Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
– Da vi begynte å lete var det mange lignende løsninger på markedet, men ofte dekket de kun bestillinger og design og manglet det siste steget mot produksjonen. Vi ønsket en komplett løsning som kan automatisere arbeidet så mye som mulig, sier Per Olsen, som har drevet Markmaster sammen med sønnen Simon Olsen i en årrekke.
Markmaster ble startet som Märkmäster av Pers far i den svenske tekstilbyen Borås. I begynnelsen produserte de vaskerådsetiketter på oppdrag fra mindre bedrifter i klesbransjen. Da Pers sønn begynte i barnehage på 1980-tallet utviklet han konseptet til trykte navnelapper som kunne strykes på klærne, slik at det var enkelt å holde styr på barnas klær.
– Det ble en suksess i Sverige som jeg tok med meg da jeg flyttet til Norge i 1989, sier Per.
Han begynte å selge navnelappene også i Norge og etablerte Markmaster AS i 1996, et litt mer internasjonalt navn. Konkurransen hardnet imidlertid med årene og selskapet satset på flere produkter innen trykking som klistremerker, etiketter, skilt, bannere og glassbrikker.
Små serier en styrke
Da sønnen Simon flyttet hjem fra USA etter å ha studert dataprogrammering, tilbød Per ham halve av selskapet dersom han utviklet en løsning som kunne forenkle ordreflyten og flytte den helt på nett. Systemet som Markmaster har utviklet er unikt, sier Per Olsen stolt.
– Jeg tror ikke det er noen andre som kan tilby noe lignende.
Den digitale ordrebehandlingen gjør at de kan ta imot små serier og fortsatt kan tjene penger på det.
– Mange trykkerier vil helst ha de store opplagene. Vi tenker omvendt. Det spiller ingen rolle om det er en bestilling på 1000 forskjellige etiketter eller en bestilling på 1000 identiske etiketter. Siden flyten vår er så automatisert, spiller det ingen rolle. Vi kan håndtere store opplag også, men det er ikke vår styrke.
– Jeg pleier å spøke med kundene når de spør om minste antall for en bestilling og svarer at vi aldri går under én etikett.
I praksis innebærer systemet at kunden bestiller via en portal på nettet som sender bestillingen direkte til printeren, også i helgen når trykkeriet er ubemannet. Så når personalet kommer mandag morgen er det bare å skjære ut materialet og skanne strekkoden for adressering og pakking. Kundene er både privatpersoner og bedrifter.
Ser på robotløsning
Selv om målet er å automatisere så langt som mulig, er det visse momenter som må gjøres manuelt, spesielt i etterbehandlingen. Per har sett på noen robotløsninger for å plukke ut utklippede dekaler.
– Jeg er jo litt av en «automatiseringsnerd», så jeg synes det er interessant, men samtidig tenker jeg at det kanskje ikke er så enkelt som at en robot kan plukke opp det som er skåret ut. En person har en visuell kontroll.
Det er tanker om å utvide bruken av web-to-print-løsningen. Et pilotprosjekt med et selskap starter om kort tid for å teste om nettbutikken deres kan kobles til Markmasters produksjon via en API.
– Vi håper å finne samarbeid med en stor aktør som ønsker å få tilgang til den løsningen vi har. Den er veldig skalerbar og vi kan enkelt doble produksjonen vår om det trengs. Vi har plass i lokalene våre for en utvidelse, vi trenger bare å kjøpe flere maskiner for å gjøre jobben, sier Per Olsen og påpeker at markedet i Europa er enormt dersom det er mulig å finne en smidig måte å levere varene over landegrensene.
EU har IOSS som er et elektronisk toll-mva-system som lar B2C importere varer uten noen som helst gebyrer. Mva håndteres i avsenders nettbutikk. Dette åpner et enormt stort marked for salg av mindre forsendelser. Markmaster kan da konkurrere mot trykkerier uavhengig av hvor de befinner seg i verden.
Gedigen maskinpark
Den siste investeringen er en Epson SureColor SC80600 rulleprinter som skal tilføre både økt kapasitet og kvalitet til det Markmaster leverer. De har allerede en tilsvarende maskin som de kjøpte for noen år siden, begge levert av Luth Gruppen.
– Det er den beste øko-solventprinteren vi har hatt. Vi må sikre oss med en til fordi kundene ofte forventer rask levering, og da blir det krise hvis en printer står stille.
I trykkeriet er det også to F1612 skjærebord fra Summa, tre skjæreplottere modell S2 som også er fra Summa, en Mimaki UV flatbed og en UV rulleprinter, en HP Latex 800W og to Roland VersaCAMM VS-540. I tillegg har Markmaster to DTF-maskiner fra Sublistar for å produsere transfer.
Markmaster er siden for noen år siden å finne i kjøttprodusenten Gildes gamle lokaler i Karmsund i utkanten av Haugesund. Her jobber det i dag fire personer.