Mulig å møte krav til bærekraft uten økte priser

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 16 oktober 2023
OPPDATERT: 16 oktober
Skiltmakere og -trykkerier merker stadig flere krav til bærekraft fra kundene. Mange tror at de kan møte etterspørselen etter miljøvennlige produkter uten å øke prisene.

Fespa-medlemmer vitner om stor etterspørsel etter miljøvennlige produkter. Et flertall mener de kan oppfylle de grønne kravene uten prisjusteringer. Videre har ikke selskapene som hevet prisene redusert salget. Dette er noen av hovedresultatene som nå er presentert fra Fespas kommende rapport Print Census 2023.

Forskningen har gått i dybden rundt trendene som kom frem i analysen fra undersøkelsen som ble utført i 2018. Den omhandler temaer som industriutsikter, inntekter, økt etterspørsel etter miljøvennlige produkter, endrede kundekrav og mye mer.

I tråd med forrige rapport er markedsutsiktene fortsatt positive. 71 prosent oppgir at de er optimistiske med tanke på fremtiden til sin virksomhet, til tross for de økonomiske utfordringene de siste fem årene.

– Det er virkelig positivt å se samfunnet vårt såpass optimistisk, ikke bare om fremtiden til vår industri, men også om vekstpotensialet til deres selskaper, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa, i en kommentar.

Ifølge Fespa viser rapporten at industrien tilpasser seg det skiftende landskapet og finner nye muligheter for å vokse. Respondentene rapporterer en gjennomsnittlig inntektsøkning på syv prosent siden forrige undersøkelse. Det er en økning på 330.000 euro.

Det skal være grønt

Presset for å bli mer bærekraftig øker. 72 prosent av trykksakkjøperne etterspør miljøvennlige produkter og metoder. 25 prosent av de spurte kunne fortelle at kundene deres brydde seg mest om bærekraftige produkter og 12 prosent identifiserte et fokus på bærekraftig produksjon. 36 prosent sa at kundene deres brydde seg om begge problemene.

De opplevde kostnadsøkningene er ofte et hinder for bærekraftig produksjon, men 70 prosent sa at de kan møte kravene til bærekraft uten å øke prisene. 22 prosent hadde allerede satt opp prisene, men uten at det hadde påvirket salget.

Bransjen formes av endrede kundekrav som raskere behandlingstider, mer personalisering og muligheter for å tilpasse trykksaker i kortere serier. 67 prosent vitnet om et krav om raskere behandlingstider og 58 prosent så en økning i forespørsler om kortere serier.

– Undersøkelsen bekreftet nok en gang at en av de viktigste utfordringene trykkerier og skiltmakere står overfor akkurat nå, er de stadig skiftende kundekravene og det økende behovet for bærekraftige løsninger, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa.

1778 trykkeriansatte og skiltmakere fra 120 land har deltatt i undersøkelsen. Hele rapporten vil bli presentert ved en senere anledning.

Les videre

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Epson i samarbeid med rederi for å redusere utslippene

Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året.
default

Gop lanserer nytt gjenvinningskonsept

Materialleverandøren Gop har startet samarbeid med flere skandinaviske gjenvinningspartnere og presenterer nå konseptet go Circular. Det betyr at kundene kan returnere de fleste plastbaserte materialer for gjenvinning.
go-circular-rasmus-martin-pressbild-1024x683

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_