
DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
– Vi ønsker å være en hybrid mellom trykkeri og reklamebyrå. Kundene må gjerne komme til oss når de ikke riktig vet hva de vil ha, så vi kan lage noe fra scratch, sier Lars Kalvig som driver DataTrykk sammen med sin kone Hilde Kalvig.
Utviklingen de siste årene har gjort at de har utvidet repertoaret til å omfatte blant annet konsept- og produktutvikling, og ting som interiør og dekor.
– Vi prøver å finne ut hva kunden ønsker å fortelle og bruker gjerne de fysiske flatene de allerede har, for eksempel på en messe, sier Hilde Kalvig.
Uken da denne rapporten ble skrevet var det den store energimessen ONS i Stavanger. Det har vært et tilbakevendende oppdrag for DataTrykk å levere grafisk materiale som skiller seg ut – og fremfor alt lokker besøkende til standene.
– Det handler om å skape oppmerksomhet, forrige gang laget vi en roterende bar som trakk mange besøkende, sier Lars.

En «it faktor»
Til årets messe hadde de laget en hoppbakke laget av Re-board med mottoet «Dare to jump».
– Ofte er kundene som blanke ark når de kommer hit og vår oppgave er å lage noe ut fra et konsept, avhengig av hvilken kunde det er. Det vi ønsker å skape er en «it faktor», noe unikt som får folk til å stoppe opp, sier Rune Harestad, som jobber med både design og produksjon.

Andre eksempler på oppdrag er utsmykning for Vinterland i Sandnes og interiør til en produsent av fiskefôr.
– Interiøroppdraget vi gjorde for fiskefôrprodusenten ble satt stor pris på. Vi ble fortalt at de ansatte følte seg stolte over å jobbe i bedriften, og det er en veldig hyggelig tilbakemelding å få, sier Hilde.
Skreddersydde løsninger med «it faktor» basert på hva kunden ønsker å kommunisere er noe DataTrykk liker å jobbe med. Det betyr at ting må få ta tid – og koste.
– Vi prøver å slippe prispresset og våge å ta betalt for de ideene vi kommer med fordi det er noe som skaper verdi for kunden. Vi er gode på mindre og unike jobber, det industrielle er andre flinkere til, sier Lars.
– Vi har nok vært dårlige i vår bransje til å faktisk ta betalt for ideer og konseptutvikling. Jeg synes vi skal være stolte av arbeidet vårt og våge å ta betalt for det også. Den grafiske bransjen må tørre å være utradisjonell og frittflytende, selv om det koster i form av timer, sier Hilde.

Feirer 125 år
Tidligere i år feiret DataTrykk 125-årsjubileum, selvfølgelig med festlige innslag som de har produsert selv, som eksklusive jubileumsesker for sjokoladepraliner og paller med trykk av Re-board. Firmaet har vært i familien siden oppstarten i 1899, og i tillegg til Lars og Hilde jobber også sønnen Magnus i bedriften og har hånd om trykking av klær for idrettslag. Han er nå femte generasjon i bedriften.
DataTrykk har som motto at «en ting er sikkert, at vi ikke kommer til å gjøre det samme i morgen som vi gjør i dag». Om viktigheten av å aldri stoppe, men hele tiden utvikle seg.
– Det handler om overlevelse i vår bransje. Utviklingen «rammer» deg hvis du ikke følger med, sier Lars.
En annen rettesnor for DataTrykk er å bruke papirbaserte produkter så mye som mulig i stedet for plast.
– Vi vil gjerne være kjent for å bruke papirmaterialer. At vi bruker bærekraftige materialer uten å bruke ordet bærekraft for den saks skyld, sier Lars.

Kunderelasjoner det viktigste
Selv om det kundespesifikke aspektet ofte er i fokus, produseres det fortsatt tradisjonelle trykksaker i huset – blant mye annet. I produksjonen finnes alt fra en arkmatet digitalpresse til rulleskrivere og en stor flatbed, samtlige fra Canon. DataTrykk kan også produsere transfers for tekstiltrykk med DTF-løsning og har etterbehandlingsutstyr for blant annet skjæring.


Tilgjengelighet og fleksibilitet er viktig for et lite selskap som DataTrykk.
– Det vi leverer er kompetanse for synlighet. Produksjonen er en biting, her handler det mer om kunderelasjoner. Vi kjenner kundene våre veldig godt – og de kjenner oss – noe som gjør at de ofte kommer tilbake, sier Rune Harestad.
– Vi jobber tett med kundene, noe som gjør at vi også må være tilgjengelige og kunne levere raskt, sier Hilde Kalvig og får enig nikk fra Lars.
– Her om uken satt jeg en kveld og så på håndball da en kunde tok kontakt. Jeg gikk inn og satte i gang printerne så jobben var ferdig til å sendes på formiddagen etter, sier Lars Kalvig.
