Lyset siver inn mellom bjørketrærne og skaper både atskillelse og ro. Én fløy av kontorfellesskapet Fomo Works har blitt til et kontor i skogen med hjelp av folierte glassflater. Et innovativt prosjekt som har blitt belønnet med Antalis Interior Design Award.
Fomo Works er et kontorfellesskap der leietakerne er mange ulike bedrifter under samme tak, men de deler møterom og fellesarealer, kantine og restauranter i inspirerende omgivelser.
Bak prosjektet ”Fomo et kontor i skogen” står grafisk designer Hilde Brekke Lambrechts på MAKE!Graphics Stavanger som imponerte juryen med sin enestående kreativitet, sans for estetikk og tekniske ferdigheter. Et godt eksempel på hvordan interiørdesign kan bidra til å skape unike arbeidsmiljø, som både innbyr til kreativitet og skaper trivsel, ifølge juryen.
– Utgangspunktet var en lang og smal korridor som var ganske mørk. Tanken var å ta inn naturen og skape en stemning der det skal føles som at du kan befinne deg såvel inne som ute, forteller Hilde Brekke Lambrechts.
Avskjerming – og lys
Prosjektet omfatter foliering av glassvegger der det var behov for avskjerming mellom korridor og kontor. Dette for å hindre innsyn til kontorene i tillegg til å gi ro og stillhet for dem som jobber.
Samtidig som folien gir avskjerming skal den også slippe inn lys. For å løse den ligningen ble det benyttet en klar printfolie, Avery SF-100 Ultra Clear. På folien ble det printet et fotografi av en bjørkeskog i full størrelse.
– Bjørk er et veldig nordisk motiv. Det kan virke fargeløst, men den glassklare folien slipper gjennom lyset på en fin måte og motivet, sammen med lyset gjennom glassflatene og måten og teknikken vi produserte motivet på folien, lagde en heftig og flott 3D-effekt.
Motivet ble først trykt på folien, deretter ble det lagt på et lag med hvitt og deretter ble motivet printet en gang til. På denne måten er motivet synlig fra begge sider av glasset. Det hvite laget ble printet med en transparent 50 prosent hvit slik at folien skulle kunne slippe gjennom lys. At folien ble montert på innsiden av glassflatene, ga også effekt til sluttresultatet. Trykket ble gjort internt i produksjonsavdelingen hos MAKE!Graphics sin avdeling i Sandnes, med en HP Latex R2000 som er levert av Antalis Norge.
– Jeg ble veldig overrasket over hvor effektfullt det ferdige resultatet ble. Ettersom det dreide seg om en stor glassflate og en lang smal gang, var jeg redd for at det skulle bli for mørkt. Vi gjorde flere prøvetrykk for å finne rett transparens med den hvite fargen, og resultatet ble mye bedre enn jeg hadde forventet meg.
Trodde ikke det var sant
Hilde trodde nesten ikke sine egne ører da hun fikk beskjeden om at ”Fomo et kontor i skogen” hadde vunnet Antalis Interior Design Award i kategorien ”Office”. MAKE!Graphics i Stavanger sendte inn totalt tre bidrag. Totalt hadde Norge 13 innsendte bidrag.
– Jeg trodde ikke at det var sant at jeg hadde vunnet. Det var så høy kvalitet på de bidragene som konkurrerte så jeg ble både overrasket og veldig glad når jeg fikk beskjeden.
Antalis ønsker med initiativ som Antalis Interior Design Award å motivere bransjen til å stå sammen og vise frem sine ferdigheter for å vise eksisterende og nye sluttkunder hvilke fantastiske muligheter man oppnår ved kreativ bruk av digital interiørdekor. Antalis Norge er spesielt opptatt av dette området og har i lang tid reist ut både til trykkerier, byråer og designere for å presentere konsept og produkt og ikke minst for å tilby bistand i prosjektarbeid.
”En svært prestisjetung konkurranse”
Juryen, som består av ledende aktører innen designverdenen, belønnet de mest vågale og kreative prosjektene.
– Antalis Interior Design Awards har etterhvert etablert seg som en svært prestisjetung konkurranse, og nivået i år var skyhøyt. Derfor er det ekstra gledelig med en norsk vinner i år, og spesielt moro at MAKE!Graphics Sandnes nådde til topps, da de i lang tid har hatt en tung satsning på interiørdekor og virkelig gjort en innsats for å overbevise kundene i Stavanger-regionen om fordelene man oppnår ved å ha et bevisst forhold til interiørdekor, sier Christer Bratz, Sales Director Visual Communication, Antalis Norge og fortsetter:
– Interiørdekormarkedet er det raskest voksende området i vår bransje, og mulighetene er store, men man må ut å snakke om det for å oppnå noe. Forhåpentligvis vil det at MAKE!Graphics Sandnes gikk til topps i år også inspirere andre til å satse enda tyngre i 2023 – og kanskje får vi en ny norsk vinner i neste utgave av konkurransen?
Skaper inntrykk og uttrykk
Torsdag 30. mars ble vinnerne anerkjent ved en prisutdeling i Paris. Der ble blant annet alle vinnerbidrag vist i form av lysbokser.
– Det var et veldig fint opplegg og jeg må berømme teamet bak konkurransen. Det er kult at de setter fokus på interiørdesign med folier. Det er et bredt marked for det og det er noe som kan skape store verdier – pluss at det er morsomt å jobbe med!
– For meg er det viktig også å formidle at en ved bruk av folier og interiørdesign har mulighet til å skape begeistring, opplevelser, stemning og følelser. I både store og små format, og på mange ulike flater. Vi skaper inntrykk og uttrykk! Interiørdesign kan til og med være meningsfullt, og kan brukes i læring, ivareta menneskers sikkerhet eller brukes til å vise vei, avslutter Hilde Brekke Lambrechts.
Totalt 537 prosjekter fra 29 land konkurrerte. I årets konkurranse er det kåret vinnere i tolv ulike kategorier, les mer om vinnerne her.