Skogtema ga gevinst i interiørkonkurranse

Foto: Antalis/#antalisdesignaward22
PUBLISERT: 5 april 2023
OPPDATERT: 5 april
Torsdag 30. mars ble vinnerne i Antalis Interior Design Award anerkjent ved en prisutdeling på historiske Hotel de la Marine i Paris.

Lyset siver inn mellom bjørketrærne og skaper både atskillelse og ro. Én fløy av kontorfellesskapet Fomo Works har blitt til et kontor i skogen med hjelp av folierte glassflater. Et innovativt prosjekt som har blitt belønnet med Antalis Interior Design Award.

Fomo Works er et kontorfellesskap der leietakerne er mange ulike bedrifter under samme tak, men de deler møterom og fellesarealer, kantine og restauranter i inspirerende omgivelser.

Bak prosjektet ”Fomo et kontor i skogen” står grafisk designer Hilde Brekke Lambrechts på MAKE!Graphics Stavanger som imponerte juryen med sin enestående kreativitet, sans for estetikk og tekniske ferdigheter. Et godt eksempel på hvordan interiørdesign kan bidra til å skape unike arbeidsmiljø, som både innbyr til kreativitet og skaper trivsel, ifølge juryen.

– Utgangspunktet var en lang og smal korridor som var ganske mørk. Tanken var å ta inn naturen og skape en stemning der det skal føles som at du kan befinne deg såvel inne som ute, forteller Hilde Brekke Lambrechts.

Følg med inn i bjørkeskogen!
Avskjerming – og lys

Prosjektet omfatter foliering av glassvegger der det var behov for avskjerming mellom korridor og kontor. Dette for å hindre innsyn til kontorene i tillegg til å gi ro og stillhet for dem som jobber.

Samtidig som folien gir avskjerming skal den også slippe inn lys. For å løse den ligningen ble det benyttet en klar printfolie, Avery SF-100 Ultra Clear. På folien ble det printet et fotografi av en bjørkeskog i full størrelse.

Hilde Brekke Lambrechts.

– Bjørk er et veldig nordisk motiv. Det kan virke fargeløst, men den glassklare folien slipper gjennom lyset på en fin måte og motivet, sammen med lyset gjennom glassflatene og måten og teknikken vi produserte motivet på folien, lagde en heftig og flott 3D-effekt.

Motivet ble først trykt på folien, deretter ble det lagt på et lag med hvitt og deretter ble motivet printet en gang til. På denne måten er motivet synlig fra begge sider av glasset. Det hvite laget ble printet med en transparent 50 prosent hvit slik at folien skulle kunne slippe gjennom lys. At folien ble montert på innsiden av glassflatene, ga også effekt til sluttresultatet. Trykket ble gjort internt i produksjonsavdelingen hos MAKE!Graphics sin avdeling i Sandnes, med en HP Latex R2000 som er levert av Antalis Norge.

– Jeg ble veldig overrasket over hvor effektfullt det ferdige resultatet ble. Ettersom det dreide seg om en stor glassflate og en lang smal gang, var jeg redd for at det skulle bli for mørkt. Vi gjorde flere prøvetrykk for å finne rett transparens med den hvite fargen, og resultatet ble mye bedre enn jeg hadde forventet meg.

Trodde ikke det var sant

Hilde trodde nesten ikke sine egne ører da hun fikk beskjeden om at ”Fomo et kontor i skogen” hadde vunnet Antalis Interior Design Award i kategorien ”Office”. MAKE!Graphics i Stavanger sendte inn totalt tre bidrag. Totalt hadde Norge 13 innsendte bidrag.

– Jeg trodde ikke at det var sant at jeg hadde vunnet. Det var så høy kvalitet på de bidragene som konkurrerte så jeg ble både overrasket og veldig glad når jeg fikk beskjeden.

Antalis ønsker med initiativ som Antalis Interior Design Award å motivere bransjen til å stå sammen og vise frem sine ferdigheter for å vise eksisterende og nye sluttkunder hvilke fantastiske muligheter man oppnår ved kreativ bruk av digital interiørdekor. Antalis Norge er spesielt opptatt av dette området og har i lang tid reist ut både til trykkerier, byråer og designere for å presentere konsept og produkt og ikke minst for å tilby bistand i prosjektarbeid.

Ved prisutdelingen ble alle vinnerbidragene vist i form av lysbokser.
”En svært prestisjetung konkurranse”

Juryen, som består av ledende aktører innen designverdenen, belønnet de mest vågale og kreative prosjektene.

– Antalis Interior Design Awards har etterhvert etablert seg som en svært prestisjetung konkurranse, og nivået i år var skyhøyt. Derfor er det ekstra gledelig med en norsk vinner i år, og spesielt moro at MAKE!Graphics Sandnes nådde til topps, da de i lang tid har hatt en tung satsning på interiørdekor og virkelig gjort en innsats for å overbevise kundene i Stavanger-regionen om fordelene man oppnår ved å ha et bevisst forhold til interiørdekor, sier Christer Bratz, Sales Director Visual Communication, Antalis Norge og fortsetter:

– Interiørdekormarkedet er det raskest voksende området i vår bransje, og mulighetene er store, men man må ut å snakke om det for å oppnå noe. Forhåpentligvis vil det at MAKE!Graphics Sandnes gikk til topps i år også inspirere andre til å satse enda tyngre i 2023 – og kanskje får vi en ny norsk vinner i neste utgave av konkurransen?

Skaper inntrykk og uttrykk

Torsdag 30. mars ble vinnerne anerkjent ved en prisutdeling i Paris. Der ble blant annet alle vinnerbidrag vist i form av lysbokser.

– Det var et veldig fint opplegg og jeg må berømme teamet bak konkurransen. Det er kult at de setter fokus på interiørdesign med folier. Det er et bredt marked for det og det er noe som kan skape store verdier – pluss at det er morsomt å jobbe med!

– For meg er det viktig også å formidle at en ved bruk av folier og interiørdesign har mulighet til å skape begeistring, opplevelser, stemning og følelser. I både store og små format, og på mange ulike flater. Vi skaper inntrykk og uttrykk! Interiørdesign kan til og med være meningsfullt, og kan brukes i læring, ivareta menneskers sikkerhet eller brukes til å vise vei, avslutter Hilde Brekke Lambrechts.

Totalt 537 prosjekter fra 29 land konkurrerte. I årets konkurranse er det kåret vinnere i tolv ulike kategorier, les mer om vinnerne her.

”Fomo et kontor i skogen” av Hilde Brekke Lambrechts.

Les videre

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Trykk med fingerspitzgefühl

Taktil print som braille og punktskrift er et ganske smalt segment. Et segment som BK Dekorima i Sandefjord har begitt seg inn på de siste årene, ikke minst med en ny stor flatbed som kan ta seg av alle typer skiltjobber.
BK team

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1