LOS Digital satser videre på bokproduksjon

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 13 mars 2024
OPPDATERT: 13 mars
Eirik Myrland Andersen, daglig leder i LOS Digital, har stor tro på bokproduksjon i mindre serier.

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.

– Vi kan nå tilby en full boklinje med inkjettrykk fra Canon og utstyr fra Horizon og hele bokbinderdelen med innbinding og trådheft, sier Eirik Myrland Andersen, daglig leder i LOS Digital.

Høsten 2022 kjøpte LOS Digital Renessanse Media, noe som førte til en betydelig kapasitetsøkning når det gjaldt bokproduksjon og økt fokus på både innbundet og mykt omslag samt spiraliserte produkter. Med oppkjøpet fulgte en del maskiner og etter det har LOS også gjort noen investeringer for å fortsette den reisen.

Den siste investeringen er en Horizon SPF-200 helautomatisk stiftlinje inkludert HOF-400-ileggeren som ble installert høsten 2023.

En helautomatisk stiftelinje fra Horizon skal styrke produksjonskjeden av bøker. Den var på plass i september 2023.

– Drømmeløsningen ville vært en Horizon Stitchliner, men siden vi allerede hadde en C.P. Bourg i produksjonen hadde vi fått en overkapasitet. Så det måtte bli «lillebror» i stedet. Men når vi ser inn i fremtiden er det en Stitchliner vi jobber mot og vi har stor tro på hefte og bokproduksjon i medium serier, sier Eirik Myrland Andersen.

Fra toner til inkjet
I slutten av desember 2022 investerte LOS i en Canon VarioPRINT iX 3200 for å kunne øke volumene ytterligere.

For syv år siden flyttet LOS en stor del av utskriften fra toner til arkmatet inkjet. Først med Canons VarioPrint i300 og i desember 2022 ble det installert en Canon VarioPRINT iX 3200 med betydelig høyere kapasitet. iX-maskinen kan skrive ut 320 A4-sider per minutt med en oppløsning på 1200 x 1200 dpi.

– Inkjet er mer avansert enn toner, men vi hadde gode erfaringer med VarioPrint i300. Det har vært en plan hele tiden å øke volumene, så da vi kjøpte Renessanse Media var iX midt i blinken!

– Det er en utrolig kvalitet, spesielt på bestrøket papir. Det er en maskin som er avhengig av store volumer og den må gå. Og det gjør den, vi trykker rundt 40 millioner A4-ark i året med den og den andre Canon-pressen vi har igjen.

Med en Scodix Ultra 100 er det mulig å foredle for eksempel bokomslag med foliepreging.
Positive synergieffekter

Med en maskinpark bestående av blant annet to HP Indigo-maskiner, (15 K i B2 format og 7900 i SRA3 format) en Canon Dream Labo 5000, 3 stk Canon imagePRESS maskiner og en Scodix Ultra 101 for digital foliepreging, klarer LOS Digital de fleste jobber. I løpet av 2022 ble det også investert i tre etterbehandlingsmaskiner fra sveitsiske Digibook: Mitabook, Mitacase og Mitablock. Mitabook henger innlegget inn i omslaget til innbundne bøker, Mitablock brukes til liming av bokblokker og Mitacase lager omslag i hardcover.

LOS Digital kan nå tilby en komplett bokserie med inkjettrykk fra Canon og utstyr fra Horizon og hele bokbinderdelen med hardcover og trådinnbinding.

– Jeg vil si at det er en produktmiks som ingen andre trykkerier i Skandinavia har. Vi kan produsere 350 bøker i timen og gjøre alt bortsett fra bøker med runde ryggrader, sier Eirik Myrland Andersen.

– For oss betydde oppkjøpet av Renessanse Media mange positive synergieffekter. Vi fikk inn mye nytt og fremfor alt en enorm kapasitet. Vi er ikke bare bokbindere, men gjør hele prosessen, trykking er veldig viktig for oss.

Oppkjøpet av Renessanse Media førte med seg både en forsterkning både i form av flere maskiner og kompetanse på området.
Et marked i endring

Apropos oppkjøp har det skjedd mye i det norske bokmarkedet. Rett før jul kom nyheten om at Merkur Gruppen kjøpte tre bokbinderier: Bokbinderiet Johnsen AS, AIT Grafisk og Julius & Ørenberg bokbinderi. Noe som tegner opp det norske bokprodusentkartet på nytt.

– Det er helt naturlig at det skjer, det er tøft i den grafiske bransjen nå om dagen. Jeg skulle ønske at flere trykkerier samarbeidet fordi det er stor overkapasitet her i Norge.

– For vår del fokuserer vi på å fremheve hele produksjonskjeden vår med trådhefting og foliepreging – og at det produseres i Norge. Vi ser positivt på fremtiden, avslutter Eirik Myrland Andersen.

I løpet av høsten 2023 er bygget i Larvik utstyrt med 2000 kvadratmeter solcellepanel som genererer cirka 230 000 kWh.

Les videre

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Siste nytt

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

Schur viser ny printerteknikk som erstatter etiketter

Den danske emballasjegiganten Schur har utviklet en trykkteknikk som kan eliminere behovet for etiketter. Den ble vist på Sign Print & Pack-messen i Odense, Danmark.
Schur-kollage-768x500

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage