedri Kocacenk arbeider mye med arkprint.

Les videre

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx