Tonerpresse øker tempoet for Mediehuset Andvord

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 14 oktober 2024
OPPDATERT: 14 oktober
Alex Dahl, Sverre Hagerup-Nilsen og Lars Andresen ved den nye Ricoh Pro C9500 tonermaskinen.

I løpet av første halvdel av 2024 har Ricoh Norge solgt syv maskiner av den nye flaggskipsmodellen i tonersegmentet, Ricoh Pro C9500. En av disse står nå hos Mediehuset Andvord.
– Funksjonalitet og pris var avgjørende i beslutningen, sier Lars Andresen, forretningsutvikler hos Andvord.

Mediehuset Andvord på Hagan i Nittedal er godt kjent med Ricoh og har allerede en Pro C9110-modell i produksjonen. Den kjører mye transaksjonsprint med variable data, som er den primære produksjonen i huset med oppdragsgivere som banker og sykehus. Det krever høy informasjonssikkerhet og tilhørende ISO 27001-sertifisering. Da det var på tide å investere i en ny tonerpresse, var disse parametrene derfor utgangspunktet.

– Det er en type oppdrag som krever lite tekst og dermed veldig lite farge, så det var viktig for oss når vi skulle investere å kunne gjøre det til en fornuftig pris, sier Lars Andresen.

– Vi har hatt C9110-maskinen i noen år og er veldig fornøyd med den, så det var betryggende å vite at den gamle maskinen bare fortsetter og går med stabil og pålitelig produksjon, fortsetter han.

Løste teknisk utfordring

Handelen ble gjort på Drupa-messen.

– Vi hadde faktisk ikke bestemt oss før vi dro ned og hadde sett på flere ulike løsninger, sier Lars.

Årsaken var at de ikke var sikre på at C9500-modellen kunne utføre oppgavene som de hadde på kravlisten. Hovedsakelig handlet det om å kunne håndtere både transaksjonstrykk hvor IPDS er en viktig faktor og dessuten kunne skrive ut bokomslag på lange ark i høy kvalitet. Etter pandemien har bokproduksjon blitt et stadig viktigere bein å stå på for Andvord.

– Tidligere har vi hatt mye kontakt med Arne Jøssang i Ricoh Norge, som er veldig dyktig på det tekniske, sier Lars Andresen.

– Ja, fra ham får vi alltid svar på det vi lurer på – og litt til, sier Alex Dahl som er en av to operatører som jobber på den nye maskinen og som også kjører C9110-modellen.

«Den er deilig å jobbe med», sier Alex Dahl.

Og det viste seg at Arne kunne gi svar også i denne saken og løse problemet som Andvord ikke trodde Ricoh-maskinen kunne løse.

– Når vi skriver ut transaksjonstrykk må det som kommer ut av maskinen sorteres korrekt. Hadde vi ikke klart å løst dette med den nye C9500, hadde vi ikke kjøpt den, sier Lars og forklarer at opptil 200.000 konvolutter går ut av huset daglig.

Nye finesser

Ricoh Pro C9500 er en arkmatet digitalpresse utviklet for produksjonstrykk i et marked i stadig endring hvor bedrifter raskt må kunne tilpasse seg kundenes behov. Fleksibilitet, automatisering og arbeidsbesparelser er nøkkelordene.

Det er en maskin som kan håndtere ulike typer medier, alt fra tynne ark med vekt på 40 g/m2 til store formater med lengder på opptil 1.260 millimeter, for eksempel for trykking av bokomslag. Den kan skrive ut 135 A4-sider per minutt eller opptil 9000 A4 per time.

– Den er raskere enn våre tidligere tonerpresser og vil erstatte to tidligere maskiner, sier Lars
Andresen.

Den nye pressen ble levert i slutten av juni og var i drift tidlig i juli.

– Den har noen nye tekniske finesser som gjør jobben enklere. Jeg har aldri hatt så god utskriftskvalitet som jeg har nå og den er også raskere enn den forrige maskinen. Den er fin å jobbe med, er operatør Alex Dahls anmeldelse av Ricoh Pro C9500 etter en drøy måneds arbeid.

Han nevner også det nye mediebiblioteket som en stor forbedring, som blant annet gjør at det er lettere å endre papirtype. Ved hjelp av den nye medieidentifikasjonsenheten (MIU) identifiseres papirets egenskaper umiddelbart og innstillingene optimaliseres basert på dette, både for varemerkede medier og papir uten varemerke.

Ekteparet Somsakul Berg og Morakot Berg bestyrer flexolinjen hvor det blant annet produseres notatblokker.
Bruker KI-funksjoner

Maskinen har også en kvalitetssensor, en Auto Color Diagnose-enhet, som er spesielt nyttig ved produksjon av bokomslag av høy kvalitet, for nøyaktig fargegjengivelse og bildekvalitet.

Ricohs nye digitale grensesnitt gjør det mulig å administrere Ricoh- og Fiery-applikasjoner via den samme enhetlige berøringsskjermen. Med et intuitivt operativsystem forenkles jobbinnstillingene og prosessene gjøres mer effektive, for en økt produksjon.

– Det er en veldig brukervennlig maskin som bruker mye automatisering og KI. Det kan for eksempel være et problem med white spots, hvor maskinen gir tre forslag til forbedringer som operatøren kan velge mellom, sier Sverre Hagerup-Nilsen, Key Account Manager i Ricoh Norge.

Det sendes rundt 200.000 konvolutter fra Andvord hver dag, så Bjørn Ingard Jordskogen har mye å gjøre.
Både analog og digital produksjon

Toneravdelingen ved Mediehuset Andvord omfatter totalt fem digitale presser. Huset har også offsetproduksjon, fremfor alt for bilag og DM-kampanjer, men også brosjyrer og flygeblader. Det meste av offsettrykkingen. Det finnes også en flexo-linje som årlig produserer 10 millioner notatbøker til både Norge og Sverige.

Raymond Hegge jobber ved offsetpressen.

På den digitale siden finnes det i tillegg til tonerpresser også to inkjet rullepresser, en HP Pagewide T230 og en T250, hvorav den ene har HPs eget brilliant ink, som er mye brukt til å trykke store opplag bøker.

Når det kommer til ferdiggjøring er det alt fra limbinding og falsing til konvoluttering.

– Det meste etterbehandlingen er offline for å kunne kjøre det som trykkes både med offset og digitaltrykk, sier Lars Andresen før det er tid for Sign&Print å avrunde dagens besøk.

Andvord kjøpte en Horizon BQ-500 limbinder for et par år siden. For dagen er det Tove Baade som jobber ved maskinen.

I tillegg til den grafiske produksjonen på Hagan, har Andvord også lager, logistikk og kundeservice i Grimstad. I fjor skiftet selskapet navn fra Andvord Grafisk til Mediehuset Andvord etter en fusjon med Artisti Camaign, som igjen fusjonerte med Mail4You i 2020.

Les videre

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Den dyreste strømprisen på 15 år: "Helt krise"

Torsdag 12. desember hadde Sør -Norge den høyeste kraftprisen siden 2009. For strømintensive bedrifter som trykkerier blir det ekstra merkbart. Sign & Print har snakket med noen i bransjen om dette hete temaet.
El kollage

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C