«Store nok til å levere, små nok til å bry oss», slik lyder Thure Trykks motto. For Skiensbedriften er ingen kunde for liten og for å kunne serve alle mulige typer av kunder er bredden det viktigste, ikke minst når det gjelder utstyret.
Når du kjører oppover Rødmyrveien i de sørlige delene av Skien, er det vanskelig å gå glipp av Thure Trykks lokaler på toppen av bakken, dit selskapet flyttet da eiendommen var helt nybygd i 2016. Selskapet ble startet av Wenche og Per Thure Halvorsen i 1964 , da med produksjon i Bratsberg der det hovedsakelig ble trykt brevpapir, merkelapper, esker og lignende.
Med årene har maskinparken og oppdragene økt, og Thure Trykk kaller seg i dag totalleverandør av reklame og trykksaker. Det betyr det meste innen design, trykk, skilt og dekor, og nesten all produksjon skjer i egen regi, også etterbehandling og bearbeiding.
Siden 1989 er det sønnen Jan Thure Halvorsen som driver Thure Trykk sammen med kona Cecilie Berg Halvorsen. En suksessfaktor har vært å investere i produktive maskiner – og å satse stort.
– Jeg elsker maskiner, men de må gi meg noe nytt. Ellers kjøper jeg ikke, sier Jan Thure Halvorsen, daglig leder i Thure Trykk.
Kjøpte uten å ha sett maskinen
På Fespa-messen i Berlin i fjor lanserte Swissqprint under stort hemmelighetskremmeri en helt ny high-end planskriver med UV-LED, kalt Kudu. Da Jan Thure Halvorsen fikk høre dette ringte han umiddelbart til Petter Langkaas hos BizDoc/Nize Equipment ApS som er forhandler av Swissqprint i Norge.
– Jeg sa bare «den skal jeg ha», uten engang å ha sett den, sier Jan Thure og ler.
Før det hadde Thure Trykk en annen planskriver fra Swissqprint: en Nyala LED som absolutt leverte bra, men spørsmålet var om det hadde lønnet seg å kjøpe ytterligere en maskin av samme modell? Hastigheten og utskriftskvaliteten var avgjørende for beslutningen om å investere i en Kudu og selge Nyalaen videre til bruktmarkedet.
Maskinen ble installert rett før påske og noen dager senere var den i full produksjon.
– De to maskinene kan ikke sammenlignes, Kuduen er helt fenomenal, en skikkelig produksjonsmaskin. I går kjørte vi en jobb som hadde tatt tolv timer på Nyalaen, men den ble gjort på bare tre timer med den nye maskinen, sier Jan Thure Halvorsen entusiastisk og roser blant annet den nye rulleenheten med opptil 320cm rullbredde på hybridskriveren.
Det helt nye og mer moderne brukergrensesnittet Lory på Kudu gjør den enda enklere i bruk. Vi kjører mye forskjellige jobber og materialer hver eneste dag, derfor er minimal omstillingstid svært viktig for oss, og her leverer Kudu best i klassen.
Printkvaliteten på Kudu er rett og slett imponerende, her ser vi for oss at vi kan komme inn på helt nye segmenter som gir oss nye muligheter i markedet, kan Jan Thure fortelle.
Raskere i praksis
På papiret skal Kudu-modellen være omtrent 50 prosent raskere enn Nyalaen og skrive ut inntil 304 kvadratmeter i timen i produksjonsmodus sammenlignet med inntil 206. Det høres kanskje ikke så mye ut, med tanke på at prisen er betraktelig høyere, men ifølge Jan Thure Halvorsen er altså Kuduen snarere tre til fire ganger raskere.
Petter Langkaas, daglig leder i BizDoc, forklarer hvorfor hastigheten er så mye raskere, i «quality modus», i praksis enn i teorien:
– Kudu har 3 rader med printhoder, det øker i seg selv hastigheten i forhold til fullspekket Nyala med 50%
– De nye Q1280i printhodene med høyere oppløsning og mindre dråpestørrelser medfører at man kan produsere samme kvalitetstrykk vesentlig raskere enn med forrige generasjon Q1024i hoder.
– Kudu har elektromagnetiske motorer istedenfor reim-drift, noe som gir en bedre kvalitet i høyere hastigheter, rett og slett fordi det medfører er en helt utrolig og konstant bevegelsespresisjon i både x og y aksen.
Andre forskjeller mellom de to modellene er en ekstra fargekanal, totalt ti stykker, med Greenguard Gold-sertifisert UV-blekk. I tillegg til CMYK er det mulig å legge til blant annet hvitt, light-farger, lakk og to neonfarger, gul og rosa. Neonfargene var noe Thure Trykk nappet på og de er nå eneste trykkeri i Norge som kan tilby dette. Dette kan brukes på for eksempel plakater eller butikkmateriell for å oppnå ekstra iøynefallende effekter.
Bommen er betydelig kraftigere for å takle de høye hastighetene og vognen har blitt utstyrt med opptil 30 skrivehoder, mot 18 på Nyalaen. Den produserer detaljerte utskrifter med en oppløsning på 1350 dpi i stedet for 1080.
Akkurat som forgjengeren har Kudu et tandemmodus og en «crash mode» hvor utskriften fortsetter feilfritt etter et stopp.
Kudu har 128 vakuumsoner på hver side av bordet som enkelt styres on-the-fly med «tip switches», og gir et supereffektivt vakuum som låser media til bordflaten.
Koster å tjene penger
Jan Thure begrunner beslutningen om å velge en betydelig dyrere maskin denne gangen med at det lønner seg med kraftige maskiner og systemløsninger.
– Det koster penger å tjene penger, man må våge å investere. Med den hastighetsøkningen vi får ble det et enkelt regnestykke. Det gir oss økt produktivitet og for oss er det god økonomi å ha raske maskiner.
Det er i dag 16 ansatte som jobber i huset. Jan Thure Halvorsen legger til at konkurrenter med omtrent samme omsetning ofte har opptil 25 ansatte. En viktig forklaring på dette er topp moderne maskiner som skiftes ut med jevne mellomrom for å holde både arbeidskraft- og driftskostnadene nede. Ressursene kan da i stedet brukes på rådgivning for kunder.
Andre tiltak har vært at selskapet utviklet et eget ordresystem som automatiserer mye av det administrative arbeidet.
– For oss er det like mye jobb å ta hånd om en liten som en stor kunde, så det har betydd store besparelser for oss å kunne håndtere bestillinger og fakturering mer automatisk.
Stort grønt fokus
Thure Trykk har satset stort på andre områder også, ikke minst når det gjelder miljø. For et par år siden ble det installert 2000 kvadratmeter solceller, noe som betyr at omtrent halvparten av strømforbruket på 500 kWh kommer fra egen produksjon. Jordvarme sørger for at temperaturen i lokalene holdes på et jevnt nivå, 21 grader, uavhengig av hvor varmt eller kaldt det er ute. Selskapet har også en rekke miljøsertifiseringer: FSC, Svanemerket, Grønt Punkt og Miljøfyrtårn.
I løpet av våren venter flere maskininstallasjoner. Denne gangen er det en Canon Colorado 1650 som skal byttes ut med den nye M-serien, som gir høyere hastighet og mulighet for å skrive ut med hvitt.
Kjøpte nabotomten
Etter flyttingen til Rødmyr har omsetningen i selskapet økt betraktelig og det er planer om å vokse ytterligere, nabotomta på åtte mål er nå i Thure Trykks eie. Nøyaktig hva det skal brukes til er ikke helt klart, men det begynner å bli trangt med lagerkapasitet i dagens lokaler. Det er i alle fall tydelig at Jan Thure Halvorsen ser fremover – og at han gjør ting på sin måte.
– Jeg har vokst opp i denne bransjen, men jeg ser ikke så mye til hva andre driver med. Jeg har alltid fokusert på det som er best for selskapet og har nok hatt god timing og flaks. Men flaks følger ofte talent, sier de, og det vil jeg gjerne tro, sier Jan Thure med et stort smil.
Man må jo bli litt imponert av engasjementet og alt Jan Thure og Thure Trykk får til, og det med økonomien i orden, kvitterer Langkaas.