30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 15 mai 2024
OPPDATERT: 15 mai
Tolly Kronbäck fra Konica Minolta og Yalcin Ucarli fra In-Trykk foran produksjonens hjerte: digitalpressen AccurioPress C4080.

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.

I år er det 30 år siden In-Trykk ble startet. Første kunde var fylkesmannen i Oslo og Akershus, og det var også i fylkesmannens lokaler i Rosenkrantz gate at trykkeriet holdt til i sine første 25 år. I fem år nå har In-Trykk lokaler på gateplan i Nedre Vollgate, bare noen kvartaler unna.

– Da jeg begynte var det mange trykkerier og kopisentre her i sentrum. Den gang hadde vi også offset, men gikk etter hvert helt over til digitaltrykk. Det var et vanskelig valg å ta, men jeg er glad jeg våget å satse fordi mange mindre trykkerier har forsvunnet underveis, sier Yalcin.

Den digitale reisen begynte med en fargekopimaskin for å kunne trykke visittkort. Nå er det helt og holdent digitalt som gjelder for In-Trykk og maskinparken oppdateres kontinuerlig. For omtrent 2,5 år siden investerte Yalcin Ucarli i en Konica Minolta digitalpresse, bestselgeren AccurioPress C4080 som brukes av mange mellomstore trykkerier.

– Jeg så faktisk Konica Minoltas reklamebanner på Sign&Prints nettside og syntes det var en veldig fin maskin.

Han fortalte hva han funderte på til en venn som tok tak i saken og sendte e-post til en selger hos Konica Minolta. Og på den måten er det. For Yalcin var det én ting som var avgjørende for å gjøre det til en avtale – foruten at maskinens kunne effektivisere arbeidet hans:

– Den personlige kontakten betyr alt. Det spiller ingen rolle om en leverandør er billigere, da sier jeg likevel nei takk hvis vi ikke har en god dialog, sier Yalcin Ucarli som fant tonen med selger Tolly Kronbäck og handelen ble beseglet.

Allsidig maskin

Digitalpressen har funksjoner som innmating for bannerformater opptil 1300 millimeter lange ark i simpleks og 864 millimeter dupleks, papirkassetter med vakuummating, en «decurl»-enhet og en IQ-enhet (Intelligent Quality Care) som med to skannere og en fotospektrometer holder styr på fargejusteringen samt passingen til dobbeltsidig utskrift. Den kan skrive ut opptil 81 A4-sider per minutt eller 45 A3-sider per minutt.

Det er bare å legge i papir, så tar maskinen seg av resten.

Maskinen skriver ut alle mulige trykksaker, som menyer til restauranter, brosjyrer og visittkort. Ambassadene i nærheten er gjengangere blant kundene og In-Trykks besøkende blir møtt av prislister på både norsk og filippinsk, sistnevnte som en ekstra service til naboene ved den filippinske ambassaden.

In-Trykks maskin har et viktig tilvalg: Inline Trimming Unit TU-510. En modul med trimming av fire sider, rilling og perforering for å kunne produsere trykksaker som brosjyrer, bannere, DR-reklame og visittkort. De kan skrives utfallende på SRA3-ark og deretter kuttes inline. Det er også en spesiell visittkortboks hvor de ferdige kortene stables i en haug, det er bare å trekke frem en eske og plukke ut kortene. Maskinen kan produsere opptil 231 ferdige visittkort per minutt.

Ved å bytte et verktøy kan ferdige kort skrives ut og skjæres inline.
Ferdige visittkort, bare å ta dem ut av esken.

Enheten automatiserer arbeidet som ellers krevde håndtering i form av manuell kutting eller flytting av de trykte arkene til en ferdiggjøringsløsning som er offline. Siden TU-510 ble lansert i 2021, har Konica Minolta solgt mer enn 220 enheter i Europa.

– Det har spart meg for utrolig mye tid å slippe å kutte manuelt, det er også veldig slitsomt å gjøre det for hånd. Det er bare å bytte et verktøy i maskinen og så får jeg ferdige kort. Jeg jobber stort sett alene, så det gjør det mye lettere for meg. Jeg printer, pakker og leverer, sier Yalcin.

