I 2015 ble det arrangert utstilling av taktile bilder av Edvard Munch på det gamle Munchmuseet på Tøyen. Printene var produsert på Canons Arizonaprintere. I år har kunstneren Admir Batlak jobbet delvis i Edvard Munchs atelier på Ekely, dels i Canons Image Factory med en installasjon kalt «I knekken».
Installasjonen er en del av SOLO OSLO, en utstillingsserie hvor MUNCH løfter frem unge samtidskunstnere. Kunstneren, med bakgrunn fra Bosnia, er fornøyd med mottagelsen utstillingen har fått, og med samarbeidet han har hatt underveis med Canon.
– Canon ga meg tilgang til sin printteknologi og tilførte verdifull kompetanse rundt blekk, print og materialer. Resultatet har blitt en rekke maleriske print på vatt, PVC-folie, vliesofix og paljetter, forteller han.
– Av natur blir jeg sjelden helt fornøyd, derfor er jeg svært takknemlig for tålmodigheten og den kontinuerlige entusiasmen Henning Hagelund har vist gjennom prosessen min, sier Batlak, som har satt pris på tålmodigheten og den kunstneriske forståelsen som er utvist fra Canons side.
Rommet installasjonen står i ligger i tiende etasje, akkurat der MUNCH i Bjørvika får den karakteristiske “knekken”, noe som også har gitt navn til kunstnerens prosjekt.
Inngangen til utstillingsrommet er for denne utstillingen bygget om, slik at de besøkende kommer inn midt i rommet. Der møtes de av kunstverk som befinner seg i skjæringspunktet mellom monument, skulptur og installasjon. Gjennom flere år har paljetter vært et fast innslag i Admirs prosjekter. Denne gangen er de små, glinsende brikkene benyttet både som byggesteiner sammensatt ved hjelp av tekstillim og strykejern, og som skannede utgangspunkter for print på vatt og PVC-folie.
– Jeg har festet de trykte materialene på perforerte metallplater som refererer til museets fasade. Det var et grep for å bringe utsiden av bygget inn i utstillingsrommet” forteller kunstneren, som under arbeidet har fått anledning til å benytte atelieret på Ekely, der Edvard Munch både levde og arbeidet.
– Det har føltes som en luksus å få jobbe på Ekely. Det samme har det vært å få tilgang til Canons test- og produksjonssenter. Totalt ble det 11 besøk i Canon Image Factory, alltid med en oppfordring til å teste ut ulike idéer, og ingen begrensninger på impulser underveis, forteller samtidskunstneren som kom til Norge som flyktning fra Bosnia som 11-åring.
Spomeniker
Admir Batlak har lenge vært opptatt av etterkrigsmonumentene i det tidligere Jugoslavia, såkalte spomeniker som også fantes i hans hjemby Mostar. Disse partisanske monumentene er reist som en hyllest til brorskap og enhet, og har vært blant referansepunktene for alle hans kunstneriske prosjekter. Det samme gjelder fascinasjonen for tekstiler, skinnende paljetter og ønsket om å skape overflater som leker med publikums forventninger.
– Mitt arbeid er en collage av mange referanser som jeg håper åpner for noen nye tanker om materialitet og monumentalitet, idealer og identitet, sier Admir Batlak.
Hagelund lot seg imponere
Henning Hagelund hos Canon har arbeidet med storformatprintere i en mannsalder. De siste månedene har han latt seg imponere av hvordan kunstneren Admir Batlak har spilt på lag med flatbedprinteren Canon Arizona.
– Admir har virkelig utfordret Arizona-teknologiens unike muligheter for kvalitetsprint på både tekstiler og hardere materiale, og han har hele tiden vært på leting etter nye muligheter. For oss i Canon er det lett å identifisere de tradisjonelle brukerne og kundegruppene våre, mens Admir har åpnet øynene våre for at det alltid finnes nye anvendelsesområder, konstaterer Henning, som selvsagt var til stede under åpningen av SOLO OSLO ved MUNCH i Bjørvika 29. september.
SOLO OSLO
SOLO OSLO er en serie soloutstillinger støttet av Talent Norge og Canica, og en del av MUNCHs satsing på samtidskunst. Utstillingene vises i det særegne visningsrommet i museets 10. etasje, der kunstneren Admir Batlak stiller ut frem til 4. februar 2024. Admir Batlak beveger seg i skjæringsfeltet mellom mote, skulptur og installasjon, og han eksperimenterer ofte med ulike håndverkstradisjoner. I kunstverkene hans finnes det referanser til ulike historier, sosiale bevegelser og populærkultur. Han lar ulike elementer sameksistere i kunsten, og utforsker på den måten spørsmål om smak, idealer og identitet.
Admir Batlak
Admir Batlak er født i den bosniske byen Mostar, og kom til Norge som flyktning fra krigen på Balkan da han var 11 år. Han har utdannelse som klesdesigner fra Istituto Marangoni i Milano, og bakgrunn både som klesdesigner og kunstner. Tidligere har han blant annet stilt ut i Galleri Riis og på Høstutstillingen, der han i 2020 ble tildelt Norske kunstforeningers debutantpris for skulpturserien “A New Tomorrow”.