Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

PUBLISERT: 10 april 2024
OPPDATERT: 10 april
Sander Sondaal mener KI har et stort potensiale for å kunne brukes i grafisk trykkproduksjon. Deres nye Ricoh Pro VC80000 inkjetprinter bruker KI-funksjoner.

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.

KI har et stort potensiale som kan brukes til å forbedre kvalitet, produktivitet, effektivisere driften og skape verdier for kundene. Det skriver Sander Sondaal i et nyhetsbrev.

Ricoh har identifisert fem nøkkelmåter KI kan ta digital trykkproduksjon fremover på:

1. KI kan sikre konsekvent høy utskriftskvalitet. KI-algoritmer kan behandle data for å analysere kvaliteten på trykket i sanntid for å opprettholde fargekonsistens. Algoritmer kan også identifisere utskriftsproblemer tidlig, slik at skriveren automatisk kan iverksette tiltak for å løse problemene umiddelbart.

2. KI-systemer kan redusere operatørens arbeidsbelastning ved å automatisere repeterende oppgaver som utskriftsskalering, papirprofilering og justering av papirtykkelser. Dette lar operatøren fokusere på aktiviteter med høyere verdi.

3. Presser kan holdes produktive gjennom kostnadseffektivt forebyggende vedlikehold. Komponenter kan byttes ut før de svikter. KI kan forutsi når individuelle komponenter må erstattes i stedet for hyppige utskiftninger basert på gjennomsnittlig forventet levetid. Det reduserer avfall med unødvendige komponentendringer og produksjonsstans.

4. KI har potensial til å spille en rolle i å administrere og optimalisere hele produksjonsarbeidsflyten fra prepress til etterbehandling ved å automatisere prosesser og gi bedre oversikt over ytelsen.

5. KI kan analysere store mengder kundedata, noe som letter personalisering av utskrifter. Det kan gi økt avkastning på investeringen for direktereklamekampanjer.

Nye inkjetprintere bruker KI

Han tar Ricohs nye digitale blekkskriver som eksempel. Ricoh Pro VC80000 har det som beskrives som tidligere usynlige automatiseringsnivåer og bruker KI for å opprettholde et konsekvent høyt nivå.

Maskinen er integrert med Ricoh Pro Scanner som overvåker utskriftene. Den kan for eksempel kompensere for manglende dyser i sanntid. Videre er behovet for manuell bildejustering redusert ved hjelp av et spektrofotometer for sanntidsovervåking av fargegjengivelse og papirinnstillinger. Dette betyr at et helt nytt substrat som ikke er lagret i mediebiblioteket kan yte optimalt med et knappetrykk.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324