Mulig å møte krav til bærekraft uten økte priser

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 16 oktober 2023
OPPDATERT: 16 oktober
Skiltmakere og -trykkerier merker stadig flere krav til bærekraft fra kundene. Mange tror at de kan møte etterspørselen etter miljøvennlige produkter uten å øke prisene.

Fespa-medlemmer vitner om stor etterspørsel etter miljøvennlige produkter. Et flertall mener de kan oppfylle de grønne kravene uten prisjusteringer. Videre har ikke selskapene som hevet prisene redusert salget. Dette er noen av hovedresultatene som nå er presentert fra Fespas kommende rapport Print Census 2023.

Forskningen har gått i dybden rundt trendene som kom frem i analysen fra undersøkelsen som ble utført i 2018. Den omhandler temaer som industriutsikter, inntekter, økt etterspørsel etter miljøvennlige produkter, endrede kundekrav og mye mer.

I tråd med forrige rapport er markedsutsiktene fortsatt positive. 71 prosent oppgir at de er optimistiske med tanke på fremtiden til sin virksomhet, til tross for de økonomiske utfordringene de siste fem årene.

– Det er virkelig positivt å se samfunnet vårt såpass optimistisk, ikke bare om fremtiden til vår industri, men også om vekstpotensialet til deres selskaper, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa, i en kommentar.

Ifølge Fespa viser rapporten at industrien tilpasser seg det skiftende landskapet og finner nye muligheter for å vokse. Respondentene rapporterer en gjennomsnittlig inntektsøkning på syv prosent siden forrige undersøkelse. Det er en økning på 330.000 euro.

Det skal være grønt

Presset for å bli mer bærekraftig øker. 72 prosent av trykksakkjøperne etterspør miljøvennlige produkter og metoder. 25 prosent av de spurte kunne fortelle at kundene deres brydde seg mest om bærekraftige produkter og 12 prosent identifiserte et fokus på bærekraftig produksjon. 36 prosent sa at kundene deres brydde seg om begge problemene.

De opplevde kostnadsøkningene er ofte et hinder for bærekraftig produksjon, men 70 prosent sa at de kan møte kravene til bærekraft uten å øke prisene. 22 prosent hadde allerede satt opp prisene, men uten at det hadde påvirket salget.

Bransjen formes av endrede kundekrav som raskere behandlingstider, mer personalisering og muligheter for å tilpasse trykksaker i kortere serier. 67 prosent vitnet om et krav om raskere behandlingstider og 58 prosent så en økning i forespørsler om kortere serier.

– Undersøkelsen bekreftet nok en gang at en av de viktigste utfordringene trykkerier og skiltmakere står overfor akkurat nå, er de stadig skiftende kundekravene og det økende behovet for bærekraftige løsninger, sier Graeme Richardson-Locke, organisasjonssjef i Fespa.

1778 trykkeriansatte og skiltmakere fra 120 land har deltatt i undersøkelsen. Hele rapporten vil bli presentert ved en senere anledning.

Les videre

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Lessebo Paper: "Det har lykkes oss å nå unikt lave CO2-verdier"

Svenske Lessebo Paper har greid å redusere sine karbondioksydutslipp med stor suksess. Et tonn papir hos dem gir 11 kilo CO2.
– Dette må sammenliknes med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sekshundreogtjue kilo, sier Jens Olson, administrerende direktør for Lessebo Paper.
Lessebo

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx