I løpet av første halvdel av 2024 har Ricoh Norge solgt syv maskiner av den nye flaggskipsmodellen i tonersegmentet, Ricoh Pro C9500. En av disse står nå hos Mediehuset Andvord.
– Funksjonalitet og pris var avgjørende i beslutningen, sier Lars Andresen, forretningsutvikler hos Andvord.
Mediehuset Andvord på Hagan i Nittedal er godt kjent med Ricoh og har allerede en Pro C9110-modell i produksjonen. Den kjører mye transaksjonsprint med variable data, som er den primære produksjonen i huset med oppdragsgivere som banker og sykehus. Det krever høy informasjonssikkerhet og tilhørende ISO 27001-sertifisering. Da det var på tide å investere i en ny tonerpresse, var disse parametrene derfor utgangspunktet.
– Det er en type oppdrag som krever lite tekst og dermed veldig lite farge, så det var viktig for oss når vi skulle investere å kunne gjøre det til en fornuftig pris, sier Lars Andresen.
– Vi har hatt C9110-maskinen i noen år og er veldig fornøyd med den, så det var betryggende å vite at den gamle maskinen bare fortsetter og går med stabil og pålitelig produksjon, fortsetter han.
Løste teknisk utfordring
Handelen ble gjort på Drupa-messen.
– Vi hadde faktisk ikke bestemt oss før vi dro ned og hadde sett på flere ulike løsninger, sier Lars.
Årsaken var at de ikke var sikre på at C9500-modellen kunne utføre oppgavene som de hadde på kravlisten. Hovedsakelig handlet det om å kunne håndtere både transaksjonstrykk hvor IPDS er en viktig faktor og dessuten kunne skrive ut bokomslag på lange ark i høy kvalitet. Etter pandemien har bokproduksjon blitt et stadig viktigere bein å stå på for Andvord.
– Tidligere har vi hatt mye kontakt med Arne Jøssang i Ricoh Norge, som er veldig dyktig på det tekniske, sier Lars Andresen.
– Ja, fra ham får vi alltid svar på det vi lurer på – og litt til, sier Alex Dahl som er en av to operatører som jobber på den nye maskinen og som også kjører C9110-modellen.
Og det viste seg at Arne kunne gi svar også i denne saken og løse problemet som Andvord ikke trodde Ricoh-maskinen kunne løse.
– Når vi skriver ut transaksjonstrykk må det som kommer ut av maskinen sorteres korrekt. Hadde vi ikke klart å løst dette med den nye C9500, hadde vi ikke kjøpt den, sier Lars og forklarer at opptil 200.000 konvolutter går ut av huset daglig.
Nye finesser
Ricoh Pro C9500 er en arkmatet digitalpresse utviklet for produksjonstrykk i et marked i stadig endring hvor bedrifter raskt må kunne tilpasse seg kundenes behov. Fleksibilitet, automatisering og arbeidsbesparelser er nøkkelordene.
Det er en maskin som kan håndtere ulike typer medier, alt fra tynne ark med vekt på 40 g/m2 til store formater med lengder på opptil 1.260 millimeter, for eksempel for trykking av bokomslag. Den kan skrive ut 135 A4-sider per minutt eller opptil 9000 A4 per time.
– Den er raskere enn våre tidligere tonerpresser og vil erstatte to tidligere maskiner, sier Lars
Andresen.
Den nye pressen ble levert i slutten av juni og var i drift tidlig i juli.
– Den har noen nye tekniske finesser som gjør jobben enklere. Jeg har aldri hatt så god utskriftskvalitet som jeg har nå og den er også raskere enn den forrige maskinen. Den er fin å jobbe med, er operatør Alex Dahls anmeldelse av Ricoh Pro C9500 etter en drøy måneds arbeid.
Han nevner også det nye mediebiblioteket som en stor forbedring, som blant annet gjør at det er lettere å endre papirtype. Ved hjelp av den nye medieidentifikasjonsenheten (MIU) identifiseres papirets egenskaper umiddelbart og innstillingene optimaliseres basert på dette, både for varemerkede medier og papir uten varemerke.
Bruker KI-funksjoner
Maskinen har også en kvalitetssensor, en Auto Color Diagnose-enhet, som er spesielt nyttig ved produksjon av bokomslag av høy kvalitet, for nøyaktig fargegjengivelse og bildekvalitet.
Ricohs nye digitale grensesnitt gjør det mulig å administrere Ricoh- og Fiery-applikasjoner via den samme enhetlige berøringsskjermen. Med et intuitivt operativsystem forenkles jobbinnstillingene og prosessene gjøres mer effektive, for en økt produksjon.
– Det er en veldig brukervennlig maskin som bruker mye automatisering og KI. Det kan for eksempel være et problem med white spots, hvor maskinen gir tre forslag til forbedringer som operatøren kan velge mellom, sier Sverre Hagerup-Nilsen, Key Account Manager i Ricoh Norge.
Både analog og digital produksjon
Toneravdelingen ved Mediehuset Andvord omfatter totalt fem digitale presser. Huset har også offsetproduksjon, fremfor alt for bilag og DM-kampanjer, men også brosjyrer og flygeblader. Det meste av offsettrykkingen. Det finnes også en flexo-linje som årlig produserer 10 millioner notatbøker til både Norge og Sverige.
På den digitale siden finnes det i tillegg til tonerpresser også to inkjet rullepresser, en HP Pagewide T230 og en T250, hvorav den ene har HPs eget brilliant ink, som er mye brukt til å trykke store opplag bøker.
Når det kommer til ferdiggjøring er det alt fra limbinding og falsing til konvoluttering.
– Det meste etterbehandlingen er offline for å kunne kjøre det som trykkes både med offset og digitaltrykk, sier Lars Andresen før det er tid for Sign&Print å avrunde dagens besøk.
I tillegg til den grafiske produksjonen på Hagan, har Andvord også lager, logistikk og kundeservice i Grimstad. I fjor skiftet selskapet navn fra Andvord Grafisk til Mediehuset Andvord etter en fusjon med Artisti Camaign, som igjen fusjonerte med Mail4You i 2020.