– Det er et fullrigget trykkeri i én eneste maskin, sier Tolly Kronbäck.

Yalcin Ucarli nikker istemmende:

– Det er som en hel fabrikk, den maskinen tåler volumer. Hvis noen hadde fortalt meg for 30 år siden hvor enkelt jeg kunne produsere ferdige trykksaker, hadde jeg ikke trodd det. Det er helt utrolig hvilke muligheter som finnes.

Styres fra samme plattform

In-Trykk har også supplert med en mindre modell fra Konica Minolta: AccurioPrint C750i. Begge maskinene styres fra samme plattform med Accurio Pro Flux Essential arbeidsflytverktøy. En programvare som skal gjøre det enkelt å foreta en utskyting. Brukeren kan importere printfiler og ved hjelp av ulike maler raskt opprette en jobb og sette den opp i printkøen. Så er det bare å fylle maskinen med papir.

– Accurio Pro Flux har blitt veldig godt mottatt fordi det er veldig brukervennlig, sier Morten Hegge, Production Manager, Production Printing hos Konica Minolta Norge.

Den siste investeringen i en storformatskriver fra Epson skal gi In-Trykk enda et bein å stå på.

Listen over investeringer fortsetter. Senest har In-Trykk kjøpt inn storformatskriveren Epson SureColor S80600, som også denne selges via Konica Minolta. Den er utstyrt med CMYK pluss oransje, rødt, hvitt og sølv for større fargerom og brukes blant annet til plakater, rollups, folier og klistremerker.

– Jeg ville utvide horisonten litt og få flere bein å stå på, sier Yalcin og legger til at den vært mye brukt siden installasjonen.

Epson-skriveren var på plass i januar og har også blitt supplert med en skjæreplotter fra Graphtec samt en skanner for å kunne digitalisere slike ting som analoge bilder eller høyoppløselige tegninger.

Trykkeriet har også en del etterbehandlingsutstyr, som en gammel, godt brukt Multigraf fra Morgana til rilling og falsing, men også maskiner for innbinding og spiralisering.

En godt brukt maskin, Morgana Digifold, for rilling og falsing.
Tekstiltrykk neste

Sign&Prints reporter bemerker også at det står en nyere modell varmepresse for tekstiltrykk på benk.

– Jeg vil gjerne prøve å trykke på t-skjorter og handlenett, det har blitt veldig populært. Jeg har hørt at det skal være mulig å skrive ut transfer på Epson-skriveren, så jeg skal prøve det og se hva jeg kan få til.

Det lille lokalet i Nedre Vollgate rommer mange muligheter.

– Jeg sier ja til alt jeg kan gjøre. Det er mange store bedrifter her på gata som er tilbakevendende kunder. Jeg har blitt litt av en hustrykker for gata og det passer meg godt. Jeg har aldri hatt ambisjoner om å vokse, nå har jeg kun en designer ansatt og tar meg av alt annet selv. Jeg nyter det.

Yalcins øyne glitrer når han snakker om det lille trykkeriet sitt.

– In-Trykk er mitt livsverk og jeg elsker arbeidet mitt, jeg får masse energi og er glad når jeg jobber, sier Yalcin Ucarli med et stort smil.

Les videre

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Plockmatic feirer rundt år med en "all time high"

I år er det 50 år siden Plockmatic ble startet. Siden den gang har selskapet vokst til en stor global aktør innen dokumenthåndtering med en bred produktportefølje. Sign&Print har intervjuet administrerende direktør Jan Marstorp om den reisen og veien videre.
Jan-W-ver-2-1024x682

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Større lerret for storformatprodusent

Siden 1994 har Megaprint gjort seg bemerket som en stor leverandør av storformattrykk. Høsten 2022 ble det gjort en sammenslåing med Spitting Image, som gjorde at utvalget ble utvidet med printing og innramming av kunst. Til våren åpner et kunstverksted på Skøyen i Oslo for å styrke det området ytterligere.
Mega NH Patrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324