Plockmatic feirer rundt år med en "all time high"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 13 mai 2024
OPPDATERT: 13 mai
«Markedet er i stadig endring og vi har forsøkt å handle ut fra det kundene ser etter,» sier administrerende direktør i Plockmatics Jan Marstorp.

I år er det 50 år siden Plockmatic ble startet. Siden den gang har selskapet vokst til en stor global aktør innen dokumenthåndtering med en bred produktportefølje. Sign&Print har intervjuet administrerende direktør Jan Marstorp om den reisen og veien videre.

– Jeg startet i 1998 og har vært med på en veldig spennende reise, sier Jan Marstorp, som begynte som sivilingeniør og jobbet som produktdirektør før han i 2002 ble konsernsjef i Plockmatic.

– Ett år har aldri vært det samme som et annet. Markedet er i stadig endring og vi har forsøkt å handle ut fra det kundene er ute etter, fortsetter han.

Plockmatic ble grunnlagt i 1974 av Terje Söderberg. Han hadde skaffet seg patent på en sorteringsmaskin og begynte sammen med to kompanjonger å bygge prototyper hjemme på vaskerommet. Virksomheten ble senere utvidet med stifte-, false- og plukkemaskiner.

En viktig milepæl for selskapet var deltakelsen på CeBIT-messen i Hannover i 1976. Dette innebar viktige kontakter med printleverandører, agenter og distributører, men også konkurrenter. Plockmatic var da i stand til å utvide sin internasjonale tilstedeværelse.

Flere suksessfaktorer

På begynnelsen av 1980-tallet ble Plockmatics mest kjente produkt, heftemakeren, utviklet, som er beregnet på stifting, trimming og sammenføyning av papir til brosjyrer eller hefter med et profesjonelt utseende. En maskin som var kostnadseffektiv selv for mindre kvanta. Siden den gang har Plockmatic utviklet og introdusert flere innovative løsninger og gjennom en kombinasjon av organisk vekst og strategiske oppkjøp etablert seg som en stor aktør innen dokumentbehandling.

På spørsmål om hva som bidro til suksessen til Plockmatic, svarer Jan Marstorp slik:

– Fremfor alt tror jeg det handler om å kunne tilby god ytelse og rimelige produkter som kan konkurrere med de dyre systemene. Vi jobber også tett med store selskaper for å kunne matche våre løsninger med deres nye produkter. I tillegg vil jeg si at vi alltid hadde et proaktivt syn på kundene våre og jobbet for å få fornøyde kunder og skape tillit.

Samarbeidet med de store utskriftsleverandørene begynte med at Xerox kjøpte en frittstående offline heftemaker, designet i Xeroxs karakteristiske grå farge. Den ble senere utviklet til en integrert løsning, AFS92, som ble lansert i 1991. Siden den gang har Plockmatic jobbet med flere andre store maskinprodusenter som Ricoh, Canon, Konica Minolta og Sharp. Bare i år vil samarbeid med ytterligere tre store leverandører innen digitaltrykk presenteres: Fujifilm, Kyocera og Riso.

På begynnelsen av 2000-tallet bestemte Plockmatic seg for å gjøre monteringen selv og en fabrikk ble satt opp i Riga, Latvia. I sommer innvies en splitter ny monteringsfabrikk i samme by, som blir den tredje i rekken.
Ny fabrikk i Riga

– Etter hvert som produksjonsvolumene økte ble det besluttet å ta hele monteringen selv og i løpet av årene 2001–2007 ble monteringen flyttet fra en ekstern partner til vår egen fabrikk i Latvia. Parallelt med det ble det bygget opp en egen organisasjon for en mer effektiv leverandørkjede.

I juni 2024 skal en helt nybygd monteringsfabrikk innvies i Riga, som blir den tredje i rekken. I det 10.000 kvadratmeter store anlegget skal all montering samles under ett tak, med en planløsning som er tilpasset en effektiv produksjonsflyt med bærekraft som ledetråd.

Samtidig som monteringen ble gjort av selskapet selv, kjøpte Salvatore Grimaldi Plockmatic av Terje Söderberg,  noe som ble starten på en sterk ekspansjonsfase.

– Vi bygget en ny organisasjon for å videreutvikle produktspekteret med konkurransedyktige løsninger og kjøpte senere opp andre selskaper som Morgana, Watkiss og Intec, sier Jan Marstorp.

Jan trekker også frem de ansatte som en viktig del av suksessen. Bærekraft er et annet tema som blir stadig viktigere. I fjor høst ansatte Plockmatic en egen bærekraftssjef som har fokus på nettopp dette.

– Vi ønsker å ha en helhetlig tilnærming og kommunisere denne problemstillingen tydeligere til våre kunder.

Sikter mot toppen

Tidligere i år fikk Plockmatic en ny majoritetseier i form av Accent Equity, som kjøpte opp 60 prosent av selskapet. Grimaldi står igjen med en eierandel på 35 prosent og ledelsen har også gått inn som partner tilsvarende 4 prosent.

Lønnsomhet og vekst har alltid vært et viktig mål for Plockmatic, ikke minst for å kunne investere og utvide. Vekstmålene er formulert billedlig med verdens nest høyeste fjell, K2, som referanse. Først var det K2 500 og SEK 500 millioner i omsetning, et mål som ble nådd i 2019. Og etter det satte de blikket mot nye høyder: K2 750.

– Det regner vi med å slå i år, sier Jan Marstorp.

I skrivende stund er tallene for 2023 ikke presentert offentlig, men i 2022 var det en økning på cirka 30 prosent og det ser ut til at det vil lande der i 2023 Omsetningen var på cirka 740 millioner svenske kroner i fjor.

– Første kvartal i år har vært veldig sterkt, det beste noensinne i selskapets historie.

På Drupa vil Plockmatic vise en rekke nye produkter.
Produktregn på Drupa

Når vi ser fremover, hva er i vente for Plockmatic? Nærmest er Drupa-messen i Düsseldorf med rekordmange nye produktlanseringer innen flere produktområder.

– Heftemakeren er vårt ryggradsprodukt og en ny generasjon av denne plattformen presenteres på Drupa. Det kommer også en ny generasjon av Morganas Digifold, nyheter innen fals og rill, samt ny plattform for limbinding for tre ulike limtyper.

En nyhet fra Intec knyttet til emballasje presenteres også. Et område som Plockmatic har stor tror på i årene som kommer.

– Vi ser god vekst i emballasjesegmentet og vurderingen er at dette er et område som vil fortsette å vokse.

Samlet sett er ekspansjon og vekst tilbakevendende konsepter, og med den nye monteringsfabrikken i Riga er det duket for ytterligere volumøkninger.

– Ambisjonen er å fortsette å styrke vår posisjon i markedet. Geografisk er vi allerede sterke i USA og Europa, men vi ønsker å øke vår tilstedeværelse i Asia og der har vi store muligheter gjennom våre samarbeid med de store printleverandørene som allerede er sterke i det markedet, avslutter Jan Marstorp.

Viktige hendelser i Plockmatics historie

1974: Plockmatic blir grunnlagt av Terje Söderberg, da under navnet Guternik.

1976: Deltakelse på CeBIT-messen i Hannover, noe som førte til økt internasjonal tilstedeværelse.

1985: Den første heftemakeren blir tilgjengelig, og kan håndtere opptil 20 ark i både A4- og A3-format.

1991: Den første integrerte Xerox-merkede heftemakeren lanseres.

1998: Plockmatic innleder et samarbeid med Ricoh om den innebygde heftemakeren.

2001: Monteringen flyttes til egen fabrikk i Riga, Latvia.

2002: Jan Marstorp overtar som konsernsjef.

2005: Salvatore Grimaldi kjøper Plockmatic fra grunnlegger Terje Söderberg.

2006: Et amerikansk datterselskap etableres, PDF Inc, som ble fulgt av flere datterselskaper i andre markeder.

2013: Kjøp av Morgana Systems, false- og rille-produkter.

2016: Styrket utvalget innen limbinding gjennom oppkjøpet av KGS.

2018: Watkiss kjøpes opp med produkter innen hefter og folder.

2022: Oppkjøp av Intec Printing som styrker utvalget innen emballasje og etiketter.

2024: Innvielse av nytt monteringsanlegg i Latvia. Lansering av rekordmange nye produkter på Drupa-messen.

I dag tilbyr Plockmatic Group for- og etterbehandlingsløsninger for middels til høyt volumproduksjon med moduler som matere, interposers, heftemakersystemer med full-bleed trimmere og firkantrygger, stabler, limbinding og LED-belegg. Også offline- og nærlinjeløsninger innen falsing og rilling, skjæring og kutting, hefteproduksjon, liminnbinding og emballasje og etikett.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Den dyreste strømprisen på 15 år: "Helt krise"

Torsdag 12. desember hadde Sør -Norge den høyeste kraftprisen siden 2009. For strømintensive bedrifter som trykkerier blir det ekstra merkbart. Sign & Print har snakket med noen i bransjen om dette hete temaet.
El kollage

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_