Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 10 juni 2024
OPPDATERT: 10 juni
En konseptmaskin som ennå ikke har noe navn, men som skal erstatte Epson S80600, sier Duncan Ferguson. Det som er nytt er blant annet grønt blekk.

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.

På Fespa-messen i mars satset Epson stort på å presentere de litt mindre og kompakte maskinene som kan brukes til korte serier etter behov og til personlige produkter.

– Etter covid har det blitt et eget segment og et marked som vi fokuserer på. Her på Drupa ønsker vi å vise alternativer for hvordan man kan drive den type produksjon, for eksempel i detaljhandelen eller som et nystartet trykkeri, sier Duncan Ferguson, Vice President for Commercial and Industrial Print i Epson Europe.

– Vi ser også en trend med lokal produksjon som har vokst med økt netthandel, fortsetter han.

SureColor SC-P5300 fotoskriver er en kompakt maskin, helt i tråd med Epsons investering i mikroproduksjon.
Erstatter populær skiltprinter

De siste årene har Epson vært sterk på skiltmarkedet med SureColor S-serien. Under Drupa vises en konseptmaskin som er under utvikling og testes av kunder. Tanken er at denne, som ennå ikke har fått navn, skal erstatte den populære SureColor S80600.

– Den har et helt nytt chassis, høyere hastighet og nytt skrivehode, men også grønt blekk som erstatter det metalliske blekket i S80600. Det grønne blekket er viktig for mange kunder som skriver ut folier til f.eks scootere og motocross hvor det ofte brukes neonfarger, sier Richard Garp, Business Account Manager i Sverige for Epsons kommersielle og industrielle utskriftsløsninger.

Direkte-til-stoff-skriveren Monna Lisa ML-13000 kan trykke direkte på stoffet uten for- eller etterbehandling.
«En revolusjonerende prosess»

Blekkpatronene er også byttet ut med mer miljøvennlige poser. Håpet er å kunne lansere en ferdig maskin i 2025. Dette gjelder også en tekstilprinter i F-serien for fargesublimering på polyesterstoffer, som også vises på Drupa. I tekstiltrykk vil også Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-printer som kan trykke direkte på stoffet i en enkelt prosess uten separat for- eller etterbehandling, vises.

– Det er en revolusjonerende prosess, vil jeg si, fordi alle væsker påføres i en omgang, noe som gjør at du ikke trenger en maskin for hvert trinn. Jeg tror at denne maskinen kan brukes til lokal produksjon hjemme, for eksempel ved at trykkeriene kan hente hjem produksjon fra Baltikum eller Polen, sier Richard Garp.

Du kan lese mer om den nye Monna Lisa ML-13000 her.

Tekstiler er et viktig segment for Epson, ikke minst med den nye Monna Lisa-modellen.
Vellykket start på etikettutskrift

Den store nyheten hos Epson handler imidlertid fremfor alt om etiketter.

– Det er en økende etterspørsel etter etiketter og det er et område vi følger med interesse. Det er alltid et stort fokus på det under Drupa, sier Duncan Ferguson.

Epson begynte å produsere maskiner for etikettproduksjon allerede for 16 år siden, men det var først i fjor høst at Epson i Skandinavia begynte å fokusere på det markedet, sier Richard Garp.

– Vi har allerede solgt tre maskiner i Norden.

Det dreier seg om modellen SurePress L-4733 AW med lateksblekk, som gjør at underlaget ikke trenger å forbehandles og at det er mulig å trykke på de fleste materialer.

– Jeg pleier å si at det er en «fine arts label press» for skikkelig fine labels. Den er lett å jobbe med og har et stort fargespekter som dekker 96 prosent av Pantone-fargene, sier Richard Garp.

I etikettsegmentet vises også UV-printeren SurePress L-6534VW med hvitt og lakk, som er en dyrere men raskere maskin og kan skrive ut taktile effekter med matt/blank lakk. En annen konseptmaskin vises på standen, som også har lateksblekk og hastighetsmessig er plassert mellom de to overnevnte etikettpressene med seks farger pluss hvit.

Richard Garp med SurePress L-4733 AW, som Epson allerede har solgt tre av i Norden.
Modellen SurePress L-6534VW med hvit og lakk er en ekte high-end maskin med UV.
Denne konsept etikett-trykkmaskinen er også under utvikling, men vakte stor interesse under Drupa.

Les videre

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC