Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Foto: Luth Gruppen
PUBLISERT: 19 august 2024
OPPDATERT: 19 august
«Det er den beste øko-solventprinteren vi har hatt. Vi må sikre oss med en til fordi kundene ofte forventer rask levering», sier Per Olsen om nye Epson SureColor SC80600.

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.

– Da vi begynte å lete var det mange lignende løsninger på markedet, men ofte dekket de kun bestillinger og design og manglet det siste steget mot produksjonen. Vi ønsket en komplett løsning som kan automatisere arbeidet så mye som mulig, sier Per Olsen, som har drevet Markmaster sammen med sønnen Simon Olsen i en årrekke.

Markmaster ble startet som Märkmäster av Pers far i den svenske tekstilbyen Borås. I begynnelsen produserte de vaskerådsetiketter på oppdrag fra mindre bedrifter i klesbransjen. Da Pers sønn begynte i barnehage på 1980-tallet utviklet han konseptet til trykte navnelapper som kunne strykes på klærne, slik at det var enkelt å holde styr på barnas klær.

– Det ble en suksess i Sverige som jeg tok med meg da jeg flyttet til Norge i 1989, sier Per.

Han begynte å selge navnelappene også i Norge og etablerte Markmaster AS i 1996, et litt mer internasjonalt navn. Konkurransen hardnet imidlertid med årene og selskapet satset på flere produkter innen trykking som klistremerker, etiketter, skilt, bannere og glassbrikker.

Små serier en styrke

Da sønnen Simon flyttet hjem fra USA etter å ha studert dataprogrammering, tilbød Per ham halve av selskapet dersom han utviklet en løsning som kunne forenkle ordreflyten og flytte den helt på nett. Systemet som Markmaster har utviklet er unikt, sier Per Olsen stolt.

– Jeg tror ikke det er noen andre som kan tilby noe lignende.

Markmaster startet som en familiebedrift og er det fortsatt.

Den digitale ordrebehandlingen gjør at de kan ta imot små serier og fortsatt kan tjene penger på det.

– Mange trykkerier vil helst ha de store opplagene. Vi tenker omvendt. Det spiller ingen rolle om det er en bestilling på 1000 forskjellige etiketter eller en bestilling på 1000 identiske etiketter. Siden flyten vår er så automatisert, spiller det ingen rolle. Vi kan håndtere store opplag også, men det er ikke vår styrke.

– Jeg pleier å spøke med kundene når de spør om minste antall for en bestilling og svarer at vi aldri går under én etikett.

I praksis innebærer systemet at kunden bestiller via en portal på nettet som sender bestillingen direkte til printeren, også i helgen når trykkeriet er ubemannet. Så når personalet kommer mandag morgen er det bare å skjære ut materialet og skanne strekkoden for adressering og pakking. Kundene er både privatpersoner og bedrifter.

Ser på robotløsning

Selv om målet er å automatisere så langt som mulig, er det visse momenter som må gjøres manuelt, spesielt i etterbehandlingen. Per har sett på noen robotløsninger for å plukke ut utklippede dekaler.

Den digitale ordrebehandlingen gjør at Markmaster kan ta imot små serier og fortsatt kan tjene penger på det.

– Jeg er jo litt av en «automatiseringsnerd», så jeg synes det er interessant, men samtidig tenker jeg at det kanskje ikke er så enkelt som at en robot kan plukke opp det som er skåret ut. En person har en visuell kontroll.

Det er tanker om å utvide bruken av web-to-print-løsningen. Et pilotprosjekt med et selskap starter om kort tid for å teste om nettbutikken deres kan kobles til Markmasters produksjon via en API.
– Vi håper å finne samarbeid med en stor aktør som ønsker å få tilgang til den løsningen vi har. Den er veldig skalerbar og vi kan enkelt doble produksjonen vår om det trengs. Vi har plass i lokalene våre for en utvidelse, vi trenger bare å kjøpe flere maskiner for å gjøre jobben, sier Per Olsen og påpeker at markedet i Europa er enormt dersom det er mulig å finne en smidig måte å levere varene over landegrensene.

EU har IOSS som er et elektronisk toll-mva-system som lar B2C importere varer uten noen som helst gebyrer. Mva håndteres i avsenders nettbutikk. Dette åpner et enormt stort marked for salg av mindre forsendelser. Markmaster kan da konkurrere mot trykkerier uavhengig av hvor de befinner seg i verden.

Gedigen maskinpark

Den siste investeringen er en Epson SureColor SC80600 rulleprinter som skal tilføre både økt kapasitet og kvalitet til det Markmaster leverer. De har allerede en tilsvarende maskin som de kjøpte for noen år siden, begge levert av Luth Gruppen.

– Det er den beste øko-solventprinteren vi har hatt. Vi må sikre oss med en til fordi kundene ofte forventer rask levering, og da blir det krise hvis en printer står stille.

Markmaster hadde allerede en Epson SC80600 som de kjøpte for noen år siden.

I trykkeriet er det også to F1612 skjærebord fra Summa, tre skjæreplottere modell S2 som også er fra Summa, en Mimaki UV flatbed og en UV rulleprinter, en HP Latex 800W og to Roland VersaCAMM VS-540. I tillegg har Markmaster to DTF-maskiner fra Sublistar for å produsere transfer.

Maskinparken omfatter også blant annet to F1612 skjærebord fra Summa.

Markmaster er siden for noen år siden å finne i kjøttprodusenten Gildes gamle lokaler i Karmsund i utkanten av Haugesund. Her jobber det i dag fire personer.

Markmaster er siden for noen år siden å finne i kjøttprodusenten Gildes gamle lokaler i Karmsund i utkanten av Haugesund.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_