PS Press Reklame i Moss har vært aktiv i den grafiske bransjen i 30 år. For ti år siden snublet selskapet over storformattrenden, og nå begir de seg inn i nye uutforskede territorier med suksess: interiør.
Det første oppdraget startet i fjor vår, både utvendig og innvendig foliering av rundt seksti dører på Moss Hotel.
– Forandringen er enorm, sier en imponert Øyvind Lorange, daglig leder ved hotellet, om resultatet.
Det historiske hotellet i Dronningens gate i Moss sentrum har siden 1989 hatt dører i en tidsriktig gulfarge. Med tiden har ikke bare fargen blitt umoderne, dørene har også blitt åpnet og lukket av utallige hotellgjester, noe som har medført mye slitasje. Spørsmålet var da om alle dørene skulle skiftes eller om det fantes andre alternativer. Hotelldører har strenge brannsikkerhetskrav og det er derfor ikke en billig forretning å erstatte dem.
Etter å ha kontaktet PS Press ble svaret folier i Coala Interior Film-serien. De finnes i en rekke uttrykk som tre, stoff, metallic og stein, og med matt, blank, sateng eller glitter finish.
Klekket ut kreativ idé
PS Press Reklame hadde som sagt gjort en satsing på storformat noen år tidligere.
– Det var en kollega som overtalte sjefen da jeg var på pappaperm til å kjøpe en HP Latex-skriver, skjæremaskin og lamineringsmaskin. Men ingen visste helt hvordan utstyret skulle brukes, minnes Trygve Walle, som tok på seg å sette seg inn i saken og som nå har ansvaret for storformatproduksjonen i selskapet.
– Og det er utrolig gøy!
Siden starten har Antalis vært hovedleverandør av forbruksvarer og med årene har samarbeidet blitt sterkere. Det var også fra Antalis ideen om å satse på interiørdekor kom.
– Vi har sett konkrete kundecaser fra utlandet der foliering av hotelldører kan være minste motstands vei inn i det markedet. Det kan gi snøballeffekt med flere oppdrag som resultat. Interiør er noe Antalis ønsker å være ambassadør for og som vi tror vil være et viktig vekstmarked fremover, sier Christer Bratz, salgssjef i visuell kommunikasjon i Antalis Norge.
PS Press hadde mange av de samme tankene, og i samarbeid med Antalis skaffet man seg raskt oversikt over de kreative mulighetene som åpner seg om man tenker digital interiørdekor.
– Skal du endre uttrykket er folier helt geniale. Fordi Øyvind på Moss Hotel var en kar vi kjente godt, så bar det den veien, sier han.
Lys folie med trestruktur
Hotellets korridorer skal få en total makeover, så også tepper, takpaneler og lamper skal etter hvert skiftes ut. Det ble derfor utviklet en gjennomtenkt fargepalett og folieringen av dørene ble et første steg i denne transformasjonen.
For at alt skulle matche ble det brukt en lys folie med trestruktur på utsiden av dørene og en lys grå variant på innsiden, som kontrast til tregulvet i rommene.
Arbeidet ble innledet i fjor vår, og før selve folieringsjobben kunne starte ble det gjort noen oppussinger på dørene, for eksempel overfladiske reparasjoner av hakk og andre skader. Montør Lisa Stensbøl kunne da foliere fire til fem dører per arbeidsdag. Materialet ble klargjort hos PS Press for å finjusteres på stedet, kun håndtakene trengte å monteres av og på. Dette gjorde at dørene ikke måtte tas ned, men arbeidet kunne utføres når rommet var ledig mellom gjester. Arbeidet kunne også gjøres ubemerket uten ubehagelig lukt eller støy. Selv om folien er tynn, er den slitesterk og leverandøren gir minst ti års garanti.
– Hovedfordelen for oss er at vi slipper å frakte bort dørene og hotellet kan være i drift mens arbeidet pågår. Og selvfølgelig at dørene får lengre levetid, sier Øyvind Lorange.
Etter at en første runde med hotelldører er foliert, venter ytterligere arbeid for å gi alt et enhetlig utseende. Totalt dreier det seg om 80–90 dører.
«Ser stort potensial»
Oppdraget på Moss Hotel har gitt PS Press blod på tann.
– Interiør er en nisje som vi ønsker å satse på fremover. Vi ser et stort potensial i det og har nå også kunnskapen til det. Coala-serien skiller seg ut som et veldig spennende produkt med mange bruksområder og er ikke like dyrt som andre merker, sier Trygve.
PS Press Reklame har totalt ti ansatte, hvorav tre er montører og flere leies inn etter behov.
– Det er helt riktig av PS Press å satse nå og bygge noe nytt, det er noe jeg tror vi trenger som bransje også. Jeg blir utrolig glad og motivert av å se hva de gjør. Vi har tett kontakt og vi er ikke bare en materialleverandør men bistår også med svar på tekniske spørsmål og tips og triks, sier Christer Bratz.
Det å ikke bare referere til en produktbrosjyre på nettet er superviktig, sier han.
– Det er et produkt som ikke kan sees på en skjerm, du må se og ta og føle på det.
Trygve Walle nikker samtykkende:
– Jeg har blitt litt av en folienerd. Det krever et trent øye for å se at det ikke er ekte tre, det er overbevisende bra, sier Trygve Walle.
PS Press Reklame
Startet i 1991 av Einar Pettersen. Da var hovedoppdraget produksjon av kundeavisen City Syd Avisa, som fortsatt eksisterer, men har endret navn til På høyda.
PS Press har gjennom årene fått flere bein å stå på og er nå et reklamebyrå som tilbyr alt fra trykk, storformat og foliering til foto og grafisk design.
Daglig leder er Jørgen Pettersen.