Mulig å møte krav til bærekraft uten økte priser

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 16 oktober 2023
OPPDATERT: 16 oktober
Skiltmakere og -trykkerier merker stadig flere krav til bærekraft fra kundene. Mange tror at de kan møte etterspørselen etter miljøvennlige produkter uten å øke prisene.

Fespa-medlemmer vitner om stor etterspørsel etter miljøvennlige produkter. Et flertall mener de kan oppfylle de grønne kravene uten prisjusteringer. Videre har ikke selskapene som hevet prisene redusert salget. Dette er noen av hovedresultatene som nå er presentert fra Fespas kommende rapport Print Census 2023.

Forskningen har gått i dybden rundt trendene som kom frem i analysen fra undersøkelsen som ble utført i 2018. Den omhandler temaer som industriutsikter, inntekter, økt etterspørsel etter miljøvennlige produkter, endrede kundekrav og mye mer.

I tråd med forrige rapport er markedsutsiktene fortsatt positive. 71 prosent oppgir at de er optimistiske med tanke på fremtiden til sin virksomhet, til tross for de økonomiske utfordringene de siste fem årene.

– Det er virkelig positivt å se samfunnet vårt såpass optimistisk, ikke bare om fremtiden til vår industri, men også om vekstpotensialet til deres selskaper, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa, i en kommentar.

Ifølge Fespa viser rapporten at industrien tilpasser seg det skiftende landskapet og finner nye muligheter for å vokse. Respondentene rapporterer en gjennomsnittlig inntektsøkning på syv prosent siden forrige undersøkelse. Det er en økning på 330.000 euro.

Det skal være grønt

Presset for å bli mer bærekraftig øker. 72 prosent av trykksakkjøperne etterspør miljøvennlige produkter og metoder. 25 prosent av de spurte kunne fortelle at kundene deres brydde seg mest om bærekraftige produkter og 12 prosent identifiserte et fokus på bærekraftig produksjon. 36 prosent sa at kundene deres brydde seg om begge problemene.

De opplevde kostnadsøkningene er ofte et hinder for bærekraftig produksjon, men 70 prosent sa at de kan møte kravene til bærekraft uten å øke prisene. 22 prosent hadde allerede satt opp prisene, men uten at det hadde påvirket salget.

Bransjen formes av endrede kundekrav som raskere behandlingstider, mer personalisering og muligheter for å tilpasse trykksaker i kortere serier. 67 prosent vitnet om et krav om raskere behandlingstider og 58 prosent så en økning i forespørsler om kortere serier.

– Undersøkelsen bekreftet nok en gang at en av de viktigste utfordringene trykkerier og skiltmakere står overfor akkurat nå, er de stadig skiftende kundekravene og det økende behovet for bærekraftige løsninger, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa.

1778 trykkeriansatte og skiltmakere fra 120 land har deltatt i undersøkelsen. Hele rapporten vil bli presentert ved en senere anledning.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren

Tekstiler med resirkulert garn fra PET-flasker

Spandex lanserer nyheter fra Berger Textiles, blant annet med resirkulert material, og blir eneleverandør av sortimentet til Bergers tekstiler på det norske markedet. Dette nye samarbeidet skal gi kunder i Norge den tekstilen de trenger fra en lokal leverandør.
Berger Spandex

Mer digitalisering og bærekraft med Smart Factory

Müller Martinis Smart Factory er et slag for mer bærekraft i trykkeribransjen – ikke bare ved å redusere CO2-utslippene betydelig, men også ved å drive den digitale transformasjonen.
Muller-Martini-Finish4

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie